Świat

Chiny i Filipiny oskarżają się wzajemnie o kolizje na spornym Morzu Południowochińskim

  • 23 października, 2023
  • 3 min read
Chiny i Filipiny oskarżają się wzajemnie o kolizje na spornym Morzu Południowochińskim



Hongkong
CNN

Chiny i Filipiny w niedzielę oskarżyły się wzajemnie o spowodowanie kolizji na spornym obszarze Morza Południowochińskiego, co jest ostatnią z serii konfrontacji morskich między obydwoma krajami, które zwiększyły napięcia regionalne.

W oświadczeniu władze Filipin stwierdziły, że statek chińskiej straży przybrzeżnej przeprowadził „niebezpieczne manewry blokujące”, w wyniku czego zderzył się z filipińskim statkiem przewożącym zaopatrzenie dla żołnierzy stacjonujących na mieliźnie Ayungin, znanej również jako Druga Ławica Thomasa w archipelagu wysp Spratly.

Krajowa Grupa Zadaniowa ds. Zachodniego Morza Filipińskiego stwierdziła, że ​​posunięcie Chin było „prowokacyjne, nieodpowiedzialne i nielegalne” oraz „zagrażało bezpieczeństwu załogi” filipińskich łodzi.

Podczas drugiego incydentu w niedzielę filipińska grupa zadaniowa stwierdziła, że ​​statek chińskiej milicji morskiej zderzył się ze statkiem filipińskiej straży przybrzeżnej, który wykonywał tę samą misję zaopatrzenia BRP Sierra Madre. Manila uziemiła statek transportowy marynarki wojennej na Drugiej Płyciźnie Thomasa w 1999 r. i obsadził go filipińską piechotą morską, aby egzekwować swoje roszczenia do tego obszaru.

W poniedziałek Manila wezwała ambasadora Chin na Filipinach i złożyła dyplomatyczny protest przeciwko Pekinowi.

Warto przeczytać!  Rosen mówi Izraelowi, że nie chce spotykać się z członkami 2 skrajnie prawicowych partii

„Chiny, jako główne mocarstwo, ponoszą większą odpowiedzialność za przyczynianie się do pokoju i stabilności w regionie” – powiedział rzecznik filipińskiego Departamentu Spraw Zagranicznych.

Pekin rości sobie prawo do „niekwestionowanej suwerenności” nad prawie całym obszarem Morza Południowochińskiego o powierzchni 1,3 miliona mil kwadratowych, a także większością znajdujących się na nim wysp i łach piaskowych, w tym wieloma obszarami oddalonymi o setki mil od kontynentu Chin.

W 2016 r. międzynarodowy trybunał w Hadze wydał orzeczenie na korzyść Filipin w przełomowym sporze morskim, w którym stwierdzono, że Chiny nie mają podstawy prawnej do roszczenia sobie historycznych praw do większości Morza Południowochińskiego.

Pekin zignorował orzeczenie.

W niedzielnym oświadczeniu pt. Chińska Straż Przybrzeżna oskarżyła Filipiny o naruszenie międzynarodowego prawa morskiego i zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi chińskich statków.

Oskarżyła pierwszy filipiński statek o wtargnięcie na wody tak zwanych wysp Nansha i rafy Renai, co skłoniło statek chińskiej straży przybrzeżnej do przechwycenia „zgodnie z prawem” i doprowadziło do „drobnej kolizji”.

Podczas drugiego incydentu chińska straż przybrzeżna stwierdziła, że ​​statek filipińskiej straży przybrzeżnej „celowo sprowokował problemy i zmienił kurs”, powodując kolizję z chińską łodzią rybacką.

Warto przeczytać!  Afganistan: Kobiety protestują przeciwko talibskiemu zakazowi edukacji poza uniwersytetem w Kabulu

W żadnej z niedzielnych kolizji nie zgłoszono żadnych obrażeń. Jest to ostatnia z serii niedawnych punktów zapalnych między Pekinem a Manilą na spornym szlaku wodnym.

We wrześniu filipińska straż przybrzeżna opublikowała film przedstawiający filipińskiego nurka przecinającego zainstalowaną przez Chińczyków pływającą barierę w spornym obszarze drogi wodnej, która uniemożliwiała wpływanie filipińskim łodziom.

Doszło do niego zaledwie kilka dni po tym, jak filipińska straż przybrzeżna oskarżyła chińską milicję morską o przekształcenie rozległych połaci koralowców w pobliżu łańcucha wysp Palawan w wybielone i zniszczone pustkowie.

Ministerstwo spraw zagranicznych Chin odrzuciło te zarzuty jako „fałszywe i bezpodstawne”.


Źródło