Łódź

CPK ogłosił drugi przetarg na budowę ponad 4-kilometrowego tunelu pod Łodzią

  • 3 marca, 2023
  • 3 min read
CPK ogłosił drugi przetarg na budowę ponad 4-kilometrowego tunelu pod Łodzią





Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej
Autor: CPK/mat.prasowe
Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej


Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił drugi z przetargów na budowę ponad 4-kilometrowego tunelu pod Łodzią. Prace mają ruszyć jeszcze w 2023 roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Nowy tunel będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław.

Już wkrótce rozpocznie się w Łodzi budowa ponad 4-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości. Inwestycja została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego etapu wykonane będą prace przygotowawcze przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, gdzie – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel. Drugim etapem będzie budowa komór dla automatycznej tarczy drążącej TBM: startowej (na Retkini) i wydobywczej (w sąsiedztwie ŁDK), a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

Warto przeczytać!  Posłanka Jachira „odjaniepawli” Łódź? Ksiądz: „To są komunistyczne, bestialskie praktyki” [zdjęcia] - Wiadomości Łódź

Przygotowania do budowy przebiegają zgodnie z planem, nie zwalniamy tempa – zapewnia rzecznik CPK Konrad Majszyk. – Mamy zarówno projekt budowlany, jak też pakiet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych. Dla pierwszego etapu budowy, czyli wzmocnienia fundamentów ŁDK, posiadamy też pozwolenie na budowę, a w ciągu najbliższych dni planujemy otworzyć oferty w przetargu na podbicie fundamentów ŁDK. W tym roku rozpoczniemy roboty przy budowie tunelu.

Podziemny tunel kolejowy w Łodzi zostanie ukończony z opóźnieniem. Kiedy pojedz…

W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na drugi etap inwestycji, czyli wykonanie komory startowej i odbiorczej. Postępowanie prowadzone jest w trybie projektuj i buduj, a oferty można składać do 5 kwietnia. Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla maszyny drążącej tunel, a docelowo będzie obiektem technicznym mieszczącym m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast komora Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.

W styczniu CPK złożył wiosek o dofinansowanie na budowę odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (tunel KDP) ze środków unijnego instrumentu CEF 2 „Łącząc Europę”. Wcześniej z CEF Reflow spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości ok. 60 mln zł m.in. na przygotowanie projektu.

Warto przeczytać!  Kolejki NFZ w woj. łódzkim do laryngologa dziecięcego. Dane na 21.03.2023. Ile trzeba czekać na termin?


Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej

Autor: CPK/mat.prasowe
Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej


Nowy tunel pod Łodzią będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. W Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Tunel średnicowy w Łodzi. Zobacz, jak wygląda budowa

Łódzki nauczyciel w dwie doby przebiegł ponad 300 kilometrów

Listen on Spreaker.


Źródło