Podróże

Co koncert Wilco w Islandii mówi o ożywieniu turystyki

  • 8 czerwca, 2023
  • 6 min read
Co koncert Wilco w Islandii mówi o ożywieniu turystyki


Skift Take

Odbudowa Islandii po pandemii będzie bardziej zróżnicowana pod względem zakwaterowania, zajęć i odwiedzających.

— Dawit Habtemariam

Islandia przyciąga nowy segment turystów: zagorzałych fanów muzyki. Nowi turyści odzwierciedlają zróżnicowaną bazę odwiedzających Islandię, która wychodzi z pandemii.

Umphrey’s McGee (na zdjęciu) w marcu, Wilco w kwietniu, Disco Biscuits w maju i Pavement w lipcu — każdy z nich wypełnia salę koncertową i atrakcję turystyczną Harpa ponad tysiącem amerykańskich fanów gotowych przepłynąć Ocean Atlantycki, aby ich zobaczyć. Większość przychodzi na swoje występy przez trzy noce i płaci mniej niż 1000 dolarów za bilet. Kibice sami rezerwują noclegi.

Fani przychodzą po swój zespół, a potem zostają w miejscu docelowym. „Widzieliśmy, że ludzie zostają tydzień lub dwa po koncercie, aby naprawdę zwiedzić kraj” – powiedziała Anna Krakowski Ferro, partner w firmie Pilgrimage of Sound, która organizuje pokazy muzyczne w miejscach docelowych.

Ci fani nie tylko eksplorują, ale dużo wydają – powiedział Pétur Þ, dyrektor generalny Business Iceland. Óskarsson. Nowi goście zrealizowali dwa cele Business Iceland: przyciągnąć turystów poza sezonem letnim i zachęcić ludzi do zwiedzania kraju poza Reykjavikiem. „To są turyści, których szukamy” — powiedział Óskarsson.

W ubiegłym roku wyspę odwiedziło 1,7 mln osób, co stanowi 73 proc. z 2 mln ogółem w 2019 r. i 85 proc. szczytowego poziomu 2,3 ​​mln w 2018 r. Turyści wydali jednak więcej lub tyle samo, co przed pandemią, powiedziała Sigríður Guðmundsdóttir, szefowa Visit Iceland. Spodziewa się, że w tym lub przyszłym roku nastąpi pełny powrót do liczby odwiedzin sprzed pandemii.

Warto przeczytać!  Mieszkam na pełen etat w Vauxhall van… Przedmiot za 10 funtów odmienił mój mały dom

W czasie pandemii, przy wsparciu rządu, destynacja nie przestała się reklamować. Wartość eksportu z sektora turystycznego – kluczowego dla Islandii – spadła z 470 mld ISK (3,4 mld USD) w 2019 r. do 113 mld ISK (814 mln USD) w 2020 r.

Óskarsson powiedział, że w latach 2020-2022 Islandia zainwestowała około 50 milionów dolarów w marketing. „Nigdy nie inwestowaliśmy więcej w marketing i komunikację niż podczas pandemii” – powiedział.

Z inwestycji wyszło osiem kampanii mających na celu utrzymanie Islandii w świadomości świata. Jedną z takich kampanii była „Let It Out” firmy Visit Iceland latem 2020 r., która zachęcała ludzi do przyjazdu na Islandię w celu wyładowania frustracji związanych z podróżą lub udostępnienia nagrań krzyków, które wybuchają w kraju.

Marketing destynacji w kraju miał wpływ na touroperatorów. „To bardzo kreatywna rada ds. turystyki” — powiedział Jason Susinski, dyrektor produktu w Kensington Tours. Jedną, która utknęła w nim, była kampania Icelandverse 2021, która parodiowała ówczesną premierę Metaverse. Reklama przypominała podróżnym, że Islandia to wyjątkowe, wciągające doświadczenie, które nie wymaga zestawów słuchawkowych VR. Zdobył nagrodę Skift IDEA w kategorii turystyka.

Otwarty na podróże od czerwca 2020 r., kraj ten miał bardzo niską liczbę przypadków Covid-19, co czyni go atrakcyjnym dla osób, które nadal chciały podróżować pomimo blokad. „To była jedna z naszych niewielu destynacji, które mogliśmy skutecznie sprzedać w 2020 roku” – powiedział Susiński.

