Biznes

Ciekawy przypadek 300 000 zaginionych samochodów, ET Auto

  • 20 sierpnia, 2024
  • 6 min read
Ciekawy przypadek 300 000 zaginionych samochodów, ET Auto




<p>Sprzedaż samochodów elektrycznych spadła w lipcu po raz pierwszy od ponad dwóch lat, gdyż słaby popyt doprowadził do nadmiaru zapasów u dealerów, zmuszając producentów samochodów do ograniczenia wysyłek (liczonych jako sprzedaż) do swoich kanałów dystrybucji. </p>
<p>„/><figcaption class=Sprzedaż pojazdów PV spadła w lipcu po raz pierwszy od ponad dwóch lat, gdyż słaby popyt doprowadził do nadmiaru zapasów u dealerów, co zmusiło producentów samochodów do ograniczenia wysyłek (liczonych jako sprzedaż) do swoich kanałów dystrybucji.

New Delhi: Producenci samochodów i ich dealerzy walczą ze sobą o poziom zapasów na skutek słabnącego popytu.

Federacja Stowarzyszeń Dealerów Samochodowych (FADA) twierdzi, że jej członkowie mają zapasy odpowiadające ponad dwumiesięcznej sprzedaży, czyli 730 000 sztuk. Producenci samochodów twierdzą, że jest to około połowa tej liczby — 400 000–410 000 sztuk.

FADA w ciągu niecałych dwóch miesięcy dwukrotnie pisała do Stowarzyszenia Indyjskich Producentów Samochodów (SIAM), protestując przeciwko zrzucaniu towaru na dealerów.

Prezes SIAM, Vinod Aggarwal, powiedział, że dealerzy powinni komunikować się bezpośrednio z firmami, dodając jednocześnie, że ich obawy są wyolbrzymione. „Powiedziałem im, że to sprawa między dealerem a producentami, którzy mają wysokie zapasy” — powiedział. „Jeśli FADA chce interweniować, powinni napisać do CEO firmy, zamiast pisać do SIAM”.

FADA pisze do SIAM
„W interesie firm samochodowych leży zadowolenie dealerów” — powiedział Aggarwal. „Jeśli dealerzy zawiodą, producenci ucierpią. Nie ma różnicy zdań w tej sprawie, ale FADA przesadza”.

Grupa lobbingowa dealerów stwierdziła, że ​​producenci samochodów muszą dokonać głębszych cięć w wysyłkach, zgodnie ze słabym popytem. Pomimo obaw o wzrost zapasów wyrażonych w liście wysłanym w pierwszym tygodniu lipca, zapasy wzrosły — z 60 dni w czerwcu do 70 dni w lipcu, jak stwierdziła FADA w swoim najnowszym piśmie do SIAM.

Producenci samochodów z kolei twierdzą, że dealerzy wyolbrzymiają obawy dotyczące zapasów.

„Obecnie zapasy w naszej sieci wynoszą około 38 dni, co nie jest zbyt dużo. Może się to różnić w zależności od przypadku, a niektórzy dealerzy mają większe zapasy” — powiedział Partho Banerjee, starszy dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Maruti Suzuki India, największym producencie samochodów w kraju.

Spadek popytu

Sprzedaż samochodów osobowych na trzecim co do wielkości rynku samochodowym świata spadła po raz pierwszy od ponad dwóch lat w lipcu, ponieważ słaby popyt doprowadził do nadmiaru zapasów w salonach dealerskich, zmuszając producentów samochodów do ograniczenia wysyłek (liczonych jako sprzedaż) do swoich kanałów. Sprzedaż spadła o 2,5% rok do roku do 341 000 sztuk w ciągu miesiąca.

„Nie ma dymu bez ognia” — powiedział Hemal Thakkar, starszy lider praktyk i dyrektor Crisil Market Intelligence and Analytics. „U dealera zapas wynosi 55–60 dni. Bardzo wysoki poziom rabatów na rynku jest tego wskaźnikiem”.

Crisil skorygował swoją prognozę wzrostu dla krajowego rynku pojazdów osobowych do niższych wartości jednocyfrowych, z przewidywanych wcześniej 4-6%.

