Filmy

Civil War to najlepszy weekend otwarcia A24 i Alexa Garlanda w historii

  • 14 kwietnia, 2024
  • 7 min read
Civil War to najlepszy weekend otwarcia A24 i Alexa Garlanda w historii


„Wojna domowa” Alexa Garlanda otworzyła się w ten weekend za szacunkową kwotę 25,7 miliona dolarów, co stanowi prawie dwukrotność najlepszego szerokiego otwarcia w przypadku jakiegokolwiek poprzedniego tytułu A24. To także o około 7 milionów dolarów więcej niż łączne premiery „Monkey Man” (Universal) i „The First Omen” (Disney) w ostatni weekend.

Pomimo B-Cinemascore, niedaleka przyszła dystopia domowa wypadła o ponad 25 procent lepiej niż prognozy. Marka A24, niestrudzony motyw wojenny, duże zainteresowanie (w tym szeroko komentowana premiera na SXSW), aktualność, oryginalność, sprzedaż w IMAX i w większości pozytywne recenzje zapewniły mu sukces.

Przy raportowanych kosztach produkcji na poziomie co najmniej 50 milionów dolarów i niepewności co do interesów zagranicznych (niekompletne początkowe zyski brutto) będzie to musiało być czymś więcej niż tylko początkową sensacją. Mimo to, zwłaszcza biorąc pod uwagę prawdopodobne duże zainteresowanie po teatrze, początkowo wydaje się, że ryzyko A24 się opłaci.

BLACK WIDOW, Scarlett Johansson jako Czarna Wdowa, 2021. tel.: Jay Maidment /© Walt Disney Studios Motion Pictures / © Marvel Studios / Dzięki uprzejmości Everett Collection
Rubena Östlunda

Otwarcie na taką skalę dla niezależnego tytułu niepochodzącego z franczyzy tylko wzmacnia wiarygodność A24. W ostatnich tygodniach Neon i IFC miały najlepsze w historii szerokie otwarcia (ze znacznie mniejszymi zyskami), ale nie miały one precedensu. W przypadku A24 pojawia się po wielu poprzednich szerokich wydaniach.

Nieskazitelny
’Nieskazitelny’Dzięki uprzejmości kolekcji Everetta

A24, IFC i Neon są uważane za liderów w wyspecjalizowanym świecie. Warto jednak zauważyć, że „Civil War”, „Immaculate” (Neon) i „Late Night with the Devil” (IFC) to tytuły gatunkowe z oceną R, skierowane do młodszych widzów – a nie konwencjonalna, specjalistyczna oferta.

W sumie weekend zarobił około 76 milionów dolarów. To spadek o prawie połowę w porównaniu z tym samym weekendem w zeszłym roku, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza spadek o 16 procent. Rozczarowujące premiery z zeszłego tygodnia nie pomogły: „Monkey Man” spadł o 59 procent na 6. miejsce, a „First Omen” z 55 procentami na siódme miejsce. „Godzilla x Kong: The New Empire” (Warner Bros.) w trzeci weekend spadł o 50 procent i zajął drugie miejsce. Obecnie wynosi 158 milionów dolarów w kraju i 437 milionów dolarów na całym świecie.

Warto przeczytać!  Rozdział 2 pojawi się wkrótce po wejściu do kin „Rozdziału 1”.

Trzecie miejsce zajmuje „Ghostbusters: Kraina Lodu” (Sony), który w trzy weekendy zarobił na rynku krajowym 97 milionów dolarów. „Kung Fu Panda 4” na 4. miejscu odnotował najmniejszy spadek w pierwszej dziesiątce – 29 procent, równolegle do początkowej dostępności w serwisie PVOD. Teraz ma większe szanse na osiągnięcie 200 milionów dolarów na rynku krajowym.

