Rozrywka

Co sukces Oscara oznacza dla niezależnego studia? – Termin ostateczny

  • 17 marca, 2023
  • 11 min read
Co sukces Oscara oznacza dla niezależnego studia?  – Termin ostateczny


Szef firmy VC, która rok temu zainwestowała kilkaset milionów dolarów w A24, mówi, że „niezwykły” rozmach niezależnego producenta-dystrybutora może doprowadzić do dużego międzynarodowego biznesu i potencjalnych przejęć.

Jak to zwykle mają w zwyczaju, dyrektorzy A24 nie rozmawiają publicznie, ale partner Stripes, Ken Fox, rozmawiał z Deadline wkrótce po rekordowym zdobyciu Oscara przez studio, podkreślonym przez Wszystko Wszędzie Wszystko na raz. Dziewięć zwycięstw firmy obejmowało nagrody dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera i wszystkich czterech kategorii aktorskich (licząc triumf Brendana Frasera jako głównego aktora w Wieloryb).

Stripes, który kupuje głównie oprogramowanie i firmy konsumenckie, zainwestował 225 milionów dolarów w A24 w marcu, prowadząc pierwsze finansowanie instytucjonalne od czasu założenia studia w 2012 roku. Transakcja wyceniła firmę na oszałamiające 2,5 miliarda dolarów.

„Oni naprawdę stworzyli wiele wartości” – powiedział Fox. „Szukamy igły w stogu siana: firmy wygrywające na atrakcyjnym rynku, ponieważ ich produkty są niesamowite i kochane”. Wyjaśnił, że segment rynku musi być wystarczająco duży, a firma w punkcie zwrotnym.

„A24 to teza” — potwierdza Fox. Wymienił jego zespół zarządzający, relacje z talentami, jakość rosnącego zasięgu filmowego i telewizyjnego oraz silną rozpoznawalność marki jako ciągłe czynniki sukcesu.

Ta rozpoznawalność marki jest kluczem. Firma wykuła grono młodych fanów, pozornie równie lojalnych i żarliwych – choć znacznie mniejszych – jak Marvel.

A24 jest nadal kierowana przez Davida Fenkela, założyciela Oscilloscope Laboratories, oraz Daniela Katza, byłego dyrektora finansowego Lionsgate Films i Guggenheim Partners. Uruchomili A24 z Johnem Hodgesem, który odszedł w 2018 roku.

„Uważamy, że A24 jest czymś wyjątkowym i chcielibyśmy współpracować z nimi, aby zbudować bardzo duży globalny biznes. Myślę, że A24 może być nabywcą.

Kena Foxa

Będąc własnością prywatną, firma nie zgłasza wyników finansowych, ale Fox powiedział, że jej przepływy pieniężne są pozytywne. Zapytany, czy Stripes rozważyłby inne inwestycje w rozrywkę, biorąc pod uwagę jego doświadczenie z nowojorskim dystrybutorem-producentem, powiedział: „W tym momencie zrobilibyśmy to we współpracy z A24″, gdy rozwijają swój biznes na całym świecie. „Uważamy, że A24 jest czymś wyjątkowym i chcielibyśmy z nimi współpracować, aby zbudować bardzo duży globalny biznes”.

„Myślę, że A24 może być nabywcą” — dodał Fox o firmie, która kiedyś była postrzegana jako potencjalny cel przejęcia.

Inwestycje Stripes przypominają A24 pod względem prestiżu, choć w dużej mierze poza showbiznesem. Należą do nich szwajcarski producent sneakersów (On), nowojorska piekarnia (Levain), marka kosmetyków dla kobiet w Niemczech (Dr. Barbara Sturm) oraz market organiczny w Los Angeles (Erewhon). Holdingi medialne obejmują Gimlet, firmę podcastową, którą Spotify nabył za 230 milionów dolarów w 2019 roku.

