Rozrywka

Co spowodowało katastrofę samolotu Buddy’ego Holly’ego 65 lat temu

  • 3 lutego, 2024
  • 9 min read
Co spowodowało katastrofę samolotu Buddy’ego Holly’ego 65 lat temu


Tak wielu śpiewa o „dniu, w którym umarła muzyka” 3 lutego 1959 roku, kiedy w katastrofie lotniczej zginęli Buddy Holly, Ritchie Valens i JP „The Big Bopper” Richardson.

Don McLean ukuł to określenie w swoim hicie „American Pie” z 1971 roku. Piosenka o schyłku lat 60. rozpoczyna się śmiercią trzech młodych muzyków, „końcem szczęśliwych lat 50.” – powiedział magazynowi Forbes.

Śledczy jako przyczynę katastrofy, która pozostawiła tak tragiczny ślad w historii muzyki, badacze wskazują szybko zmieniające się zimowe warunki pogodowe, o których niedoświadczony pilot nie został poinformowany.

„Uważa się, że wkrótce po starcie pilot Peterson wszedł w obszar całkowicie ciemny i taki, w którym nie było określonego horyzontu; że warunki śniegowe i brak horyzontu (widoczności ziemi) wymagały od niego polegania wyłącznie na przyrządach pokładowych za położenie i orientację statku powietrznego” – napisała Rada Aeronautyki Cywilnej, której powierzono badanie katastrofy.

Trudne podróże autobusem podczas trasy Winter Dance Party, muzycy chorują

Muzycy właśnie zakończyli część trasy „Winter Dance Party” w sali Surf Ballroom w Clear Lake w stanie Iowa wieczorem 2 lutego.

24-dniowa trasa rozpoczęła się w Milwaukee w stanie Wisconsin, a w środku zimy przecinała Wisconsin, Minnesota i Iowa.

„Pod względem organizacyjnym trasa była kompletną katastrofą. Występy często odbywały się setki mil od siebie, ponieważ zygzakiem przechodziły przez jedną z najbardziej śmiercionośnych zim na Środkowym Zachodzie od dziesięcioleci, i odbywały się przy użyciu najgorszego możliwego środka transportu” – stwierdza dyrektor sali balowej. strona internetowa. „Muzycy stłoczyli się w przeciągłym autobusie, aby występować w małych salach balowych i teatrach, a 1 lutego Carl Bunch (perkusista Holly) wyszedł z odmrożonymi stopami”.

TAYLOR SWIFT MA ERA ZŁEJ POGODY NA KONCERTY W TYM SEZONIE TURYSTYKI

Jak wynika z raportu Civil Aeronautics Board, Holly, 22-letnia przewodniczka wycieczki, miała dość zepsutych autobusów w ujemnych temperaturach i wyczarterowała czteromiejscowy samolot, aby następnego wieczoru dostać się na występ w Morehead w stanie Minnesota. Raport. Najbliższym lotniskiem było Fargo w Północnej Dakocie.

Muzyk poprosił o dołączenie swojego gitarzystę Tommy’ego Allsupa i basistę Waylona Jenningsa. W trasie uczestniczyli Valens, Richardson, Dion and the Belmonts, Frankie Sardo, Jennings, Allsup i Bunch.

Jak podaje Encyklopedia Historii i Kultury Oklahomy, 17-letni Valens nigdy wcześniej nie leciał małym samolotem i poprosił Allsupa o jego miejsce. Obaj rzucili monetą i Valens „zdobył” miejsce.

Z raportu wypadku wynika, że ​​Jennings ustąpił miejsca choremu na grypę Richardsonowi. Jennings powiedział Country Music Hall of Fame, że jego ostatnia rozmowa z Holly zawsze będzie go prześladować, mimo że te słowa były żartem.

Kiedy Jennings powiedział Holly, że nie będzie go w samolocie, Holly powiedziała: „Mam nadzieję, że twój cholerny autobus znowu zamarznie”.

Jennings odpowiedział: „Mam nadzieję, że twój stary samolot się rozbije”.

JAK OGLĄDAĆ POGODA FOX

Pogarszające się zimowe warunki pogodowe

Holly, Valens i Richardson dotarli na lotnisko tuż po 1:30 w nocy. Temperatura powietrza wynosiła 15 stopni, a na lotnisku w Mason City w stanie Iowa wiał wiatr z prędkością około 36 mil na godzinę. Według raportu zimny front przeszedł z zachodniej Minnesoty przez Nebraskę, a wtórny front chłodny przeszedł przez Dakotę Północną. Fronty poprzedziły rozległe opady śniegu i porywisty wiatr.

„Temperatura i wilgotność były takie, że wzdłuż trasy w chmurach występowało umiarkowane lub intensywne oblodzenie i opady” – czytamy w raporcie.

Kontrolerzy ruchu lotniczego przekazali 21-letniemu pilotowi Rogerowi Petersonowi raporty pogodowe kilka razy od 17:30 do startu. Pilot latał przez około pięć lat jako kontraktowy pilot komercyjny i instruktor lotu w firmie będącej właścicielem samolotu, na której czele stał Hubert Dwyer.

„Był młodym, żonatym mężczyzną, który zbudował swoje życie wokół latania” – czytamy w raporcie z wypadku.

Dwóch kontrolerów przekazało Petersonowi raporty pogodowe, które obejmowały warunki w Mason City i Fargo, a także jeden punkt orientacyjny. Niestety, NWS wydała w nocy dwa „Flash Advisory”, wskazujące na pogarszanie się warunków.

