Rozrywka

Co to oznacza dla strajku pisarzy

  • 5 czerwca, 2023
  • 5 min read
Co to oznacza dla strajku pisarzy


  • Gildia Reżyserów Amerykańskich zawarła wstępną umowę z Sojuszem Producentów Filmowych i Telewizyjnych.
  • Writers Guild of America powiedział, że proponowany kontrakt DGA nie zakończy strajku pisarzy.
  • Gildia Aktorów Ekranowych kończy głosowanie w sprawie zezwolenia na strajk, gdyby zbliżające się negocjacje z producentami nie powiodły się.

Pikieta scenarzystów przed Netflixem na Sunset Boulevard w Hollywood w Kalifornii podczas strajku Amerykańskiej Gildii Scenarzystów, 2 maja 2023 r.

Frederic J. Brown | AFP | Obrazy Getty’ego

Producenci hollywoodzcy zawarli wstępne porozumienie z reżyserami filmowymi i telewizyjnymi, ale to nie znaczy, że powinniśmy spodziewać się nagłego rozwiązania strajku scenarzystów lub rozmów ze związkiem zawodowym aktorów.

W niedzielę Directors Guild of America i Alliance of Motion Picture and Television Producers wstępnie uzgodniły trzyletni kontrakt, który zapewni 19-tysięcznemu związkowi wyższe wynagrodzenia i świadczenia, wzrost globalnych pozostałości transmisji strumieniowej i ochronę przed wykorzystaniem sztuczna inteligencja.

Kontrakt DGA wygasa 30 czerwca. Gildia przekaże propozycję swoim członkom we wtorek.

Tymczasem Gildia Scenarzystów Amerykańskich rozpoczyna drugi miesiąc strajku. Podobnie Gildia Aktorów Ekranowych i Amerykańska Federacja Artystów Telewizyjnych i Radiowych są o krok od zezwolenia na potencjalny strajk, gdyby negocjacje się nie powiodły. Rozmowy te rozpoczną się w środę.

Warto przeczytać!  Byli Sean Penn i Robin Wright widziani razem po raz pierwszy od lat na lotnisku w Los Angeles

WGA strajkuje od 2 maja, zamykając dziesiątki produkcji telewizyjnych i filmowych, ponieważ rozmowy z producentami utknęły w martwym punkcie.

Netflix już przełożył rozpoczęcie produkcji piątego i ostatniego sezonu „Stranger Things” Warner Bros. Prequel „Game of Thrones” Discovery „A Knight of the Seven Kingdoms: The Hedge Night” zamknął pokój scenarzystów, a „Thunderbolts” i „Blade” Disneya i Marvela wstrzymały produkcję.

Podczas ostatniego strajku scenarzystów w 2007 i 2008 roku, który trwał 100 dni, umowa studia z DGA skłoniła scenarzystów do powrotu do stołu negocjacyjnego. Tym razem może jednak tak nie być.

„Gratulujemy komitetowi negocjacyjnemu DGA zawarcia umowy, którą zalecają Radzie Narodowej do zatwierdzenia, a następnie prawdopodobnie wyślą do swoich członków w celu ratyfikacji”, napisał komitet negocjacyjny WGA w niedzielnej notatce dla członków.

Komitet powiedział, że nie będzie komentował punktów nowej umowy DGA i zauważył, że jego pozycje przetargowe pozostają takie same.

„W zeszłym tygodniu wysłaliśmy wiadomość e-mail o tym, że strategia dzielenia i rządzenia AMPTP nie zadziała tym razem” – czytamy w notatce. „AMPTP nie będzie w stanie negocjować umowy dla pisarzy z nikim poza nami”.

Komitet powiedział również, że solidaryzuje się z SAG-AFTRA, gdy kończą głosowanie w sprawie zezwolenia na strajk w poniedziałek.

Warto przeczytać!  Rihanna ma na sobie brązowe futro, gdy ona i jej chłopak A$AP Rocky bawią się na randce filmowej w Los Angeles

Przedstawiciele SAG-AFTRA nie odpowiedzieli natychmiast na prośbę CNBC o komentarz.

Notatka WGA odzwierciedla komentarze negocjatora WGA, Chrisa Keysera, w piątek, kiedy przedstawił publiczną aktualizację miesiąc po strajku za pośrednictwem YouTube.

„Każda umowa, która przywraca to miasto do pracy, przechodzi bezpośrednio przez WGA i nie ma na to sposobu” – powiedział.

Keyser wyraził również, że strajk WGA już „był bardzo skuteczny w zadawaniu bólu firmom”, zauważając, że wstrzymanie prac w połączeniu z publicznymi pikietami pokazało determinację gildii w uzyskaniu „kontraktu, na który zasługujemy”.

W porozumieniu DGA dyrektorzy zapewnili sobie podwyżki płac już od 5% w pierwszym roku, wzrost resztek ze streamingu oraz gwarancję, że sztuczna inteligencja nie będzie w stanie zastąpić obowiązków wykonywanych przez członków.

Sztuczna inteligencja była poważnym problemem dla gildii zarówno pisarzy, jak i aktorów, którzy postrzegają swoją pracę jako szczególnie narażoną na tę nową technologię.

Zarówno WGA, jak i SAG-AFTRA szukają ochrony przed wykorzystaniem sztucznej inteligencji w swoich negocjacjach, oprócz podwyżek rekompensat za treści przesyłane strumieniowo. WGA poszukuje również minimalnego poziomu personelu dla pokojów scenarzystów telewizyjnych i bardziej konkurencyjnych minimalnych wynagrodzeń za pracę.

WGA mniej martwi się zastąpieniem przez systemy sztucznej inteligencji, a bardziej tym, że firmy produkcyjne wykorzystają te narzędzia technologiczne do obniżenia pensji scenarzystów.

Warto przeczytać!  Blake Lively reaguje na zamach terrorystyczny podczas trasy koncertowej Taylor Swift Eras w Wiedniu

SAG-AFTRA przyznała, że ​​technologia sztucznej inteligencji może przynieść korzyści w branży, ale chce mieć pewność, że każde użycie sztucznej inteligencji do odtworzenia aktora lub stworzenia nowego przedstawienia odbywa się za zgodą aktora i za opłatą. Gildia ma podobne bariery, jeśli chodzi o przechwytywanie obrazów generowanych komputerowo.

Już teraz niektórzy wykonawcy, tacy jak James Earl Jones, zgodzili się na sklonowanie ich głosów do wykorzystania po ich śmierci. Jones, lat 91, słynnie użyczył głosu Darthowi Vaderowi w serii Gwiezdnych Wojen i starał się zakończyć tę rolę. Jones otrzymał rekompensatę, a technologia została wykorzystana do przeniesienia kultowego głosu Vadera do filmu Disney+ „Obi-Wan Kenobi”.

Gildia aktorów również otwarcie mówiła, że ​​negocjacje są korzystne dla wszystkich jej członków, a nie tylko dla wielkich gwiazd. Ubezpieczenie zdrowotne, odszkodowanie i składki rezydualne są najważniejsze dla dziesiątek tysięcy pracujących aktorów.

Głosowanie SAG-AFTRA w sprawie zezwolenia na strajk kończy się w poniedziałek o 20:00 czasu wschodniego.

Ujawnienie: Comcast jest spółką macierzystą NBCUniversal i CNBC. NBCUniversal jest członkiem Sojuszu Producentów Filmowych i Telewizyjnych.


Źródło