Świat

Chiny atakują europejskich rolników w odpowiedzi na unijne cła na pojazdy elektryczne

  • 18 czerwca, 2024
  • 4 min read
Chiny atakują europejskich rolników w odpowiedzi na unijne cła na pojazdy elektryczne


PEKIN (AP) – Chiński rząd celuje w europejskich rolników zamiast w niemieckich producentów samochodów, wszczynając dochodzenie w sprawie importu wieprzowiny do Unii Europejskiej, zaledwie kilka dni po tym, jak UE oświadczyła, że ​​planuje nałożyć tymczasowe cła w pojazdach elektrycznych produkowanych w Chinach.

Ministerstwo Handlu nie wspomniało o taryfach dla pojazdów elektrycznych, ogłaszając w poniedziałek, że rozpoczyna dochodzenie antydumpingowe dotyczące wieprzowiny z Europy, ale posunięcie to jest powszechnie postrzegane jako odpowiedź na ruch UE w samochodach elektrycznych. Daje także Chinom kartę przetargową we wszelkich negocjacjach handlowych.

Chiny mogły w imię walki ze zmianami klimatycznymi nałożyć 25% cło na import pojazdów napędzanych benzyną i dużych silników, co mocno uderzyłoby w Mercedesa i BMW. Decydując się na tego, przynajmniej na razie, rząd może uznać publiczny sprzeciw niemieckiego przemysłu samochodowego wobec unijnych ceł, a także jego znacznej produkcji w Chinach.

Rynek chiński jest najważniejszy dla niemieckich producentów samochodów, a szef krajowego stowarzyszenia motoryzacyjnego VDA określił ogłoszenie taryf UE z 12 czerwca jako kolejny krok w stronę globalnej współpracy. „W wyniku zastosowania tego środka ryzyko globalnego konfliktu handlowego jeszcze bardziej wzrasta” – stwierdziła w oświadczeniu Hildegard Müller.

Warto przeczytać!  Dubaj rezygnuje z 30% podatku od alkoholu, aby przyciągnąć więcej turystów

Dochodzenie dotyczące importu wieprzowiny do UE obejmie różne produkty, w tym świeże i mrożone mięso wieprzowe, jelita i inne narządy wewnętrzne. W ogłoszeniu podano, że ma to zająć rok, z możliwością przedłużenia o sześć miesięcy.

Olof Gill, rzecznik Komisji Europejskiej ds. handlu, powiedział dziennikarzom w Brukseli, że dotacje UE dla gospodarstw rolnych „są ściśle zgodne z naszymi zobowiązaniami w ramach WTO” i że Komisja będzie bardzo uważnie śledzić dochodzenie i interweniować w razie potrzeby, aby zapewnić, że chińskie dochodzenie jest zgodny z zasadami Światowej Organizacji Handlu.

Chińscy urzędnicy twierdzą, że unijne dochodzenie w sprawie dotacji dla pojazd elektryczny produkcja w Chinach jest „typowym zachowaniem protekcjonistycznym”, które lekceważy zasady WTO. UE planuje nałożyć tymczasowe cła w wysokości od 17,4% do 38,1% na pojazdy elektryczne z Chin na cztery miesiące, począwszy od 4 lipca. Miałyby one zastosowanie do pojazdów eksportowanych do Europy zarówno przez marki chińskie, jak i zagraniczne, w tym Teslę.

Eksport produktów wieprzowych z UE do Chin osiągnął w 2020 r. najwyższy poziom 7,4 mld euro (7,9 mld dolarów), kiedy Pekin musiał wyjechać za granicę, aby zaspokoić popyt krajowy po tym, jak hodowle trzody chlewnej zostały zdziesiątkowane przez chorobę świń. Od tego czasu spadły, osiągając w zeszłym roku poziom 2,5 miliarda euro (2,6 miliarda dolarów). Prawie połowa tej sumy pochodziła z Hiszpanii.

Warto przeczytać!  Turysta, który zniszczył rzymskie Koloseum, twierdzi, że nie wiedział, że było ono starożytne

„Musimy unikać eskalacji środków zaradczych dla handlu” – powiedział hiszpański minister gospodarki Carlos Cuerpo.

Hiszpańskie stowarzyszenie branży wieprzowej Interporc oświadczyło w oświadczeniu, że „zaoferuje pełną współpracę z chińskimi władzami” i dostarczy im wszelkie wymagane dokumenty.

„Przemysł rolniczy nie jest zwykle źródłem konfliktów, ale dość często płaci za to cenę” – powiedział hiszpański minister rolnictwa Luis Planas, powołując się na nałożenie przez Stany Zjednoczone cła na niektóre produkty rolne UE w 2019 r. podczas sporu o dotacje dla producenta samolotów Airbus.

„Wierzę, że mamy czas i margines, aby negocjować i starać się uniknąć konfliktu handlowego” – powiedział Planas.

___

Joseph Wilson w Barcelonie w Hiszpanii wniósł swój wkład.




Źródło