Biznes

Co dalej z indyjską gospodarką? | Wyjaśnione

  • 15 czerwca, 2024
  • 6 min read
Co dalej z indyjską gospodarką?  |  Wyjaśnione


W swoim ostatnim przeglądzie polityki pieniężnej z początku tego miesiąca Bank Rezerw Indii (RBI) prognozował wzrost PKB na lata 2024–2025 o 7,2% w porównaniu z wcześniejszymi szacunkami na poziomie 7%, przy tendencji do spadku inflacji detalicznej do 4,5% z 5,4% średnio w zeszłym roku.

W swoim ostatnim przeglądzie polityki pieniężnej z początku tego miesiąca Bank Rezerw Indii (RBI) prognozował wzrost PKB na lata 2024–2025 o 7,2% w porównaniu z wcześniejszymi szacunkami na poziomie 7%, przy tendencji do spadku inflacji detalicznej do 4,5% z 5,4% średnio w zeszłym roku. | Źródło zdjęcia: Getty Images/iStockphoto

Dotychczasowe dzieje: Krajowy Urząd Statystyczny (NSO) oszacował, że produkt krajowy brutto (PKB) Indii wzrósł w latach 2023–2024 o 8,2%, co przekroczyło wszystkie prognozy prognostów gospodarczych. Dane NSO przekroczyły nawet własne wstępne szacunki, które wskazywały na wzrost PKB w zeszłym roku o 7,6%, przypisując wzrost o 5,9% w okresie od stycznia do marca 2024 r. z 8,4% w trzecim kwartale. Jednakże obecnie szacuje się, że czwarty kwartał odnotował wzrost na poziomie 7,8%, nieco wolniej niż wzrost wynoszący 8,6% w poprzednich trzech miesiącach. Konsumpcja prywatna, kluczowy wskaźnik, od którego zależy ożywienie inwestycji przemysłowych, pozostała słaba, ale była nieco lepsza niż w pierwszej połowie roku.

Jakie są perspektywy wzrostu na ten rok?

W swoim ostatnim przeglądzie polityki pieniężnej z początku tego miesiąca Bank Rezerw Indii (RBI) prognozował wzrost PKB na lata 2024–2025 o 7,2% w porównaniu z wcześniejszymi szacunkami na poziomie 7%, przy tendencji do spadku inflacji detalicznej do 4,5% z 5,4% średnio w zeszłym roku. Wstępne wskaźniki za pierwsze dwa miesiące tego roku sugerują spokojny początek. Jak wynika z danych opublikowanych 12 czerwca, wzrost produkcji przemysłowej spowolnił w kwietniu do najniższego od trzech miesięcy poziomu 5%. Pobór podatku od towarów i usług (GST), wskaźnika konsumpcji, wzrósł do najwyższego poziomu ponad 2 lakh crore w kwietniu kwiecień, dzięki zgodności na koniec roku.

Warto przeczytać!  Dlaczego firma Tata Sons doi za 9000 crore rupii od swojej największej dojnej krowy TCS? 4 możliwe powody

Przeczytaj także | Kule koalicyjne mogą zahamować pogoń za reformami, twierdzą Moody’s i Fitch

Chociaż zbiory majowe, oparte na transakcjach zawartych w kwietniu, również były dobre, dynamika wzrostu spadła do nieco poniżej 10%, najniższego poziomu od lipca 2021 r. Jednak część tego zastoju może być spowodowana falami upałów, które nawiedziły kilka części województwa do kraju tego lata, uważają ekonomiści. Oczekuje się, że prognozowany ponadnormowy monsun pomoże w odbiciu produkcji rolnej i ożywieniu gospodarki wiejskiej. „Oczekujemy, że wzrost PKB w latach 2024–2025 wyniesie około 7,3–7,4%, przy czym efekt bazy spowalnia wzrost” – powiedział Madan Sabnavis, główny ekonomista Bank of Baroda. Szacunki agencji ratingowej CRISIL są nieco niższe od prognozy RBI na poziomie 6,8%, powiedział jej główny ekonomista Dharmakirti Joshi.

Czy rząd koalicyjny wpłynąć na zarządzanie gospodarką i dynamikę reform?

W następstwie wyroku w wyborach do Lok Sabha premier Narendra Modi powrócił na urząd na trzecią kadencję, tym razem jako szef rządu koalicyjnego. Powszechnie oczekuje się kontynuacji polityki rządu, przy czym premier pozostawi najwyższych ministrów z ich tekami bez zmian, w tym Nirmalę Sitharaman i Piyusha Goyala na czele kluczowych ministerstw gospodarczych, odpowiednio, finansów oraz handlu i przemysłu. „Oczekujemy, że mocne średnioterminowe perspektywy wzrostu gospodarczego Indii pozostaną niezmienione, czemu będą sprzyjać rządowe inwestycje w zakresie nakładów inwestycyjnych oraz poprawa bilansów przedsiębiorstw i banków. Jednak korzyści dla średnioterminowych perspektyw wzrostu będą prawdopodobnie skromniejsze, jeśli reformy okażą się trudniejsze do przeprowadzenia” – powiedział dyrektor Fitch Ratings Jeremy Zook.

