Motoryzacja

Chińskie samochody napędzają odrodzenie rosyjskich fabryk samochodowych

  • 20 lipca, 2023
  • 4 min read
Chińskie samochody napędzają odrodzenie rosyjskich fabryk samochodowych


Ponowne wprowadzenie na rynek klasycznego samochodu z czasów sowieckich, Moskwicza, dokonane w listopadzie przez państwową firmę zostało uznane przez burmistrza Moskwy za dowód odporności rosyjskiego przemysłu samochodowego na zachodnie sankcje.

„To historyczne wydarzenie” — powiedział Siergiej Sobianin, kiedy Moskvich został zaprezentowany w fabryce, którą moskiewski rząd odebrał Renault w zeszłym roku za jedynego rubla (0,01 dolara).
„Wiele osób myślało, że to koniec rosyjskiego przemysłu samochodowego”.

Ale odrodzenie Moskwicza jest także oznaką rosnącej władzy Chin nad ważnym sektorem rosyjskiej gospodarki.

Samochody wyjeżdżające z ogromnej Moskiewskiej Fabryki Samochodów Moskwicz na południu rosyjskiej stolicy w niczym nie przypominają pudełkowatych, metalicznych modeli Moskwicza z czasów sowieckich.

Eleganckie czterodrzwiowe SUV-y miały dobrze widoczne części silnika i tapicerkę chińskiej firmy JAC Motors.

Dwa źródła, które poprosiły o zachowanie anonimowości, ponieważ nie są upoważnione do rozmawiania z mediami, powiedziały Reuterowi, że model Moskvich 3 to JAC Sehol X4 zmontowany w Moskwie przy użyciu zestawów zakupionych od chińskiego partnera.

Moskvich powiedział w oświadczeniu z zeszłego miesiąca, że ​​jego modele 3 i 3e są produkowane przy użyciu montażu dużych jednostek – gdzie samochody są budowane w zakładzie produkcyjnym za granicą, zanim zostaną wyeksportowane i sfinalizowane w Rosji. Firma powiedziała, że ​​współpracuje z „zagranicznym partnerem”, ale nie potwierdziła powiązań z JAC.

Warto przeczytać!  Exro otrzymuje wyróżnienie PACEpilot w prasie motoryzacyjnej 2024

„Lokalizacja produkcji stopniowo się zwiększa” – powiedział Moskvich Reuterowi, dodając, że ma nadzieję rozpocząć drugą fazę produkcji jeszcze w tym roku lub na początku 2024 roku, obejmującą spawanie i malowanie w moskiewskim zakładzie, obejmującą szerszą pulę lokalnych dostawców z rosyjskimi komponentami.

JAC z siedzibą we wschodniej prowincji Anhui nie odpowiedział na prośby o komentarz.

Jak wynika z danych przemysłu samochodowego, chińscy producenci samochodów przejmują udziały w rynku rosyjskim, wykorzystując odejście zachodnich graczy, którzy dominowali na rynku przed inwazją na Ukrainę.

Według danych firmy analitycznej Autostat, importowane chińskie samochody stanowią obecnie 49 procent rosyjskiego rynku, osiągając w czerwcu 40 000 sztuk, w porównaniu z przedwojennym udziałem wynoszącym zaledwie 7 procent w czerwcu 2021 roku.

To lukratywny biznes. Według chińskich statystyk celnych eksport samochodów osobowych chińskich producentów do Rosji w okresie styczeń-maj 2023 r. wzrósł 5,2 razy rok do roku do prawie 3,6 mld USD, w tym eksport o wartości prawie 1 mld USD w samym kwietniu.

Poza tymi liczbami chińskie firmy zwiększają również swoją sprzedaż w Rosji, montując pojazdy w fabrykach opuszczonych przez takie firmy, jak Renault i Nissan, stwierdził Reuters.

Warto przeczytać!  Dealerzy samochodowi odnotowują najszybszy wzrost przychodów w trzech okresach fiskalnych: Raport

Reuters rozmawiał z dwiema firmami i czterema źródłami znającymi sprawę, które powiedziały, że sześć fabryk w Rosji, które wcześniej były własnością europejskich, japońskich i amerykańskich producentów samochodów lub montowały ich pojazdy, teraz produkuje chińskie modele lub ma takie plany.

Ogółem sześć fabryk ma roczną zdolność produkcyjną około 600 000 samochodów, wynika z obliczeń Reutera.

Rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu nie odpowiedziało na prośbę o komentarz.

Władimir Bespałow, niezależny ekspert w dziedzinie motoryzacji, powiedział, że rosnąca obecność chińskich producentów samochodów jest korzystna dla Rosji, ponieważ umożliwia wznowienie produkcji w nieczynnych fabrykach i utrzymanie pracowników. Prezydent Władimir Putin powiedział, że w 2020 roku przemysł zatrudniał około 300 000 osób.

„Niektóre technologie zostaną przeniesione, niektóre zostaną zlokalizowane, ale nie będą to najbardziej zaawansowane technologie” – powiedział Bespałow. „Ale biorąc pod uwagę, że nie ma nic innego, to już całkiem sporo”.


Źródło