Świat

Chiński Comac C919 wykonuje swój pierwszy komercyjny lot: zdjęcia

  • 29 maja, 2023
  • 4 min read
Chiński Comac C919 wykonuje swój pierwszy komercyjny lot: zdjęcia


C919 odlatuje z międzynarodowego lotniska Hongqiao w Szanghaju do międzynarodowego lotniska w Pekinie swoim dziewiczym lotem komercyjnym.
Yin Liqin/China News Service/VCG za pośrednictwem Getty Images

  • Pierwszy duży odrzutowiec pasażerski wyprodukowany w Chinach odbył w niedzielę swój dziewiczy lot komercyjny.
  • Samolot C919 ze 164 miejscami leciał z Szanghaju do Pekinu, obsługiwany przez China Eastern Airlines.
  • Dzięki odrzutowcowi Chiny mają nadzieję konkurować z dwoma największymi światowymi producentami samolotów – Airbusem i Boeingiem.

Pierwszy duży odrzutowiec pasażerski wyprodukowany w Chinach odbył swój dziewiczy lot komercyjny.

164-miejscowy samolot C919, wyprodukowany przez państwowego producenta lotniczego Commercial Aviation Corporation of China (Comac), odbył podróż z Szanghaju do Pekinu w niedzielę rano. Lot był obsługiwany przez China Eastern Airlines, które otrzymały odrzutowiec w grudniu.

C919 odlatuje z międzynarodowego lotniska Hongqiao w Szanghaju do międzynarodowego lotniska w Pekinie swoim dziewiczym lotem komercyjnym.
VCG/VCG za pośrednictwem Getty Images

Prawie 130 pasażerów było na pokładzie dziewiczego lotu, który trwał około dwóch godzin, powiedział Comac. Jak podała chińska telewizja CCTV, pasażerowie otrzymali czerwone karty pokładowe i „tematyczny” posiłek, w tym deser z logo samolotu. Według nadawcy, pasażerowie również machali chińskimi flagami podczas lotu.

Warto przeczytać!  Aleksiej Nawalny: Matka krytyka Putina twierdzi, że pokazano jej jego ciało

Chiny pracują nad odrzutowcem od ponad dekady, planując konkurować z dwoma głównymi światowymi producentami samolotów – europejskim Airbusem i amerykańskim Boeingiem.

„Jestem naprawdę pewny siebie w naszym kraju”, powiedział Liu Peng, pasażer lotu, Reuterowi, zgodnie z tłumaczeniem przez outlet. „Niezależnie od tego, czy mówimy o podstawowej technologii, czy o poziomie komfortu, oba będą coraz lepsze”.

C919 krótko po starcie z lotniska Hongqiao w Szanghaju.
CFOTO/Future Publishing za pośrednictwem Getty Images

Lv Boyuan, student, powiedział Reuterowi, że wiadomość o dziewiczym locie wzbudziła w nim „bardzo emocje”.

„Kiedy usłyszałem o dziewiczym locie C919, spędziłem cały tydzień, zwracając uwagę na wszystko, co dotyczy tego rozwoju” – powiedział w rozmowie z outletem, dodając, że próbował kupować bilety „od momentu ich wypuszczenia”. Powiedział Reuterowi, że w poniedziałek planuje polecieć samolotem C919 z Chengdu do Szanghaju.

Tłumy gromadzą się, aby oglądać lądowanie C919 na stołecznym lotnisku w Pekinie podczas dziewiczego lotu komercyjnego.
Han Haidan/China News Service/VCG za pośrednictwem Getty Images

Pierwszy krajowy odrzutowiec w Chinach, ARJ21, wszedł do służby w 2016 roku. Jest znacznie mniejszy niż C919, a największy samolot ma 97 miejsc.

Warto przeczytać!  Rodziny izraelskich zakładników nie chcą zabierać ich do domu. Chcą zmiażdżenia Hamasu

Komercyjny debiut C919 był początkowo planowany na 2016 rok, ale został opóźniony przez szereg trudności technicznych i problemów z zaopatrzeniem. Pierwszy C919 został ostatecznie wyprodukowany w 2015 roku, a dwa lata później samolot wykonał pierwszy lot testowy. Został publicznie zadebiutowany na chińskim Zhuhai Airshow w listopadzie.

Comac twierdzi, że ma już ponad 1200 zamówień na C919, według The BBC. Obejmuje to pięć zamówień złożonych przez China Eastern Airlines w 2021 r., przy czym samoloty mają być stacjonowane poza Szanghajem.

C919 ma dwie kabiny, z ośmioma miejscami w klasie biznes i 156 w klasie ekonomicznej. Comac twierdzi, że jego wnętrze, siedzenia pasażerów i systemy rozrywki podczas lotu są projektowane na zamówienie.

Pasażerowie siedzą na pokładzie dziewiczego lotu komercyjnego C919.
STR/AFP za pośrednictwem Getty Images

Ale około 60% części użytych do budowy samolotu jest dostarczanych przez amerykańskie firmy, w tym General Electric, Honeywell i Eaton, poinformował Nikkei Asia, powołując się na raport amerykańskiego think tanku Center for Strategic & International Studies.

Ta zależność od importu może powodować wzrost cen. Bloomberg podał, że cena katalogowa C919 wynosi około 99 milionów dolarów, co czyni go tylko nieznacznie tańszym niż Boeing 737 MAX 8 i Airbus A320neo.

Uzyskaj tutaj najnowszą cenę akcji Boeinga.


Źródło