Nowe fundusze dla A24 pomogły wesprzeć filmy o wyższym budżecie, ekspansję telewizyjną i kilku kluczowych międzynarodowych pracowników. Inne możliwości rozwoju obejmują dobrze prosperujący program członkowski A24, produkty konsumenckie, książki i muzykę. Marka kosmetyków do makijażu Half Magic wyrosła z globalnego kulturowego fenomenu piękna stworzonego przez Euforia’wizażystka Donni Davy — program A24 emitowany w HBO — a także fani #euphoriamakeup. Niedawno nabył słynny Cherry Lane Theatre w nowojorskiej dzielnicy West Village za 10 milionów dolarów.

Zendaya w „Euforii”

HBO

Niektórzy mogą się zastanawiać, w jaki sposób nieśmiała dla prasy firma może wzbudzić tak duże zainteresowanie mediów. To prawda, firma nie robi wielu elementów profilu ze swoimi kierownikami. Ale koła zębate zgrzytają za kulisami. „Myślę, że to wszystko jest zamierzone i strategiczne, aby zbudować aurę” — twierdzi jeden z kierowników studia. „Oczywiście, to naprawdę działa”.

Warto przeczytać!  Pięć najważniejszych momentów podczas London Fashion Week

Termin dotarł do kilkunastu źródeł branżowych, z których wszystkie wolały mówić w tle, biorąc pod uwagę konkurencyjny charakter rzeczy.

Powszechny konsensus po rozdaniu Oscarów jest taki, że już i tak wysoka wycena firmy będzie tylko rosła. Ale być może nie w obecnym klimacie finansowym.

Jeden z szefów studia skomentował: „To bardziej zniuansowane niż dodanie zera do wartości A24, niż Oscary. Wielokrotność cytowana wcześniej w prasie to miejsce, do którego mogą się dostać. Zaciąg Oscara pomoże w marszu w kierunku tej wyceny. To świetnie dla firmy i marki, ale ta wycena była rok temu”.

Wiodący agent finansowy dodał: „Nie sądzę, aby firma koniecznie zyskała znaczną wartość z dnia na dzień. Ich poprzednia wycena miała taki sukces wpisany w swój model. Jest to więc potwierdzenie, a nie powód do podnoszenia oczekiwań”.

Śmieszny. Zdobycie dziewięciu Oscarów zwykle to robi.

Teoria „wszystkiego”

Jak więc zwariowany romans fantasy o chińskim imigrantu w średnim wieku, zmagającym się z metaverse, osiągnął chwałę?

Zyski kasowe filmu (108 milionów dolarów brutto na całym świecie i odliczając szacunkowy budżet 25 milionów dolarów) pomogły w szybkim uruchomieniu kas niezależnych w szczególnie trudnym okresie dla niezależnych premier kinowych, nie tylko z powodu Covid. Wynik powstał dzięki połączeniu działań marketingowych i reklamowych oraz organicznego talentu i entuzjazmu publiczności.

Pracować nad Szwajcarski żołnierz, poprzedni film wyreżyserowany przez Danielsa (alias Daniel Kwan i Daniel Scheinert), pomógł zespołowi A24 zrozumieć gusta i preferencje reżyserów. Duet okazał się idealnymi rzecznikami filmu, wszechobecnymi w mediach społecznościowych i dający swoim zewnętrznym elementom atrakcyjny punkt wyjścia. Przygotowali nawet książkę o multiwersie, sprzedawaną na stronie internetowej A24.

Rzucanie alchemii też pomogło. Michelle Yeoh jest idolką, Key Huy Quan jest urocza (do tego świetna historia powrotu aktora dziecięcego), a Jamie Lee Curtis jest ukochaną gwiazdą o głębokich hollywoodzkich korzeniach. Wątki marketingowe obejmowały przygodową kampanię science-fiction i porywającą sagę rodzinną o korzeniach azjatyckich imigrantów, która pobudziła społeczność AAPI. Później promotorzy skupili się na towarach, z wyłupiastymi oczami za 2 dolary i rękawiczkami do hot dogów za 36 dolarów, które zostały wyprzedane na stronie internetowej firmy. Sztuka plakatu połączyła wszystkie wątki w całość.

