Chiński Comac C919 wykonuje swój pierwszy komercyjny lot: zdjęcia
- Pierwszy duży odrzutowiec pasażerski wyprodukowany w Chinach odbył w niedzielę swój dziewiczy lot komercyjny.
- Samolot C919 ze 164 miejscami leciał z Szanghaju do Pekinu, obsługiwany przez China Eastern Airlines.
- Dzięki odrzutowcowi Chiny mają nadzieję konkurować z dwoma największymi światowymi producentami samolotów – Airbusem i Boeingiem.
Pierwszy duży odrzutowiec pasażerski wyprodukowany w Chinach odbył swój dziewiczy lot komercyjny.
164-miejscowy samolot C919, wyprodukowany przez państwowego producenta lotniczego Commercial Aviation Corporation of China (Comac), odbył podróż z Szanghaju do Pekinu w niedzielę rano. Lot był obsługiwany przez China Eastern Airlines, które otrzymały odrzutowiec w grudniu.
Prawie 130 pasażerów było na pokładzie dziewiczego lotu, który trwał około dwóch godzin, powiedział Comac. Jak podała chińska telewizja CCTV, pasażerowie otrzymali czerwone karty pokładowe i „tematyczny” posiłek, w tym deser z logo samolotu. Według nadawcy, pasażerowie również machali chińskimi flagami podczas lotu.
Chiny pracują nad odrzutowcem od ponad dekady, planując konkurować z dwoma głównymi światowymi producentami samolotów – europejskim Airbusem i amerykańskim Boeingiem.
„Jestem naprawdę pewny siebie w naszym kraju”, powiedział Liu Peng, pasażer lotu, Reuterowi, zgodnie z tłumaczeniem przez outlet. „Niezależnie od tego, czy mówimy o podstawowej technologii, czy o poziomie komfortu, oba będą coraz lepsze”.
Lv Boyuan, student, powiedział Reuterowi, że wiadomość o dziewiczym locie wzbudziła w nim „bardzo emocje”.
„Kiedy usłyszałem o dziewiczym locie C919, spędziłem cały tydzień, zwracając uwagę na wszystko, co dotyczy tego rozwoju” – powiedział w rozmowie z outletem, dodając, że próbował kupować bilety „od momentu ich wypuszczenia”. Powiedział Reuterowi, że w poniedziałek planuje polecieć samolotem C919 z Chengdu do Szanghaju.
Pierwszy krajowy odrzutowiec w Chinach, ARJ21, wszedł do służby w 2016 roku. Jest znacznie mniejszy niż C919, a największy samolot ma 97 miejsc.
Komercyjny debiut C919 był początkowo planowany na 2016 rok, ale został opóźniony przez szereg trudności technicznych i problemów z zaopatrzeniem. Pierwszy C919 został ostatecznie wyprodukowany w 2015 roku, a dwa lata później samolot wykonał pierwszy lot testowy. Został publicznie zadebiutowany na chińskim Zhuhai Airshow w listopadzie.
Comac twierdzi, że ma już ponad 1200 zamówień na C919, według The BBC. Obejmuje to pięć zamówień złożonych przez China Eastern Airlines w 2021 r., przy czym samoloty mają być stacjonowane poza Szanghajem.
C919 ma dwie kabiny, z ośmioma miejscami w klasie biznes i 156 w klasie ekonomicznej. Comac twierdzi, że jego wnętrze, siedzenia pasażerów i systemy rozrywki podczas lotu są projektowane na zamówienie.
Ale około 60% części użytych do budowy samolotu jest dostarczanych przez amerykańskie firmy, w tym General Electric, Honeywell i Eaton, poinformował Nikkei Asia, powołując się na raport amerykańskiego think tanku Center for Strategic & International Studies.
Ta zależność od importu może powodować wzrost cen. Bloomberg podał, że cena katalogowa C919 wynosi około 99 milionów dolarów, co czyni go tylko nieznacznie tańszym niż Boeing 737 MAX 8 i Airbus A320neo.
OBEJRZYJ TERAZ: Popularne filmy od Insider Inc.
Ładowanie…
Uzyskaj tutaj najnowszą cenę akcji Boeinga.