Świat

Coraz częściej wzywa się Fujitsu do zapłaty za niesprawiedliwość na poczcie

  • 10 stycznia, 2024
  • 5 min read
Coraz częściej wzywa się Fujitsu do zapłaty za niesprawiedliwość na poczcie


  • Autorzy: Sam Gruet i Lucy Hooker
  • wiadomości BBC

Tytuł Zdjęcia,

Sally Stringer jest jedną z ofiar walczących o odszkodowanie

Fujitsu powinno płacić odszkodowania zastępcom naczelników poczty niesłusznie skazanym za kradzież, mówi Sally Stringer, jedna z ofiar skandalu na poczcie.

Jest wściekła, że ​​japońska firma, która opracowała oprogramowanie będące podstawą całej sprawy, nadal zdobywa kontrakty rządowe 20 lat od pojawienia się pierwszych problemów.

Fujitsu wyraziło ubolewanie z powodu swojej roli w cierpieniach zastępców pocztowców.

Jednak rośnie chór wzywający do podjęcia działań w związku z rolą firmy.

Nikt z firmy Fujitsu nie został pociągnięty do odpowiedzialności za awarie oprogramowania Horizon dostarczonego Urzędowi Pocztowemu. Firma nie wypłaciła ofiarom żadnego odszkodowania i nadal zdobywa kontrakty rządowe na usługi informatyczne o wartości miliardów funtów.

Publiczne dochodzenie w sprawie skandalu wciąż oczekuje na opinię Garetha Jenkinsa, byłego głównego architekta IT Fujitsu.

Jego zeznania sądowe odegrały kluczową rolę w skazaniu wielu zastępców kierowników poczty i były wielokrotnie wykorzystywane przez prawników Poczty w sprawach sądowych, aby stwierdzić, że system informatyczny Fujitsu działa prawidłowo.

Jenkins dwukrotnie zwracał się o immunitet przed złożeniem zeznań, ale sędzia prowadzący śledztwo odrzucił te wnioski.

We wtorek premier zapowiedział, że rząd wprowadzi nową ustawę mającą na celu „szybkie uniewinnienie ofiar i zadośćuczynienie im”.

Pani Stringer, wraz z setkami innych kierowników poczty, została oskarżona o zabranie pieniędzy z kasy w prowadzonym przez siebie urzędzie pocztowym po tym, jak firma Horizon wskazała, że ​​brakuje gotówki. Musiała spłacić 50 000 funtów z własnej kieszeni.

W przemówieniu w telewizji BBC rzuciła wyzwanie ministrowi poczty Kevinowi Hollinrake’owi w tej sprawie. „Wierzę w to [Fujitsu] powinniśmy ponieść odpowiedzialność za część odszkodowania… To znaczy, że Horizon jest wadliwy” – powiedziała.

Wezwania pani Stringer do szybszych działań powtórzyli wysocy rangą politycy, w tym Liam Byrne, przewodniczący parlamentarnej Komisji Biznesu i Handlu, który poprosił kierownictwo firmy o stawienie się przed komisją w przyszłym tygodniu.

„Kiedy firma jest mocno zaangażowana w system wymiany informacji, w wyniku którego wsadza się niewinnych ludzi do więzienia, racjonalne jest istnienie moralnego obowiązku wniesienia wkładu w odszkodowanie” – stwierdził.

Rząd oświadczył jednak, że nie będzie przesądzał ustaleń publicznego dochodzenia w sprawie skandalu.

Hollinrake powiedział, że stanowisko rządu jest takie, aby poczekać do zakończenia dochodzenia, „a następnie nałożyć sankcje na winnych, niezależnie od tego, czy będzie to oskarżenie, czy też zwrócenie się do ludzi o wpłatę na rachunek podatników w ramach rekompensaty”.

Zgodził się, że podatnik nie powinien być pozostawiony samemu sobie, aby „pobrał rachunek z tytułu odszkodowania, które płacimy naczelnikom poczty”, powiedział w środę BBC Breakfast.

Tytuł Zdjęcia,

System Horizon został zaprojektowany do ewidencji transakcji przeprowadzanych w oddziałach Poczty

Pojawiają się również pytania, dlaczego firma w dalszym ciągu zdobywa kontrakty rządowe, pomimo orzeczenia sędziego Sądu Najwyższego z 2019 r., w którym stwierdzono, że program Horizon zawiera „błędy, błędy i wady” oraz że istnieje „istotne ryzyko”, że braki na rachunkach oddziałów wynikają z system.

Według analityków ds. zakupów Tussell, w ciągu ostatnich czterech lat Fujitsu zdobyło 101 kontraktów o wartości 2 miliardów funtów, w tym 36 milionów funtów na przedłużenie kontraktu dla Horizon.

Rząd usunął Fujitsu z listy preferowanych dostawców, ale firma nadal może zdobywać kontrakty w drodze normalnego procesu zamówień.

W rzeczywistości produkty Fujitsu są tak głęboko zakorzenione w rządowej infrastrukturze IT, że według dziennikarza IT Tony’ego Collinsa, który zajmuje się tą branżą od dziesięcioleci, ich usunięcie może być prawie niemożliwe.

„Gdyby Fujitsu wyłączyło pocztę, czego ty byś nie zrobił, urzędy pocztowe przestałyby funkcjonować. Rząd nie może obejść się bez Fujitsu”.

Firma dostarcza duże systemy informatyczne organom podatkowym, HMRC, Departamentowi Pracy i Emerytur oraz innym organom administracji rządowej, wyjaśnił Collins.

Jednakże Fujitsu może zdecydować się na zaoferowanie odszkodowania ofiarom skandalu bez wymagania ze strony rządu, zasugerował Collins.

„Wyobrażam sobie, że Fujitsu może poważnie rozważyć przekazanie darowizn. Rząd nienawidzi pozywać dużych dostawców IT, ponieważ oznacza to wejście na otwartą salę sądową i ujawnienie rzeczy na temat programów rządowych, które mogą być wysoce dysfunkcyjne” – powiedział.

Oprócz stawienia się przed komisją parlamentarną dyrektorzy Fujitsu będą w przyszłym tygodniu przesłuchiwani w ramach niezależnego dochodzenia publicznego mającego na celu zbadanie skandalu.

Rząd wskazał, że wynik dochodzenia może mieć wpływ na przyszłe umowy z Fujitsu.

Fujitsu oświadczyło, że jest w pełni zaangażowane we wspieranie dochodzenia, aby wyciągnąć wnioski z wydarzeń mających miejsce dwie dekady wstecz.

„Dochodzenie potwierdziło niszczycielski wpływ na życie naczelników poczty i ich rodzin, w związku z czym Fujitsu przeprosiło za swoją rolę w ich cierpieniach” – stwierdziła firma.

Dochodzenie toczy się od 2021 r., ale skandal trafił na pierwsze strony gazet po tym, jak w zeszłym tygodniu stacja ITV wyemitowała dramaturgię wydarzeń.

Opowiadano w nim historię o tym, jak na przestrzeni 15 lat ponad 700 kierowników oddziałów zostało skazanych za fałszywą księgowość, kradzież i oszustwa oparte na wadliwym oprogramowaniu.

Od tego czasu, dzięki programowi i późniejszym relacjom, zgłosiło się ponad 100 nowych potencjalnych ofiar skandalu.


Źródło

Warto przeczytać!  Hamas uwalnia dwóch zakładników, w miarę jak krążą pytania dotyczące opóźnionej pomocy i zbliżającego się najazdu