Rozrywka

„Chłopiec i czapla” Miyazakiego zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży biletów, a po raz pierwszy w historii japońskiego mistrza anime

  • 11 grudnia, 2023
  • 6 min read
„Chłopiec i czapla” Miyazakiego zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży biletów, a po raz pierwszy w historii japońskiego mistrza anime


NOWY JORK (AP) Po raz pierwszy w trwającej dziesięciolecia karierze Hayao Miyazakiego 82-letni japoński mistrz anime zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży biletów w Ameryce Północnej. Według szacunków studia najnowszy film Miyazakiego „Chłopiec i czapla” zadebiutował z kwotą 12,8 miliona dolarów.

„Chłopiec i czapla”, długo oczekiwana animowana fantazja reżysera „Spirited Away”, „Mój sąsiad Totoro” i innych cenionych klasyków anime, jest dopiero trzecim anime, które kiedykolwiek osiągnęło szczyt sprzedaży w kinach w USA i Kanadzie i pierwsze oryginalne anime, które to zrobiło. Film, wyświetlany zarówno w wersji z napisami, jak i z dubbingiem, jest także pierwszą w pełni zagraniczną produkcją, która w tym roku znalazła się na szczycie krajowej sprzedaży biletów.

Choć filmy Miyazakiego często odnosiły ogromne sukcesy w Japonii i Azji, tradycyjnie w kinach w Ameryce Północnej nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Poprzednim najlepszym występem reżysera był jego ostatni film, „Zrywa się wiatr” z 2013 roku, który w całej krajowej emisji zarobił 5,2 miliona dolarów.

„To naprawdę dobitny dowód na to, czym może być animacja” – powiedział Eric Beckman, założyciel i dyrektor naczelny GKIDS, północnoamerykańskiego dystrybutora filmów Studia Ghibli. „Amerykańska publiczność była gotowa na znacznie więcej, niż dostała, i myślę, że to naprawdę wskazuje na ten kierunek”.

„Chłopiec i czapla” został okrzyknięty jednym z najlepszych filmów roku. Film, w którym występuje angielska obsada dubowa, w tym Robert Pattinson, Christian Bale, Dave Bautista i Mark Hamill, opowiada historię chłopca, który po tym, jak jego matka zginęła w bombardowaniu podczas II wojny światowej, tajemniczy czapla prowadzi go do portalu prowadzącego do fantastyczna kraina. W Japonii jego tytuł można przetłumaczyć jako „Jak żyjesz?”

„Chłopiec i czapla” zarobił wcześniej w Japonii 56 milionów dolarów pomimo zerowej promocji. Studio Ghibli zdecydowało się wypuścić film bez zdjęć z produkcji, zwiastunów, reklam i billboardów.

Premiera w USA i Kanadzie zawierała konwencjonalne reklamy, ale w podobny sposób potraktowano ją z dbałością o coś naprawdę wyjątkowego, jak film Miyazakiego. Przez cały rok wszystkie 10 filmów Miyazakiego z Ghibli zostało ponownie wyemitowanych w kinach przez firmę GKIDS, założoną w 2008 roku w celu udostępnienia ambitnej animacji szerszej publiczności.

„Praca nad filmem z Hayao Miyazakim to ogromny zaszczyt, ale także w pewnym sensie przerażający” – powiedział Beckman. „Naprawdę staramy się oddać sprawiedliwość filmowi”.

Najpopularniejszy film ubiegłego tygodnia, „Renesans: film Beyoncé”, odnotował gwałtowny spadek w drugi weekend. Film z koncertu, druga premiera gwiazdy muzyki pop dystrybuowana przez AMC Theatres po trasie Taylor Swift „The Eras Tour”, zarobiła w drugi weekend 5 milionów dolarów, co oznacza spadek o 76% w porównaniu z 21 milionami dolarów premiery.

„Chłopiec i czapla” nie był jedynym japońskim filmem, który w weekend znalazł się w czołówce najlepszych filmów kinowych. „Godzilla Minus One” po swoim znakomitym debiucie w ostatni weekend zarobiła 8,3 miliona dolarów dla Toho Studios. Uznany film kaiju Takashiego Yamazakiego spadł o zaledwie 27% w drugi weekend premiery, zwiększając łączną kwotę do 25 milionów dolarów.

Kilku potencjalnych pretendentów do nagród miało dobry start w limitowanej edycji. Wypaczona fantazja Yorgosa Lanthimosa „Poor Things” z Emmą Stone w roli głównej rozpoczęła się od kwoty 644 000 dolarów w dziewięciu kinach w Nowym Jorku, Los Angeles, San Francisco i Austin w Teksasie. „Poor Things” w przyszłym tygodniu pojawi się w kolejnych kinach.

„Origin” Avy DuVernay miał swoją premierę w ramach kwalifikacji do Oscara w dwóch kinach w Nowym Jorku i Los Angeles, a średni zysk na ekran dla Neon wyniósł 58 532 dolarów. W rolach głównych Aunjanue Ellis-Taylor wciela się w pisarkę Isabel Wilkerson, która bada rasę i nierówności na potrzeby swojej książki „Kasta: pochodzenie naszych niezadowolenia”. „Origin” otwiera się szeroko 19 stycznia.

Według Comscore szacunkowa sprzedaż biletów od piątku do niedzieli w kinach w USA i Kanadzie. Ostateczne dane krajowe zostaną opublikowane w poniedziałek.

1. „Chłopiec i czapla” – 12,8 miliona dolarów

2. „Igrzyska śmierci: Ballada o ptakach śpiewających i wężach” – 9,4 miliona dolarów.

3. „Godzilla Minus One” – 8,3 miliona dolarów.

4. „Trolle łączą siły” – 6,2 miliona dolarów.

5. „Życzenie” – 5,3 miliona dolarów.

6. „Renesans, film Beyoncé” – 5 milionów dolarów.

7. „Napoleon” – 4,2 miliona dolarów.

8. „Kelnerka: Musical” – 3,2 miliona dolarów.

9. „Zwierzę” – 2,3 miliona dolarów.

10. „Przesunięcie” – 2,2 miliona dolarów.

Śledź scenarzystę filmowego AP Jake’a Coyle’a na: http://twitter.com/jakecoyleAP

Wesprzyj HuffPosta

W HuffPost wierzymy, że każdy potrzebuje wysokiej jakości dziennikarstwa, ale rozumiemy, że nie każdego stać na opłacenie drogich subskrypcji wiadomości. Dlatego też zobowiązujemy się do dostarczania szczegółowo opisanych, dokładnie zweryfikowanych wiadomości, które są swobodnie dostępne dla każdego.

Nasze zespoły ds. wiadomości, polityki i kultury poświęcają czas i uwagę, pracując nad wnikliwymi dochodzeniami i analizami, a także szybkimi, ale solidnymi codziennymi ujęciami. Nasze stanowiska ds. życia, zdrowia i zakupów zapewniają dobrze zbadane, sprawdzone przez ekspertów informacje potrzebne do najlepszego życia, a HuffPost Personal, Voices i Opinion skupiają się na prawdziwych historiach prawdziwych ludzi.

Pomóż zapewnić każdemu dostęp do wiadomości, przekazując nam zaledwie 1 dolara. Twój wkład będzie bardzo ważny.




Źródło