W pierwszej dziesiątce znalazły się także „The Long Game” (Emick) na 8. miejscu (film biograficzny o mistrzowskiej drużynie młodych latynoskich golfistów z lat 50. XX wieku), wznowienie „Shrek 2” DreamWorks (Universal) na 9. miejscu oraz sobotni pokaz bisu koncertowego filmu „Suga/Agust: Tour D-Day — The Movie” (Trafalagar).

Neandertalska komedia „Sasquatch Sunset” z kwotą 93 500 dolarów otworzyła nowe platformy w dziewięciu kinach w czterech miastach. Nieco szersza początkowa sztuka miejska obniżyła średnią w przeliczeniu na teatr, przy czym wyróżniającym się teatrem Angelika Theatre w Nowym Jorku.

Dwie szersze nowe premiery horrorów nie wywarły większego wpływu. Australijski „Sting” (WellGo) zarobił 1,2 miliona dolarów w 1350 kinach; Najnowszy projekt Nicolasa Cage’a, „Arcadian” (IFC), zarobił ponure 481 000 dolarów na 1100.

Złe małe litery
„Złe małe litery”SPRZECZKA

I choć niechętna uwaga, konieczna uwaga: szacunki „Wicked Little Lies” (Sony Pictures Classics) drugi weekend z rzędu sugerują, że niedzielny zysk brutto zrówna się z sobotnim; normą jest spadek o 33 procent lub więcej. (W zeszłym tygodniu dochód brutto filmu w niedzielę spadł o 40 procent, najgorszy wynik w pierwszej dziesiątce).

Szacunki „Wicked” z tego tygodnia na 820 000 dolarów ponownie wydają się zbyt wysokie. W zeszłym tygodniu szacunki SPC były o 17 procent wyższe od rzeczywistości (i zostały po cichu skorygowane w poniedziałek rano). Nie będzie pewności, jaki będzie ten tydzień, dopóki nie poznamy danych rzeczywistych, ale może to być 10 procent. Nikt nie jest doskonały w ocenach sprzedaży biletów, ale norma branżowa wynosi plus minus 2-3 procent. Błędy na tym poziomie przez dwa weekendy z rzędu są niemal bezprecedensowe.

Warto przeczytać!  Mega Star Wars Marathon w kinach już 4 maja

10 najlepszych

1. Wojna domowa (A24) NOWOŚĆ – Metacritic: B-; Wynik kinowy: 77; Szac. budżet: 50 milionów dolarów

25 713 000 dolarów w 3838 kinach; PTA (średnia na kino): 6699 dolarów; Łącznie: 25 713 000 dolarów

2. Godzilla x Kong: Nowe imperium (Warner Bros.) Tydzień 3; ostatni weekend #1

15 450 000 dolarów (-50%) w 3847 (-110) kinach; PTA: 4016 dolarów; Łącznie: 157 932 000 dolarów

3. Pogromcy duchów: Zamarznięte Imperium (Sony) Tydzień 4; Ostatni weekend #2

5 800 000 dolarów (-36%) w 3350 (-485) kinach; PTA: 1772 dolarów; Łącznie: 96 967 000 dolarów

4. Kung Fu Panda 4 (Uniwersalny) Tydzień 6; Ostatni weekend #5; także na PVOD

5 500 000 dolarów (-29%) w 3 104 (-294) kinach; PTA: 1772 dolarów; Łącznie: 173 680 000 dolarów

5. Wydma: część druga (Warner Bros.) Tydzień 7; Ostatni weekend #6

4 320 000 dolarów (-42%) w 2401 (-435) kinach; PTA: 1799 dolarów; Skumulowane: 272 104 000 dolarów

6. Człowiek-małpa (Uniwersalny) Tydzień 2; Ostatni weekend #2

4 100 000 dolarów (-59%) w 3037 (+8) kinach; PTA: 1350 dolarów; Łącznie: 17 760 000 dolarów

7. Pierwszy omen (Disney) Tydzień 2; Ostatni weekend #4

3 781 000 dolarów w 3375 (bez zmian) kinach; PTA: 1120 dolarów; Łącznie: 14 638 000 dolarów