Warto przeczytać!  Dokumenty Nicka i Aarona Carterów Revelations

CZY KAŻDY SAMOLOT WYMAGA ODLODZANIA? ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA NIE ZAWSZE BYŁY STANDARDOWE

„Żaden z komunikatorów nie przypominał sobie, aby zwrócił uwagę pilota Petersona na te błyskawiczne porady. Pan Dwyer powiedział, że kiedy towarzyszył pilotowi Petersonowi do ATCS (Służby Kontroli Ruchu Lotniczego), nie przekazano im żadnych informacji wskazujących, że na trasie wystąpi pogoda do wykonywania lotów według wskazań przyrządów. trasa.”

Peters miał uprawnienia jedynie do wykonywania lotów z widocznością lub bezchmurnej pogody, a nie do wykonywania lotów według wskazań przyrządów i latania w chmurach. Zdał egzamin pisemny z latania według wskazań przyrządów, ale dziewięć miesięcy przed katastrofą nie zdał egzaminu praktycznego w locie. Zarejestrował 52 godziny szkolenia przyrządowego, wszystkie wykonane przy użyciu konwencjonalnego instrumentu sztucznego horyzontu, horyzontu żyroskopowego.

Horyzont żyroskopowy, zwany obecnie wskaźnikiem położenia geograficznego, pokazuje pilotowi, czy leci równolegle do ziemi, w górę czy w dół. Wskaźnikiem w nieszczęsnym Beechcraft Bonanza był wskaźnik innego typu, żyroskop położenia. „Dokładnie odwrotnie niż na konwencjonalnym sztucznym horyzoncie” – wynika z raportu z wypadku.

W raporcie wskazano, że ATCS był odpowiedzialny za przekazanie pilotowi wszystkich dostępnych informacji i interpretację danych, jeśli zostanie o to poproszony.

„W momencie startu w Mason City barometr spadał, sufit i widoczność spadały, zaczął padać lekki śnieg, a wiatry przy powierzchni i w powietrzu były tak silne, że można było rozsądnie spodziewać się niesprzyjających warunków pogodowych podczas lotu. szacunkowy dwugodzinny lot” – czytamy dalej w raporcie.

Sekcja „Analiza” raportu z wypadku przedstawia tragiczny obraz.

„Istnieją dowody na to, że odprawa pogodowa składała się wyłącznie z odczytu aktualnej pogody na terminalu na trasie oraz prognoz terminalu dla miejsca docelowego” – stwierdzono w raporcie. „Brak zwrócenia uwagi pilota na te zalecenia i podkreślenia ich znaczenia przez komunikatory może łatwo doprowadzić pilota do niedoszacowania powagi sytuacji pogodowej”.

Kontroler ruchu lotniczego i Dwyer obserwowali start samolotu około 1 w nocy. Dwyer powiedział śledczym, że samolot wystartował normalnie i wzniósł się. Po około 5 milach zapalony ogon samolotu stopniowo opadł, a następnie zniknął.

Ruch lotniczy próbował skontaktować się z pilotem przez radio, ale nie otrzymał odpowiedzi.

Katastrofa

Dopiero o 9 rano Dwyer, lecąc nad głową w poszukiwaniu samolotu, znalazł go pod 4 calami śniegu. Części walały się na długości 150 metrów od odległego pola, a główny wrak leżał pod ogrodzeniem z drutu kolczastego. Pilota znaleziono w samolocie, ale trzech muzyków zostało wyrzuconych.

Śledczy znaleźli dowody na to, że samolot był przystosowany do przelotu i latania z odpowiednią dużą prędkością, 265–170 mil na godzinę. Jednak w momencie uderzenia samolot w rzeczywistości opadał z prędkością 3000 stóp na minutę i prostopadle do ziemi.

Z raportu koronera wynika, że ​​samolot wpadł w poślizg i/lub przetoczył się na odległość 570 stóp, zanim zatrzymało go ogrodzenie.

„Kształt masy wraku przypominał kulę, której jedno skrzydło wystało ukośnie z jednej strony” – stwierdzono w raporcie koronera.

Analiza wykazała, że ​​silne porywiste wiatry i turbulencje spowodowałyby wahania prędkości wznoszenia i skrętu przyrządów „do tego stopnia, że ​​interpretacja tych przyrządów w zakresie kontroli położenia przestrzennego byłaby trudna dla pilota tak niedoświadczonego jak Peterson”.

„Mógł się zdezorientować i pomyśleć, że wykonuje zakręt wspinający się, podczas gdy w rzeczywistości wykonywał zakręt w dół” – podsumowano w raporcie.

Koroner powiedział, że części każdego ciała zostały zamrożone w ciągu 10 godzin ekspozycji w temperaturze około 18 stopni. Kierownik wycieczki musiał wstępnie zidentyfikować każde ciało na podstawie ubioru.

CZY TAYLOR SWIFT PRZEJDZIE Z KONCERTU TOKYO ERAS DO SUPER Bowl? W JAKI SPOSÓB JET STREAM MOŻE ZMNIEJSZYĆ CZAS PODRÓŻY

Maria Elena Holly powiedziała Australian Financial Review 60 lat po katastrofie, że dowiedziała się o tym z telewizji. Szok spowodował, że poroniła dziecko z mężem, z którym była już od 6 miesięcy. Przegapiła pogrzeb.

Miała wziąć udział w wycieczce, ale odwołała ją, gdy dowiedziała się, że jest w ciąży – napisano w recenzji. Powiedziała, że ​​panicznie boi się małych samolotów i że gdyby była z nim, nigdy by nie poleciał.


Źródło