Motoryzacja

Chiński sektor akumulatorów EV przygotowuje się do nowego przełomu

  • 5 czerwca, 2023
  • 4 min read
Chiński sektor akumulatorów EV przygotowuje się do nowego przełomu


Jeden z czołowych chińskich producentów akumulatorów uważa, że ​​opracował technologię, która zapewnia jeszcze tańsze i mocniejsze akumulatory do pojazdów elektrycznych.

Firma Gotion High-Tech Co. niedawno zaprezentowała akumulator litowo-żelazowo-manganowo-fosforanowy — w skrócie LMFP — który, jak twierdzi, będzie zasilał pojazd elektryczny przez 1000 kilometrów (621 mil) na jednym ładowaniu. Do tej pory to w dużej mierze droższe akumulatory niklowo-kobaltowe zapewniały taki zasięg.

„To ulepszenie, skok w kierunku gęstości energii” — powiedział w rozmowie telefonicznej z Tokio Cheng Qian, prezes wykonawczy międzynarodowej jednostki biznesowej Gotion.

Oferta Gotion dodaje mangan do istniejącej chemii litowo-żelazowo-fosforanowej, która została skomercjalizowana w Chinach i została przyjęta przez głównych producentów pojazdów elektrycznych, od BYD Co. po Tesla Inc., jako metoda obniżenia kosztów niektórych modeli. Ulepszenia w LFP, które pakują więcej mocy w mniejsze obudowy, pomogły spopularyzować technologię, która jest zazwyczaj tańsza w produkcji.

Cheng powiedział, że baterie LFP prawie osiągnęły pułap gęstości energii na poziomie 190 Wh/kg, podczas gdy nowa bateria Gotion może osiągnąć 240 Wh/kg. Oznacza to, że może przechowywać więcej energii w każdym ogniwie akumulatora, minimalizując wagę i rozmiar pakietu.

Warto przeczytać!  Recenzje nowych samochodów i ważne wiadomości motoryzacyjne

Ta innowacja podkreśla, że ​​technologia akumulatorów i potrzeby w zakresie surowców wciąż ewoluują i są nieprzewidywalne, ponieważ światowi producenci samochodów dążą do obniżenia kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności pojazdów elektrycznych. Pokazuje również, w jaki sposób chińskie firmy nadal są pionierami w tych postępach.

Gotion, notowana na giełdzie w Shenzhen, której największym udziałowcem jest Grupa Volkswagen, oczekuje, że bateria LMFP będzie kosztować o 5 procent mniej niż konwencjonalna bateria LFP w przeliczeniu na kilowatogodzinę, powiedział Cheng. Byłoby to od 20 do 25 procent tańsze niż jednostki niklowo-kobaltowe.

Chemia LMFP może zastąpić niektóre ogniwa niklowo-kobaltowe w branży „z taką samą wydajnością, ale niższymi kosztami i lepszym bezpieczeństwem” – powiedział Cheng. „Myślę, że jest to bardzo atrakcyjne dla producentów samochodów i muszę powiedzieć, że wiele firm podąży za tym trendem”.

Technologia LMFP nie jest nowa, ale tradycyjnie ogniwa nie są używane w aplikacjach EV z powodów od niskiej przewodności po rozpuszczanie w wysokiej temperaturze lub niską gęstość. Gotion powiedział, że jego bateria – którą nazywa „Astroinno” – pokonała te techniczne wyzwania.

Warto przeczytać!  Kredyty samochodowe na kredyt subprime mogą być trudniejsze do zdobycia

Ogniwa Gotiona z dodatkiem manganu „stworzą realną okazję do konkurowania z niektórymi chemiami NCM, w których standardowy LFP walczy o gęstość energii” – powiedziała Victoria Hugill, analityk badań baterii w londyńskiej firmie konsultingowej Rho Motion. Powiedziała, że ​​LMFP może zdobyć 6% udziału w rynku do 2040 r., prawdopodobnie przewyższając inne pojawiające się opcje, takie jak baterie sodowo-jonowe.

Według Chenga Astroinno może wejść do masowej produkcji już w drugim kwartale przyszłego roku. Przeszedł testy bezpieczeństwa, a akumulatory LMFP będą produkowane w dwóch zakładach w chińskiej prowincji Anhui.

Gotion przyspiesza ekspansję zagraniczną, od planowania fabryki akumulatorów w Michigan po podniesienie globalnej oferty kwitów depozytowych w Szwajcarii w zeszłym roku. Firma była ósmym co do wielkości producentem baterii na świecie w zeszłym roku, według SNE Research.

Astroinno dołącza do kilku innych znaczących innowacji w zakresie akumulatorów wprowadzonych przez chińskie firmy w ostatnich latach. W 2020 roku firma BYD wprowadziła na rynek baterię Blade — jednostkę LFP o smuklejszym kształcie i ulepszonej gęstości energii. Współczesna firma Amperex Technology Co. Ltd. opracowuje coś, co nazywa baterią o stanie skondensowanym.

Warto przeczytać!  Globalny przemysł motoryzacyjny poważnie podchodzi do ograniczania emisji dwutlenku węgla

Według Chenga z Gotion, jedną z zalet będzie możliwość szybkiego ładowania, które może zająć nieco więcej niż kwadrans.

„Możesz napić się kawy i odpocząć na stacji ładującej, a akumulator zostanie naładowany od 10 procent do 80 procent w ciągu 18 minut przy użyciu ładowania krokowego” – powiedział.


Źródło