Podróże

Chińskie podróże z okazji święta pracy w 2023 r. wracają do poziomu sprzed pandemii

  • 5 maja, 2023
  • 11 min read
Chińskie podróże z okazji święta pracy w 2023 r. wracają do poziomu sprzed pandemii


Chińskie Święto Pracy w 2023 r. przyniosło eksplozję krajowych podróży i turystyki, a wydatki i ruch przekroczyły poziomy z 2019 r., ponieważ ludzie mogli podróżować bez przeszkód po raz pierwszy od początku pandemii. Tymczasem, liczba podróży międzynarodowych znacznie wzrosła w porównaniu z poprzednimi latami, ale nie powróciła do poziomu z 2019 r., pomimo gwałtownego wzrostu popytu. Zestawiamy najnowsze dane dotyczące podróży wakacyjnych z chińskich ministerstw i internetowych biur podróży, aby omówić odbicie w chińskiej turystyce i najnowsze trendy w podróżowaniu.


Zgodnie z danymi chińskiego Ministerstwa Kultury i Turystyki, chińskie Święto Pracy w 2023 r. odnotowało ogromny wzrost liczby podróży i turystyki, ponieważ liczba podróży krajowych wzrosła, a nawet przekroczyła poziom z 2019 r. po raz pierwszy od początku pandemii ( MOCT) i różne internetowe biura podróży (OTA).

Święto Pracy w Chinach, które miało miejsce od 29 kwietnia do 3 maja 2023 r., jest jednym z trzech dorocznych świąt „Złotego Tygodnia”, obok Chińskiego Nowego Roku i Święta Narodowego. W związku z tym wakacje stały się jednym ze szczytowych sezonów turystycznych w kraju, z setkami milionów ludzi wyruszających co roku na wakacje i wizyty rodzinne. Jednak liczba podróży podczas Święta Pracy w ciągu ostatnich kilku lat, a zwłaszcza w 2022 r., znacznie spadła ze względu na ograniczenia w podróżowaniu związane z COVID-19.

Święto Pracy 2023 jest pierwszym świętem narodowym od czasu zniesienia ograniczeń związanych z COVID-19 pod koniec 2022 r., podczas którego podróże krajowe całkowicie powróciły do ​​poziomów sprzed pandemii, a nawet je przekroczyły. To imponujące odbicie sugeruje, że krajowa branża turystyczna i podróżnicza w dużej mierze podniosła się ze skutków pandemii oraz że obawy związane z podróżowaniem i przebywaniem w zatłoczonych miejscach, które utrzymywały się u niektórych osób podczas Święto chińskiego nowego roku 2023 w większości zniknęły.

Poniżej przyjrzymy się najnowszym danym MOCT i chińskich OTA na temat podróży krajowych i międzynarodowych w Chinach podczas święta majowego 2023 r. i omówimy pojawiające się trendy w podróżowaniu.

Przegląd podróży związanych z Świętem Pracy w Chinach w 2023 r

Podróże krajowe przekraczają poziomy z 2019 r

Według danych opublikowanych przez MOCT 3 maja, podczas święta majowego w całym kraju odbyło się łącznie 274 milionów podróży krajowych, co stanowi wzrost o 70,83 procent rok do roku. Odpowiada to ponad 119 proc. liczb odnotowanych w tym samym okresie w 2019 r. Tymczasem przychody z turystyki krajowej sięgnęły 148 mld RMB (ok. 21,4 mld USD), co oznacza wzrost rok do roku o 128,9 proc. i osiągnięcie 100,7 proc. względem poziomów odnotowanych w tym samym okresie w 2019 roku.

Znajdź wsparcie biznesowe

Według Ministerstwo Transportu (MOT), podczas wakacji odbywały się średnio 54 miliony podróży dziennie po krajowych autostradach, drogach wodnych i liniach lotniczych, co stanowi wzrost o 162,9 procent w porównaniu z 2022 r.