Chociaż oczekuje się „szerokiej ciągłości polityki” w obszarach takich jak nacisk na nakłady publiczne w celu pobudzenia gospodarki i stopniowa konsolidacja fiskalna, rządowi pod przewodnictwem BJP, który musi „w większym stopniu polegać na swoich partnerach koalicyjnych”, może być trudniej forsować kontrowersyjne Zauważył, że reformy, szczególnie dotyczące ziemi i pracy, ostatnio uznane za priorytety partii. Agencja Moody’s Ratings nie była tak optymistyczna, jeśli chodzi o perspektywy zarządzania finansami, jak Fitch. W notatce stwierdzono, że „stosunkowo niewielki margines zwycięstwa NDA, a także utrata przez BJP zdecydowanej większości w parlamencie” mogą opóźnić bardziej dalekosiężne reformy gospodarcze i fiskalne, które mogłyby utrudnić postęp w konsolidacji fiskalnej. Ponadto przestrzegł, że krótkoterminowa dynamika gospodarcza maskuje słabości strukturalne, które stwarzają ryzyko dla długoterminowego potencjalnego wzrostu, takie jak „wysoki poziom bezrobocia wśród młodych ludzi”, „słabość wzrostu produktywności” w indyjskim sektorze dużych gospodarstw rolnych, który nadal stanowi całkowitego zatrudnienia oraz spadek napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w każdym z ostatnich trzech lat.

Na co warto zwrócić uwagę w całorocznym budżecie Unii, który zostanie zaprezentowany w przyszłym miesiącu?

Obejmując w środę obowiązki Ministra Finansów i Spraw Korporacyjnych, pani Sitharaman stwierdziła, że ​​reformy rozpoczęte po 2014 r., mające na celu wzmocnienie stabilności makroekonomicznej i wzrostu gospodarczego Indii, będą kontynuowane. W nadchodzącym tygodniu ministerstwo rozpocznie konsultacje budżetowe z przemysłem i innymi zainteresowanymi stronami. Chociaż pani Sitharaman zasygnalizowała, że ​​„łatwość życia” obywateli będzie kluczowym celem rządu, przedstawiciele branży oczekują, że budżet zajmie się bieżącymi wyzwaniami politycznymi, takimi jak powstrzymanie inflacji, pobudzenie konsumpcji i inwestycji oraz rozwikłanie zawiłych kwestii podatkowych, takich jak niedawno wprowadzono nakaz 45-dniowego terminu płatności dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, który nieumyślnie im zaszkodził.

Warto przeczytać!  W 2024 roku będą wyższe emerytury, powszechne podwyżki płac, dużo nowych ofert pracy a wzrost cen wyhamuje przez niższą inflację

Przeczytaj także | Badanie NSSO wykazało, że druga fala Covid-19 mocno uderzyła w gospodarkę nieformalną

W związku ze spodziewanym posiedzeniem Rady GST w przyszłym tygodniu budżet może również wskazywać plany Centrum dotyczące racjonalizacji i reform systemu podatków pośrednich, który zakończy się 7 lat 1 lipca. Niektóre elementy 100-dniowego porządku obrad opracowanego przez ministerstwa powinny znaleźć również miejsce w budżecie, wraz z bardziej konkretnymi szczegółami inicjatyw ogłoszonych w budżecie tymczasowym, przedstawionymi przed wyborami. Pani Sitharaman, która niedawno wyraziła potrzebę, aby indyjska produkcja stała się bardziej wyrafinowana i stała się częścią globalnych łańcuchów wartości, może również ujawnić pewne kroki mające na celu katalizowanie tego przejścia, w tym obniżenie niektórych wysokich indyjskich ceł importowych. Chociaż sojusznicy BJP, tacy jak telugu Desam Party (TDP) i Janata Dal (Wielka Brytania), będą oczywiście oczekiwać pewnych środków lub pakietu, które zaspokoją ich aspiracje dotyczące odpowiednio Andhra Pradesh i Bihar na szerszym poziomie, Oczekuje się, że pierwszy budżet nakreśli program na tę kadencję i przedstawi zarys planu uczynienia Indii krajem rozwiniętym do 2047 r., który opracowuje Niti Aayog. Historia ostatnich kilku dekad reform gospodarczych w Indiach pokazuje, że koalicje okazały się również skuteczne we wprowadzaniu krytycznych i kontrowersyjnych zmian, takich jak prywatyzacja zapoczątkowana przez rząd Atal Bihari Vajpayee. Budżet ten może ujawnić, czy ten zależny od koalicji rząd ma na myśli świeże i być może bardziej konsensusowe podejście do realizacji indyjskiego programu reform.


Źródło