Biznes

Codzienna podróż do pracy odrzutowcem prezesa Starbucksa: ślad węglowy powali Cię na kolana

  • 21 sierpnia, 2024
  • 4 min read
Codzienna podróż do pracy odrzutowcem prezesa Starbucksa: ślad węglowy powali Cię na kolana


Nowo mianowany dyrektor generalny Starbucks, Brian Niccol, przygotowuje się do codziennego dojazdu do pracy, który wzbudził duże zainteresowanie ze względu na wpływ na środowisko.

Niccol, który mieszka w Newport Beach w Kalifornii, będzie codziennie pokonywał odległość około 1600 kilometrów, podróżując korporacyjnym odrzutowcem do siedziby Starbucks w Seattle w stanie Waszyngton.

Takie ustalenia, określone w umowie o pracę, pozwalają mu spełniać wymogi hybrydowej polityki firmy, która wymaga od niego obecności w biurze w Seattle co najmniej trzy dni w tygodniu.

Brian Niccol, nowo mianowany dyrektor generalny Starbucks. (Zdjęcie: Getty)

NIESAMOWITA EMISJA DWUTLENKU WĘGLA

Ślad węglowy odnosi się do całkowitej ilości gazów cieplarnianych (GHG) emitowanych bezpośrednio lub pośrednio przez osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Emisje te są zazwyczaj mierzone w ekwiwalentach dwutlenku węgla (CO2) w celu uwzględnienia różnych potencjałów globalnego ocieplenia różnych gazów, w tym CO2metan (CH4), podtlenek azotu (N2O) i gazy fluorowane.

Decyzja o dojeżdżaniu do pracy prywatnym odrzutowcem wzbudziła kontrowersje, szczególnie biorąc pod uwagę znaczny ślad węglowy związany z takim podróżowaniem.

Według Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) typowy prywatny odrzutowiec emituje około 2,5 kilograma CO2 za przebyty kilometr.

Warto przeczytać!  Ahead of Market: 10 rzeczy, które zadecydują o wtorkowych działaniach D-Street

Przy dystansie podróży w obie strony wynoszącym 3200 kilometrów dojazd Niccola do pracy może wiązać się z emisją nawet 8000 kilogramów CO2 dziennie. W ciągu roku może to wynieść około 1152 ton metrycznych CO2 jeśli dojeżdża do pracy trzy dni w tygodniu, lub 1920 ton metrycznych, jeśli podróżuje pięć dni w tygodniu.

Konkretne wskaźniki emisji mogą się różnić w zależności od modelu samolotu. (Zdjęcie: Getty)

Ślad węglowy obejmuje wszystkie etapy cyklu życia produktu – od produkcji po utylizację – a także wszelkie działania podejmowane przez osobę lub organizację, w tym transport, zużycie energii i wytwarzanie odpadów.

Eksperci zwrócili również uwagę na fakt, że wartość 2,5 kg CO2 na kilometr dla typowego prywatnego odrzutowca to średnia wartość pochodząca z badań emisji lotnictwa biznesowego. Konkretne wskaźniki emisji mogą się różnić w zależności od modelu odrzutowca i czynników operacyjnych.

Istnieje wyraźna sprzeczność między inicjatywami Starbucks na rzecz zrównoważonego rozwoju, takimi jak wyeliminowanie plastiku jednorazowego użytku, a wpływem na środowisko dojazdów do pracy Niccol.

Gigant branży kawowej odnotował spadek sprzedaży na dwóch największych rynkach. (Zdjęcie: Getty)

NIE NOWA HISTORIA

Gigant branży kawowej zmaga się ze spadkiem sprzedaży na dwóch największych rynkach, w Stanach Zjednoczonych i Chinach, co wymusiło potrzebę zatrudnienia lidera z udokumentowanymi osiągnięciami w zakresie ratowania firm znajdujących się w trudnej sytuacji.

Warto przeczytać!  Lucjan Olszówka odszedł z TVP. "Nie chciałem być częścią propagandy PiS"

Podczas swojej pracy w Chipotle Niccol skutecznie przeprowadził firmę przez kryzys bezpieczeństwa żywności, co zaowocowało imponującym wzrostem wartości akcji o 773%.

Rzecznik Starbucks stwierdził, że harmonogram Niccola przekroczy wytyczne pracy hybrydowej, ponieważ spędzi on znaczną ilość czasu w Seattle Support Center i odwiedzając partnerów i klientów na całym świecie. Firma planuje również utworzenie zdalnego biura dla Niccola w Newport Beach.

DŁUGA WALKA

Podróże lotnicze są jedną z najbardziej emisyjnych form transportu. W przeliczeniu na pasażera, latanie może generować więcej CO2 niż większość innych form podróży, zwłaszcza na duże odległości. Pojedynczy lot długodystansowy może emitować tyle samo CO2 jak prowadzenie samochodu przez kilka miesięcy.

Branża lotnicza rozwija się szybko, z każdym rokiem zwiększając liczbę lotów i pasażerów. Ten wzrost jest szczególnie znaczący na rynkach wschodzących. Wraz ze wzrostem popytu na podróże lotnicze wzrasta również ślad węglowy branży, co czyni ją głównym czynnikiem przyczyniającym się do globalnych emisji gazów cieplarnianych.

Emisje z samolotów są szczególnie szkodliwe, ponieważ występują na dużych wysokościach, gdzie mają silniejszy wpływ na klimat. Uwolnienie CO2para wodna i inne zanieczyszczenia na wysokościach przelotowych przyczyniają się do powstawania smug kondensacyjnych i chmur pierzastych, które mogą zatrzymywać ciepło i nasilać globalne ocieplenie.


Źródło