CrowdStrike doświadcza poważnej awarii, która wpływa na firmy na całym świecie
„CrowdStrike aktywnie współpracuje z klientami dotkniętymi wadą odkrytą w pojedynczej aktualizacji treści dla hostów Windows. Hosty Mac i Linux nie są dotknięte” — powiedział CEO George Kurtz w oświadczeniu na X.
„To nie jest incydent bezpieczeństwa ani cyberatak. Problem został zidentyfikowany, odizolowany i wdrożono poprawkę”.
Dodał, że klienci powinni zapoznać się z najnowszymi aktualizacjami, odwiedzając portal wsparcia i kontaktując się z przedstawicielami CrowdStrike za pośrednictwem oficjalnych kanałów.
„Nasz zespół jest w pełni zmobilizowany, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność klientom CrowdStrike” – dodał.
Potwierdzenie nastąpiło po powszechnych doniesieniach o problemach technicznych, a wielu użytkowników Microsoftu na całym świecie stanęło w obliczu ekranu błędu znanego jako „niebieski ekran śmierci”.
Dotkniętych zostało wiele przedsiębiorstw, m.in. linie lotnicze, banki, firmy telekomunikacyjne i banki.
American Airlines, które uważają się za największe linie lotnicze świata, poinformowały, że problem techniczny dotyczy „wielu przewoźników”, natomiast holenderski oddział Air France-KLM poinformował, że „został zmuszony do zawieszenia większości” swoich operacji.
Tymczasem hiszpański urząd ds. lotnisk AENA ostrzegł podróżnych, że mogą się spodziewać opóźnień z powodu „incydentu w systemie komputerowym”, a brytyjskie linie lotnicze Ryanair poinformowały, że doświadczają zakłóceń w wyniku awarii IT u strony trzeciej. Poradzono pasażerom, aby przybyli na lotnisko co najmniej trzy godziny przed planowanym czasem odlotu.
Oprócz sektora turystycznego, problemy zgłaszały również banki i firmy finansowe na całym świecie. Giełda Papierów Wartościowych w Londynie poinformowała o problemach ze swoją platformą danych i wiadomości.
Niemiecki gigant finansowy Allianz poinformował, że „doświadczył poważnej awarii, która ma wpływ na możliwość logowania się pracowników do komputerów. Ma to wpływ na wiele firm oprócz Allianz, w szczególności na logowanie do systemu Windows i jest spowodowane incydentem u naszego dostawcy CrowdStrike”.
Rzecznik Visa powiedział, że chociaż jej zdolność do przetwarzania płatności nie wydaje się być naruszona, „jesteśmy świadomi doniesień o osobach, które nie są w stanie dokonywać płatności i współpracujemy z naszymi klientami z instytucji finansowych, aby zrozumieć, jaki wpływ może to mieć na ich usługi dla posiadaczy kart i sprzedawców”.
Awaria usługi CrowdStrike dotknęła również stację NBC Universal.
Najnowsze informacje o tym, których firm to dotyczy, można znaleźć tutaj.
Omer Grossman, dyrektor ds. informatyki w firmie zajmującej się cyberbezpieczeństwem CyberArk, powiedział, że szkody spowodowane tą awarią będą „dramatyczne”.
„Błąd jest spowodowany aktualizacją oprogramowania produktu EDR firmy CrowdStrike. Jest to produkt, który działa z wysokimi uprawnieniami, chroniąc punkty końcowe. Awaria w tym może, jak widzimy w bieżącym incydencie, spowodować awarię systemu operacyjnego” — powiedział w komentarzu przesłanym e-mailem.
Grossman uważa, że powrót do sieci raczej nie będzie łatwy.
„Okazuje się, że ponieważ punkty końcowe uległy awarii – Blue Screen of Death – nie można ich zaktualizować zdalnie i problem ten należy rozwiązać ręcznie, punkt końcowy po punkcie końcowym. Oczekuje się, że będzie to proces, który potrwa dni” – dodał.
To jest najświeższa wiadomość. Odśwież, aby zobaczyć aktualizacje.