Szacunkowo 18,2 mln codziennych przejazdów wykonano koleją, co stanowi wzrost o 464,4% w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r.; 32,6 mln wykonano transportem drogowym, co oznacza wzrost o 99,1 procent; 1,4 miliona dokonano drogą wodną, ​​co oznacza wzrost o 114,2 procent; a około 1,9 miliona wykonano drogą powietrzną, co oznacza wzrost o 507,4 procent w stosunku do 2022 roku.

Warto przeczytać!  Zasoby dla osób korzystających z usługi PCS w Great Place | Artykuł

Oszacowano również, że po drogach krajowych przejeżdżało dziennie średnio około 62,1 miliona pojazdów, z których większość stanowiły małe samochody osobowe, średnio około 56,3 miliona dziennie.

Powrót lotów krajowych

Według danych FlightAI, platformy śledzenia lotów należącej do Trip.com Group (która jest również właścicielem OTA Ctrip), podczas chińskiego Święta Pracy wykonano ponad 80 000 lotów krajowych, przy średniej dziennej o około 15 procent wyższej niż w 2019 roku.

Wydaje się, że popyt na loty przewyższył podaż; chociaż loty krajowe wróciły do ​​pełnej wydajności, popularność biletów lotniczych w wyszukiwaniu była o 162 procent wyższa niż w tym samym okresie w 2019 roku.

Średnia cena biletów lotniczych również wzrosła o 39 procent od 2019 r. do 1211 RMB za krajowe bilety lotnicze w jedną stronę.

Najpopularniejszymi trasami krajowymi były loty między Pekinem, Szanghajem, Kantonem, Shenzhen, Hangzhou i Chengdu.

Liczba podróży zagranicznych wzrasta, ale pozostaje poniżej poziomu sprzed pandemii

Podróże zagraniczne również odnotowały znaczny wzrost, ponieważ podróżni mogli opuścić kraj na pierwsze święto majowe od początku pandemii. Według danych Ctrip ogólna liczba rezerwacji na podróże zagraniczne wzrosła o prawie 700 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy czym liczba rezerwacji biletów lotniczych i hoteli wzrosła odpowiednio o prawie 900 procent i 450 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022.

Jednak pomimo skoku liczby rezerwacji międzynarodowych od 2022 r., liczba rezerwacji lotów międzynarodowych musi jeszcze powrócić do poziomu sprzed pandemii. Według danych Ctrip, loty międzynarodowe podczas Święta Pracy osiągnęły około 40 procent poziomu odnotowanego w 2019 roku, pomimo wzrostu zainteresowania wyszukiwaniem o ponad 60 procent w porównaniu z tym samym rokiem.

Tymczasem według chińskiego OTA Tuniu prawie 30 procent użytkowników, którzy podróżowali za granicę, wyjechało do Hongkongu i Makau. Inne popularne lokalizacje to Tajlandia, Malediwy, Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Malezja, Wietnam, Indonezja, Rosja i Fidżi.

Powolne ożywienie podróży międzynarodowych do iz Chin jest częściowo spowodowane tym, że nadal działa mniej międzynarodowych tras lotniczych niż przed pandemią. Dotyczy to w szczególności lotów do Europy i Ameryki Północnej, z Loty USA-Chiny podobno nadal spadają o 94 procent od poziomu sprzed pandemii na koniec kwietnia 2023 r. 3 maja 2023 r. Departament Transportu Stanów Zjednoczonych wydał zarządzenie zezwalające chińskim liniom lotniczym na obsługę 12 lotów w obie strony do iz USA tygodniowo, co może pomóc w zwiększeniu liczby podróży między tymi dwoma krajami.

Oznacza to, że ceny biletów międzynarodowych pozostały stosunkowo wysokie, chociaż jest to problem, który się utrzymuje po całej Azji, nie tylko Chiny. Według danych Ctrip średni koszt biletu na lot międzynarodowy w jedną stronę podczas Święta Pracy wyniósł 2104 RMB (około 304 USD), co stanowi wzrost o 34 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku.

