Biznes

Chiny wrzące w związku z debiutem Tesli w Indiach twierdzą, że producent pojazdów elektrycznych poniesie porażkę na „niedojrzałym, niedojrzałym” rynku – Firstpost

  • 15 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Chiny wrzące w związku z debiutem Tesli w Indiach twierdzą, że producent pojazdów elektrycznych poniesie porażkę na „niedojrzałym, niedojrzałym” rynku – Firstpost


Chiny najwyraźniej nie są zadowolone z założenia przez Teslę fabryki w Indiach i wściekają się, że Elon Musk rozszerza działalność Tesli w Chinach. W artykule w chińskiej gazecie stwierdzono, że „niedojrzały i słabo przygotowany rynek” Indii oraz „brak odpowiedniej infrastruktury” zawiodą Teslę

W klasycznym przypadku kwaśnych winogron, w Chinach wrze, że Tesla otwiera fabrykę w Indiach, chcąc zdywersyfikować swoją azjatycką działalność poza Chinami.

Plan Elona Muska dotyczący założenia fabryki pojazdów elektrycznych Tesli w Indiach spotkał się z ostrą krytyką chińskiego rządu i mediów, które wydają się budzić obawy co do rentowności przedsięwzięcia Tesli na rynku indyjskim.

Oświadczenie Muska o zamiarze spotkania się z premierem Narendrą Modim podsyciło spekulacje na temat ambitnego projektu Tesli, który może obejmować wielomiliardową inwestycję w produkcję podstawowych samochodów elektrycznych, potencjalnie nazwanych Modelem 2 i wycenionych na około 25 lakh rupii.

Jak donosi „The Global Times”, urzędnicy chińskiego rządu są sceptyczni co do gotowości Indii na dostosowanie się do działań Tesli. Wyrazili obawy dotyczące „niedojrzałego” i „niedojrzałego rynku” kraju, twierdząc jednocześnie, że w kraju „brakuje odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów elektrycznych”.

Warto przeczytać!  RPP pod koniec roku rozpocznie powolny cykl obniżek stóp procentowych

W raporcie Global Times stwierdzono dalej, że pomimo szybkiego wzrostu, wykorzystanie pojazdów elektrycznych w Indiach jest wciąż w początkowej fazie, ponieważ zaledwie 2,3% całkowitej sprzedaży pojazdów osobowych w Indiach stanowią pojazdy elektryczne.

Ponadto w artykule wskazano na zależność Indii od węgla do wytwarzania energii, co może ograniczyć ich zdolność do osiągnięcia celów klimatycznych. Podkreśliła również ograniczoną krajową produkcję podstawowych komponentów pojazdów elektrycznych, takich jak akumulatory litowo-jonowe, co stanowi poważną przeszkodę w działalności Tesli w Indiach. „Jednym z największych problemów jest ograniczona krajowa produkcja kluczowych komponentów, takich jak akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Indie stosunkowo późno rozpoczynają próby stworzenia rodzimego łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych” – czytamy w artykule.

Rząd Indii zatwierdził niedawno nową politykę dotyczącą pojazdów elektrycznych, częściowo w odpowiedzi na uporczywe prośby Muska. Polityka umożliwia import całkowicie złożonych samochodów elektrycznych po obniżonych cłach importowych przez pięć lat w zamian za inwestycję o minimalnej wartości 500 milionów dolarów w celu rozpoczęcia lokalnej produkcji.

Należy zauważyć, że pomimo krytyki pod adresem „niedojrzałego” i „niedojrzałego rynku” Indii, chińscy giganci zajmujący się pojazdami elektrycznymi, BYD i Great Wall Motor, chcieli założyć duże fabryki w Indiach, ale zostali odrzuceni przez rząd pod przywództwem Narendry-Modiego.

Warto przeczytać!  Nie mają litości -wchodzą do domów i wystawiają mandaty za takie paliwo. Dodatek na węgiel może nie wystarczyć, by je opłacić

BYD starało się o pozwolenie na utworzenie fabryki o wartości 1 miliarda dolarów w Indiach we współpracy z spółką Megha Engineering and Infrastructure Ltd z Hyderabad, które rząd centralny odrzucił w 2023 r. Podobnie w 2022 r. chiński Great Wall Motor chciał kupić fabrykę od General Motors w Indie. Jednak rząd Indii zablokował sprzedaż.

Reakcja Chin na potencjalne wejście Tesli do Indii odzwierciedla szersze napięcia geopolityczne i konkurencję w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Niedawne działania indyjskiego rządu, takie jak odrzucenie propozycji chińskich producentów samochodów, takich jak BYD i Great Wall Motor, podkreślają wysiłki Indii na rzecz promowania krajowej produkcji i ochrony swoich strategicznych interesów w sektorze pojazdów elektrycznych.

W miarę jak Tesla będzie radzić sobie z tymi zawiłościami, jej decyzja o inwestycji w Indiach niewątpliwie ukształtuje przyszły krajobraz krajowego przemysłu motoryzacyjnego i jego stosunki z głównymi światowymi graczami, takimi jak Chiny.

(Przy udziale agencji)


Źródło