Podróże

Chiny patrzą poza Covid, gdy liczba rezerwacji turystycznych na Nowy Rok Księżycowy rośnie

  • 27 stycznia, 2023
  • 4 min read
Chiny patrzą poza Covid, gdy liczba rezerwacji turystycznych na Nowy Rok Księżycowy rośnie


PEKIN — Ludzie w Chinach wychodzą poza pandemię i wyruszają w podróż, wstępne dane dotyczące świątecznego programu Księżycowego Nowego Roku.

„Stłumiony popyt jest uwalniany, ponieważ wiele osób spieszy się do malowniczych miejsc, ogląda pokazy sztucznych ogni i tłoczy się w restauracjach i hotelach” – powiedział w czwartkowym raporcie główny ekonomista Nomura ds. Chin, Ting Lu.

Powiedział, że chińska „fala wyjścia” Covida szybko się kończy, ponieważ oficjalne dane pokazują spadek infekcji, hospitalizacji i zgonów. „Chiny szybko osiągają odporność stadną Covid, ponieważ rząd szacuje, że około 80% populacji zostało już zarażone Covid”.

Kraj odnotował gwałtowny wzrost infekcji Covid w grudniu, podobnie jak Pekin zakończył prawie trzy lata rygorystycznego śledzenia kontaktów i kontroli granicznych. Siedmiodniowy Nowy Rok Księżycowy, który oficjalnie rozpoczął się w sobotę, jest pierwszym dużym świętem od czasu zakończenia chińskich ograniczeń Covid.

W kraju rezerwacje na pobyty w pensjonatach wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, a sprzedaż biletów do atrakcji wzrosła ponad pięciokrotnie, wynika z danych Trip.com dane za pierwsze cztery dni Nowego Roku Księżycowego.

Warto przeczytać!  Wiadomości z podróży: Europa zacznie pobierać opłaty za wjazd w 2024 r

Serwis rezerwacji podróży twierdził, że przez te cztery dni rezerwacje hoteli i innych atrakcji turystycznych przekroczyły poziomy obserwowane w tym samym okresie w 2019 roku, przed pandemią.

Wciąż czekamy, aż opadnie kurz w chińskim sektorze nieruchomości, mówi DBS Bank

Mieszkańcy Chin kontynentalnych również chętnie wyjeżdżali za granicę.

Rezerwacje lotów z kontynentu do miejsc za granicą w ciągu pierwszych czterech dni wakacji wzrosły czterokrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy związane z tym rezerwacje hoteli podwoiły się, podał Trip.com.

Podróże a wydatki na duże bilety

Mniej jasne jest, czy gwałtowny wzrost turystyki oznacza, że ​​konsumpcja w Chinach jest na dobrej drodze do wyjścia z kryzysu z ostatnich trzech lat. Sprzedaż detaliczna spadła o 0,2% w 2022 roku.

Według Ministerstwa Transportu, jak dotąd krajowe podróże dzienne w okresie świątecznym Nowego Roku Księżycowego — od 8 stycznia — wzrosły o około 50% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Ministerstwo podało jednak, że nawet dziesiątki milionów podróży każdego dnia nadal gwałtownie spadają w porównaniu z poziomami z 2019 roku.

„Ruch pieszy w centrach handlowych, nowe zakupy domów i dane dotyczące sprzedaży samochodów sugerują, że konsumpcja dużych biletów może pozostać ograniczona” – powiedział Lu z Nomury.

Warto przeczytać!  Najlepiej dostępne miasta w Europie, w tym Londyn, Paryż i Wiedeń

„Wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej samochodów osobowych wyraźnie spadł do -21,0% r/r w okresie 1-15 stycznia z 3,0% w grudniu, po zakończeniu siedmiomiesięcznej obniżki podatku od zakupu o 50%” – powiedział w raporcie.

Skłonność chińskich gospodarstw domowych do oszczędzania osiągnęła w zeszłym roku rekordowy poziom w związku z niepewnością co do przyszłych dochodów i załamaniem na rynku nieruchomości. Większość majątku gospodarstw domowych w Chinach to nieruchomości.

Według ankiety przeprowadzonej przez Olivera Wymana w grudniu, wśród osób w Chinach, które planują wydać więcej w sklepach stacjonarnych, najwyżej wypadły supermarkety, a następnie sklepy wielobranżowe. Galerie handlowe uplasowały się niżej.

Przeczytaj więcej o Chinach z CNBC Pro

Nastroje mogą się jednak szybko zmienić.

Badanie wykazało, że w ciągu zaledwie tygodnia pod koniec grudnia respondenci poczuli się znacznie bardziej komfortowo z wychodzeniem z domu.

„Uważamy, że to bardzo pozytywny znak odporności i tego, jak szybko poprawi się zaufanie konsumentów” – powiedział partner Olivera Wymana, Imke Wouters, w wywiadzie telefonicznym na początku tego miesiąca. „Sprzedaż detaliczna jest bezpośrednio związana z zaufaniem konsumentów”.


Źródło