8. Długa gra (Emick) NOWOŚĆ – Metacritic: 65

1 390 000 dolarów w 1030 kinach; PTA: 1350 dolarów; Łącznie: 1 390 000 dolarów

9. Shrek 2 (Uniwersalne) WYDANIE

1 350 000 dolarów w 1512 kinach; PTA: 893 dolarów; Skumulowane: $ (skorygowane) 651 350 000

10. Suga/Agust: Dzień Tour D — Film (Trafalagar) NOWOŚĆ (otwarte w środę)

990 881 dolarów (tylko w soboty) w 525 kinach; PTA: 1259 dolarów; Łącznie: 2 201 000 dolarów

Inne tytuły specjalistyczne

Filmy (limitowane, rozszerzenia limitowane) są wymienione według tygodnia premiery, zaczynając od tych, które ukazały się w tym tygodniu; po pierwszych trzech tygodniach na liście znajdują się tylko filmy, które zarobiły ponad 5000 dolarów. Nagrano partytury Metacritic i pierwsze festiwale filmowe.

Zachód słońca w Sasquatchu (Bleecker Street) NOWOŚĆ – Metacritic: 66; Festiwale obejmują: Sundance, Berlin, South by Southwest 2024

Warto przeczytać!  Recenzja Hit Mana – „Zgrabny, uwodzicielski thriller romantyczny”

93 500 dolarów w 9 kinach; PTA: 10 333 dolarów

Żądło (WellGo) NOWOŚĆ – Metacritic: 52; Festiwale obejmują: Miami 2024

1 200 000 dolarów w 980 kinach; PTA: 889 dolarów

Arkadyjski (IFC) NOWOŚĆ – Metacritic:; Festiwale obejmują:

481 100 dolarów w 1100 kinach; PTA: 481 dolarów

Indygo Girls: To przecież tylko życie NOWOŚĆ – Metacritic: 71; Festiwale obejmują: Sundance, South by Southwest 2024

14 150 dolarów w 14 kinach; PTA: 1011 dolarów; Łącznie (w tym środowe pojedyncze pokazy w 100 kinach): 147 382 dolarów

Brak Edenu (Atrakcje przydrożne) NOWOŚĆ – Metacritic: 55; Festiwale obejmują: Taorima 2023

21 610 dolarów w 110 kinach; PTA: 196 dolarów

Ktoś taki jak ty (Pojąć) Tydzień 2

849 327 dolarów w 930 (-872) kinach; PTA: 922 USD; Skumulowane: 4858 dolarów

Bestia (Janus/Show poboczny) Tydzień 2

50 600 dolarów w 23 (+19) kinach; PTA: 2200 dolarów; Łącznie: 106 528 dolarów

Sprzątanie dla początkujących (Fokus) Tydzień 2

70 000 dolarów w 75 (-71) kinach; PTA: $; Łącznie: 122 000 dolarów

Złe małe litery (Sony Pictures Classics) Tydzień 3

820 000 dolarów w 1009 kinach (+7); Skumulowane: 2 821 000 dolarów

Chimera (Neon) Tydzień 3

179 000 dolarów w 216 (+198) kinach; Skumulowane: 368 563 dolarów

W krainie świętych i grzeszników (Goldwyn) Tydzień 3

54 000 dolarów w 145 (-605) kinach; Łącznie: 2 241 000 dolarów

Nieskazitelny (Neon) Tydzień 4

480 000 dolarów w 600 (-1106) kinach; Łącznie: 15 287 000 dolarów

Późna noc z diabłem (IFC) Tydzień 4

440 110 dolarów w 607 (-552) kinach; Łącznie: 9 321 000 dolarów

Jedno życie (Bleecker Street) Tydzień 4

116 527 dolarów w 93 (-167) kinach; Łącznie: 5 366 000 dolarów

Yolo (Sony) Tydzień 6

24 000 dolarów w 175 (+161 kinach); Łącznie: 1 958 000 dolarów


Źródło