Warto przeczytać!  Chińscy fani chwalą „Barbie” jako rzadki feminizm na ekranie

„Pamiętasz, kiedy palce hot doga były frędzlami. Były momenty, kiedy baliśmy się paluszków od hot dogów. Teraz są w głównym nurcie” – powiedział ktoś zaangażowany w kampanię marketingową.

A24 — podobnie jak wielu niezależnych dystrybutorów — opiera się głównie na mediach cyfrowych i społecznościowych, kontynuując to nawet w tej dość dużej pchnięciu nagród. Jest tańszy niż telewizja, bardziej ukierunkowany i można zobaczyć, jak zareagują widzowie.

Świadectwo zróżnicowanej oferty firmy, A24 było również reprezentowane na ceremonii rozdania Oscarów z wieloma zwycięstwami Wieloryb i nominacje do Muszelka Marcel w butach I Po słońcu. Był najczęściej nominowanym dystrybutorem i miał najwięcej zwycięstw podczas ceremonii. Nawet gdy okna zostały skompresowane, a dystrybutorzy eksperymentowali z wydawaniem z dnia na dzień, A24 niezłomnie dba o zachowanie zdrowego kinowego czasu odtwarzania dla swoich wydań.

Brendan Fraser w filmie „Wieloryb”

A24 / Dzięki uprzejmości Everett Collection

Zawarta umowa z Apple pomogła w realizacji projektów wspieranych przez A24, takich jak Makbet szerokiemu gronu odbiorców korzystających z transmisji strumieniowych i zapewnił stabilność finansową w środowisku, które ewoluowało jeszcze przed Covid. Trwająca współpraca dystrybucyjna z Showtime wylądowała EEAAO w usłudze transmisji strumieniowej sieci kablowej Paramount na kilka miesięcy przed rozdaniem Oscarów, biorąc pod uwagę ukłon teatralny w marcu 2022 r. i czerwcową premierę cyfrową, co pomogło w jej rozpowszechnieniu.

Czynniki zewnętrzne również miały wpływ na zwycięstwo w miniony weekend. W tym sezonie Oscarowym EEAAO pomógł łagodniejszy ranking głównych pretendentów do studia, filmy niektórych reżyserów z listy A, które wypadły z drogi, oraz ewoluujące członkostwo w Akademii, które jest teraz bardziej zróżnicowane i prawdopodobnie bardziej dostosowane do filmów komercyjnych niż kiedykolwiek wcześniej. Motywy sprawiedliwości społecznej w filmie również nawiązywały do ​​ducha czasu, w podobny, ale inny sposób CODA ostatni rok.

Dalej

Czy firma może sprostać wysokim standardom sezonu chwały Oscara? To nie będzie łatwe. Jeden z byłych dyrektorów generalnych firmy, który uważa się za wielkiego wielbiciela A24, mówi EEAAO jest „sensacją, ale i aberracją. Mimo to fascynujące było obserwowanie, ile singli i deblów trafili razem z tym wielkim szlemem.

Mówią o aberracji, ponieważ nie wszystko potoczyło się gładko. Było wiele filmów, które nie wystartowały w kasie: Pod Srebrnym Jeziorem, Kiedy skończysz ratować świat, dawaj, dawaj aby wymienić tylko kilka.

Czekanie na skrzydłach to debiut Julio Torresa Problemista. Gwiazda Tildy Swinton właśnie miała swoją światową premierę na festiwalu SXSW, gdzie EEAAO rozpoczął swój epicki bieg. Plany firmy na ten rok obejmują trzeci film Ari Aster (po Dziedziczny I Midsommar), Amant Jest przerażony, z udziałem Joaquina Phoenixa; Hit Sundance i Berlina Przeszłe życiareżyserski debiut Celine Song; I Mów do mniepickup Sundance, który jest debiutem reżyserskim twórców YouTube, Danny’ego i Michaela Philippou.