Warto przeczytać!  Najlepsze miejsca na świecie do nurkowania

Intrepid Travel obsługiwał więcej podróży po Islandii i dla większej liczby klientów w 2021 i 2022 roku niż w 2019 roku. W przeciwieństwie do innych destynacji miał lepszą kontrolę nad liczbą przypadków, powiedziała Zina Bencheikh, dyrektor zarządzająca regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Azji firmy Intrepid. „Zawsze był otwarty we właściwy sposób”, powiedział Bencheikh.

Powiedziała, że ​​jego wizerunek jako miejsca skupionego na przyrodzie i przygodzie był silnym przyciąganiem. Skorzystał z megatrendu Skift, zgodnie z którym podróżnicy poszukujący kontaktu z naturą zamiast miejskich doświadczeń, chcą uniknąć zatłoczonych obszarów podczas pandemii. Na przykład odległe arktyczne destynacje, takie jak fińska Laponia, odnotowały znaczny wzrost liczby odwiedzających.

„Mają też tę zaletę, że geograficznie różnią się od innych krajów na świecie” – powiedział Susinski. „To zawsze przyciągnie ludzi, którzy szukają tego wyjątkowego ujęcia”.

Innym ważnym czynnikiem była historyczna strategia międzylądowania jego flagowego przewoźnika, Icelandair. Linia lotnicza ma połączenia z wieloma europejskimi miejscami docelowymi i umożliwia podróżnym dodanie jednego do siedmiu dni międzylądowania na Islandii bez dodatkowych opłat w drodze do innych miejsc docelowych.

Poza Reykjavikiem pojawiają się nowe obiekty noclegowe. Nowe kąpiele geotermalne pojawiły się we wschodniej Islandii. Miasta w północnej Islandii, takie jak Grenivik, obserwują więcej inwestycji w wysokiej jakości hotele wspierające gości uprawiających heli-ski.

Warto przeczytać!  7 najtańszych miejsc do odwiedzenia w USA, zanim ceny wzrosną w lecie

Touroperatorzy rozszerzają swoje inwestycje w kraju. Firma Intrepid Travel rozszerzyła swój produkt marki premium na kraj, który obsługuje podróżujących z większymi wydatkami i zapewnia im większy komfort. Kensington Tours rozważa poszerzenie swojej oferty produktów w zakresie jednodniowych wycieczek, miejsc docelowych na wyspie i poszerzenie oferty obejmującej wiele krajów.

Aby uczynić Islandię bardziej przystępną cenowo dla rosnącego segmentu młodszych podróżników, Intrepid Travel wprowadził tygodniową wycieczkę na kemping, która zabierze ich do mniej odwiedzanych miejsc, takich jak parki narodowe, co wspiera megatrend Skift, polegający na młodych podróżnikach poszukujących wyjątkowych atrakcji i doświadczeń.

Mimo że to kraj, który zainspirował koncepcję „overtourism” firmy Skift w 2016 r., urzędnicy zajmujący się turystyką twierdzą, że teraz nie stanowi to większego problemu. „Nie sądzę, by nadmierna turystyka była czymś, czym powinniśmy się martwić na Islandii” — powiedział Óskarsson. To bardziej kwestia kierowania i zarządzania ruchem.

Nadmierna turystyka była problemem, gdy Islandia miała dwucyfrowy wzrost liczby odwiedzających i nie miała infrastruktury do obsługi tak szybkiego wzrostu, powiedział Guðmundsdóttir. Powiedziała, że ​​nadmierna turystyka również była do pewnego stopnia rozreklamowana. Obecnie koncentrujemy się na zrównoważonym rozwoju turystyki.

Inwestycje rządu Islandii w infrastrukturę w atrakcje zaszły daleko. Płyty tektoniczne, jedna z najpopularniejszych atrakcji Islandii, dodały ścieżki i łazienki. – 10 lat temu byłoby inaczej – powiedział.

Źródło zdjęcia: Źródło zdjęcia: Tara Gracer




Źródło