Warto przeczytać!  Departament Stanu wydaje ostrzeżenie dotyczące podróży do popularnych miejsc turystycznych

Odradza się konsumpcja i działalność kulturalna

Oprócz ożywienia podróży, Święto Pracy w Chinach odnotowało również znaczny wzrost sprzedaży atrakcji, wydarzeń i działań turystycznych, w niektórych przypadkach przekraczając poziomy z 2019 r.

Na przykład, według danych Ctrip, liczba biletów sprzedanych do krajowych obszarów widokowych wzrosła dziewięciokrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem i podwoiła się w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. Pięć najpopularniejszych miejsc widokowych dla okolicznych turystów to: Shanghai Disney Resort, Humble Administrator’s Garden , Huangshan Scenic Area, Mount Emei i Mount Huashan.

Znajdź wsparcie biznesowe

Według MOCT w całym kraju zorganizowano łącznie około 47 500 „masowych działań kulturalnych”, takich jak tańce na placu, śpiewy i „wiejskie wieczory”, w których wzięło udział około 166 milionów osób.

Ponadto w całym kraju odbyło się łącznie 31 100 przedstawień komercyjnych, a przychody ze sprzedaży biletów w Chinach osiągnęły 1,5 miliarda RMB, a przedstawienia oglądało około 8,6549 miliona ludzi.

Tymczasem 86 procent chińskich atrakcji turystycznych na poziomie A (atrakcji turystycznych, które otrzymały oficjalną ocenę Chińskiej Narodowej Administracji Turystyki) było otwartych normalnie podczas wakacji, w sumie 12 800. Większość z tych, które nie były otwarte, wynikała z sezonowych zamknięć w północnej części kraju.

Chińskie Święto Pracy 2023 trendy w podróżowaniu

Odbicie w dalekich podróżach

Dane z Ctrip pokazuje, że ludzie podróżowali dalej w porównaniu z poprzednimi latami. Według danych promień podróży wzrósł o 25 proc. w porównaniu z 2022 r., a rezerwacje hoteli międzywojewódzkich stanowiły ponad 70 proc. wszystkich rezerwacji hotelowych.

Średnia odległość pokonywana samolotem wyniosła 1638 km, co w przybliżeniu odpowiada odległości z Szanghaju do stolicy regionu Mongolii Wewnętrznej, Hohhot. Według Ctrip oznacza to czteroletni szczyt, a odległość powróciła do 98 procent średniej odnotowanej w tym samym okresie w 2019 roku. Odległości podróży koleją dużych prędkości również znacznie wzrosły, a podróże w jedną stronę osiągnęły 389 km, czyli około 80 procent poziomu z 2019 r., co odpowiada w przybliżeniu podróży w jedną stronę z Szanghaju do miasta Huangshan, a nazwa malowniczej góry w prowincji Anhui.

Wzrost odległości pokonywanych w Święto Pracy oznacza odwrócenie trendu obserwowanego podczas pandemii, kiedy to ze względu na sporadyczny charakter chińskich ograniczeń związanych z COVID-19 ludzie coraz częściej przedkładali podróże na krótkie odległości lub pobyty w miastach nad podróżami na dłuższe odległości. Ten wzrost liczby podróży krótkodystansowych z kolei przyczynił się do zwiększenia popularności takich działań, jak np kemping miejski oraz tak zwane „wycieczki samojezdne”, które zapewniają większą elastyczność.

Młodsze pokolenia stają się ważną grupą konsumentów

Osoby urodzone po 2000 roku stają się coraz ważniejszą grupą konsumentów chińskiej krajowej branży turystycznej i turystyki wyjazdowej. Według Ctrip wolumen rezerwacji tzw. generacji „post-00s” wzrósł ponad 10-krotnie w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku.

Ponadto wielu turystów po 00. wieku również po raz pierwszy wyjeżdża za granicę, głównie do miejsc w Azji, przy czym niektóre z najpopularniejszych rezerwacji międzynarodowych dla osób w wieku od 18 do 23 lat to Bangkok, Singapur, Seul, Tokio i Kuala Lumpur.