W skład łupka wchodzi również Wojna domowaepicki film akcji Alexa Garlanda (scenarzysty i reżysera, którego film Była maszyna w 2014 pomógł umieścić A24 na mapie) wraz z Kristen Dunst i Cailee Spaney; Żelazny Pazurdramat sportowy z Zacem Efronem w roli głównej; Priscilla od reżyserki Sofii Coppoli; komedie Scenariusz snuo, z udziałem Nicolasa Cage’a i Julianne Nicholson oraz Czarodzieje z udziałem Pete’a Davidsona i Orlando Blooma; Kristen Stewart w roli głównej Miłość leży krwawiąc; oraz dramat Julii Louis-Dreyfus Wtorek.

Filmy dokumentalne w tym roku to m.in Stephen Curry: niedoceniany w Apple; I Najgłębszy oddecheksploracja freedivingu przez Laurę McGann, który ma być transmitowany w serwisie Netflix.

Warto przeczytać!  Jennifer Lopez odpiera spekulacje na temat rozwodu ze strony męża Bena Afflecka, uśmiechając się promiennie, jadąc na lunch do Nerano

Budżety filmów wspieranych przez A24 rutynowo przekraczają 20 milionów dolarów. Prowadzi to do cen, które mogą zatrzymać zagranicznych nabywców; mimo wszystko sterówka firmy pozostaje arthouse. Tak było w Wielkiej Brytanii z Wszystko wszędziektóry nie mógł przyciągnąć nabywcy, więc A24 samodzielnie wypuściło film na tym terytorium.

Beau się boi zaznaczy jeden z największych dotychczasowych rzutów kostką w firmie z budżetem 40–50 mln USD. Zwiastun filmu jest bardziej surrealistyczny i złożony niż poprzednie filmy gatunkowe Aster, które kosztują znacznie mniej.

„Idą w kierunku filmów o większym budżecie i będę zainteresowany, aby zobaczyć, jak to pójdzie”, mówi źródło ze studia. „Czy będą w stanie zarobić dobre pieniądze na swoim koncie?”

Joaquin Phoenix w filmie „Piękno się boi”

A24

Telewizja jest coraz większym obszarem zainteresowania. Dywizja, która rozpoczęła się dziewięć lat temu pod kierownictwem Raviego Nandana, jest w tyle za takimi seriami Ramy z Hulu i ww Euforia. Nadchodzące serie 2023 obejmują pszczołaf, czarna komedia ze Stevenem Yeunem i Alim Wongiem w rolach głównych, której premiera będzie miała miejsce w serwisie Netflix w przyszłym miesiącu; HBO Idolod twórców Euforia, z udziałem The Weeknd i Lily Rose Depp; Showtime’s Klątwakontynuacja Nathana Fieldera Próba z udziałem Benny’ego Safdiego i Emmy Stone; I Hotel Hazbin, pierwszy serial animowany A24 od Vivienne Medrano. Wśród głośnych projektów w fazie rozwoju jest pakiet Janelle Monaé Josephine Baker De La Opór.

Międzynarodowość jest również znaczącą nową granicą dla firmy po brytyjsko zatrudnionych byłych szefach BBC Films and Drama, Rose Garnett i Piers Wenger w zeszłym roku. Słyszeliśmy, że toczyły się dyskusje na temat potencjalnego dodania pomocy w Azji, a także umów typu pierwszeństwo z wiodącymi producentami.

Rozszerzająca się lista wysokiej klasy projektów i powiązań talentów firmy, wraz z jej nowo ugruntowaną podstawą finansową, powinna pomóc jej zachować trudną do powielenia pozycję w dającej się przewidzieć przyszłości. „Dokonali czegoś niewiarygodnie wyjątkowego, wyrzeźbiając sobie tożsamość zarówno wśród branży, jak i konsumentów” — mówi jeden z wiodących hollywoodzkich graczy. „Od czasu Miramax nie było nowej marki znanej zarówno widzom, jak i biznesowi”.

Nie oczekuj żadnego Zimna Górajednak ekscesy w stylu tej grupy, rodzaj przesady, który dotknął braci Weinstein i wielu przed nimi. „Oni nie chcą uderzać w ego i wywyższać się” — dodaje dyrektor wykonawczy Fenkla i Katza. Praca pozostaje wysoce wyselekcjonowana. Wyzwaniem będzie kontynuacja tej kuracji zgodnie ze wzrostem.


Źródło