W związku z tym, jak powiedział Manish Raj Singhania, prezes FADA: „Poprosiliśmy ich (producentów samochodów), aby dostosowali dostawy do popytu, uruchomili bardziej atrakcyjne programy, które pomogą dealerom zlikwidować zapasy, i skrócili ten czas do 30 dni”.

Jego zdaniem stan zapasów we wszystkich kanałach sprzedaży na dzień 31 lipca wynosił 67–72 dni, czyli 730 000 sztuk, co w ujęciu wartościowym przekłada się na kwotę 73 000 crore rupii indyjskich, przy założeniu minimalnej średniej ceny sprzedaży na poziomie 10 lakh rupii indyjskich.

Według dealerów, zapasy Maruti Suzuki wynoszą 37–38 dni, kolejne pozycje zajmują Tata Motors (35–40), Mahindra & Mahindra (35) i Hyundai Motor (30–32).

Z drugiej strony, Veejay Nakra, prezes działu motoryzacyjnego w M&M, zapasy Mahindry były tylko pięć dni powyżej normy pod koniec czerwca. Odmówił komentarza na temat branży lub zaktualizowanych liczb zapasów Mahindry.

Skąd ta rozbieżność?

Producenci samochodów powiedzieli, że podczas gdy dealerzy przeprowadzają badanie zapasów posiadanych przez garstkę dealerów, aby uzyskać średni szacunek poziomów zapasów na rynku, producenci samochodów dokonują obliczeń na podstawie numerów podwozia. Numer podwozia lub numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) to unikalny kod, który identyfikuje pojazd silnikowy.

„To, co oni (dealerzy) robią, nie jest naukowe” — powiedział inny starszy dyrektor branżowy. „Przeprowadzają ankietę dotyczącą dostępnych zapasów u kilku dealerów i podają liczbę dla branży. Firmy samochodowe dokonują inwentaryzacji zapasów w kanale, rozliczając każdy pojazd według numeru podwozia. Według naszych szacunków zapasy branżowe w sieci mieszczą się w przedziale 400 000–405 000 sztuk”.

FADA odrzuciła twierdzenie, że raportuje zapasy na podstawie ankiet dealerskich. „Wszystko opiera się na twardych danych” — powiedział Singhania. „Bierzemy dane hurtowe zgłaszane przez producentów samochodów i odejmujemy dane rejestracyjne zebrane z portalu VAHAN ministerstwa dróg, transportu i autostrad. Dokonujemy korekt dla sprzedaży detalicznej w Telanganie, której jeszcze nie ma w VAHAN”. Ostateczna liczba dokładnie odzwierciedla fizyczne zapasy faktycznie w kanale — powiedział.

Nakra z M&M twierdzi, że „czasami (zawyżanie stanu zapasów) jest wykorzystywane jako okazja do zachowania większej ostrożności w kwestii utrzymywania zapasów przed okresem świątecznym”.

Drugi z cytowanych wcześniej dyrektorów, współpracujący z czołowym producentem samochodów, stwierdził, że wielkość pożyczek udzielonych dealerom przez banki i instytucje finansowe na utrzymanie zapasów również nie pokrywa się z poziomem zapasów, jaki według nich występuje w kanale dystrybucyjnym.

„Banki udzieliły pożyczek na łączną kwotę 42 000–45 000 crore rupii indyjskich na finansowanie zapasów” – powiedział. „Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę sprzedaż instytucjonalną, gdzie płatności następują z opóźnieniem, różnica między poziomami zapasów wynoszącymi 73 000 crore rupii indyjskich a ekspozycją banków na finansowanie zapasów jest zbyt duża. Nasuwa się pytanie, skąd pochodzą pozostałe pożyczki w wysokości 28 000 crore rupii indyjskich na utrzymanie zapasów?”

  • Opublikowano 20 sierpnia 2024 o 08:00 rano czasu IST

Dołącz do społeczności ponad 2 milionów profesjonalistów z branży

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje i analizy.

Pobierz aplikację ETAuto

  • Otrzymuj aktualizacje w czasie rzeczywistym
  • Zapisz swoje ulubione artykuły


Zeskanuj, aby pobrać aplikację



Źródło

Warto przeczytać!  ustalony na 62 tys. dolarów w miarę zbliżania się halvingu Przez Investing.com