Warto przeczytać!  Program podróżniczy PBS „Miejsca do kochania” odwiedza Madison 20 stycznia | Rozrywka

Ctrip zauważył również, że siła nabywcza nowych absolwentów szkół wyższych i młodszych użytkowników, którzy niedawno weszli na rynek pracy, również staje się coraz bardziej widoczna w przestrzeni turystycznej. Na przykład w przypadku podróży zagranicznych i produktów wycieczek grupowych na platformie Ctrip użytkownicy ci wydali 6562 RMB (ok. 949 USD) podczas chińskiego Święta Pracy, co stanowi wzrost o około 25 procent w porównaniu z poziomem sprzed pandemii. Tymczasem cena zamówienia niezależnych produktów turystycznych na wyjazdy wynosiła blisko 15 000 RMB (około 2170 USD).

Wycieczki samojezdne pozostają popularne

Pomimo wzrostu liczby podróży długodystansowych, wycieczki z własnym napędem, w ramach których ludzie wynajmują samochód i dojeżdżają do różnych miejsc i miejsc turystycznych, zyskują na popularności. Podczas Święta Pracy krajowe zamówienia na wynajem samochodów wzrosły o 574 procent rok do roku, co stanowi wzrost o ponad 300 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku.

Ponadto wydaje się, że ludzie podróżują teraz dalej podczas swoich samodzielnych wycieczek, o czym świadczy fakt, że liczba rezerwacji z odbiorem i powrotem przez miasto wzrosła o 137 procent rok do roku.

Pobliskie kraje azjatyckie odnotowują wzrost liczby podróżnych z Chin

Chociaż podróże zagraniczne nie powróciły jeszcze do poziomu sprzed pandemii, jasne jest, że niektóre regiony już zaczęły czerpać korzyści z ponownego otwarcia granic Chin.

Powiązane czytanie

Dane z Ctrip pokazują, że pobliskie kraje azjatyckie były pierwszym wyborem dla podróżnych z Chin kontynentalnych, przy czym prawie 70 procent planowanych podróży zagranicznych podczas Święta Pracy odbywało się do Azji Południowo-Wschodniej. Do najpopularniejszych miejsc docelowych należały regiony Hongkongu i Makau, a także Singapur, Phuket, Seul, Tokio, Kuala Lumpur, Osaka i Tajpej. Ponadto liczba rezerwacji lotów i hoteli do wielu z tych miejsc przekroczyła poziom z 2019 r., mimo że ogólna liczba podróży zagranicznych nadal spada.

Chiny były największym źródłem międzynarodowych turystów przed pandemią, z łączną liczbą 155 milionów podróżujących za granicę w 2019 roku. Przemysł turystyczny wielu krajów – szczególnie ci z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej – zaczęli polegać na tych podróżnikach jako na głównym źródle dochodu. Ten wzrost liczby podróży do miejsc docelowych w Azji dobrze wróży więc odbiciu branży turystycznej w gospodarkach docelowych.

O nas

China Briefing został napisany i wyprodukowany przez Dezan Shira & Associates. Praktyka pomaga zagranicznym inwestorom w Chinach i robi to od 1992 roku za pośrednictwem biur w Pekinie, Tianjin, Dalian, Qingdao, Szanghaju, Hangzhou, Ningbo, Suzhou, Guangzhou, Dongguan, Zhongshan, Shenzhen i Hong Kongu. Aby uzyskać pomoc w Chinach, skontaktuj się z firmą pod adresem china@dezshira.com.

Dezan Shira & Associates ma biura w Wietnamie, Indonezji, Singapurze, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, Indiach i Rosji, oprócz naszych obiektów badań handlowych wzdłuż Inicjatywy Belt & Road. Posiadamy również firmy partnerskie obsługujące inwestorów zagranicznych na Filipinach, w Malezji, Tajlandii, Bangladeszu.


Źródło