Technologia

Cyfrowe bliźniaki, generatywna sztuczna inteligencja i Metaverse

  • 23 maja, 2023
  • 8 min read
Cyfrowe bliźniaki, generatywna sztuczna inteligencja i Metaverse


Jeśli istnieją trzy „modne hasła”, które z pewnością były odpowiedzialne za spory szum w ciągu ostatnich kilku lat, byłyby to cyfrowe bliźniaki, generatywna sztuczna inteligencja i metawersum.

Jednak dziedziną, w której niewątpliwie generują coś więcej niż tylko gorące powietrze, są gry i projektowanie 3D, w których firmy takie jak Unity i Epic Games pociągają za sznurki łączące te gorące tematy technologiczne.

Platforma Epic Games i platforma Unity są najbardziej znane z napędzania wielu najpopularniejszych gier wideo w historii, ale są również powszechnie używane do tworzenia eksperymentalnych projektów 3D, środowisk wirtualnej rzeczywistości i wszelkiego rodzaju symulacji dla rynków przemysłowych i rekreacyjnych.

Aby omówić tę konwergencję i potencjał, jaki oferuje w zakresie demokratyzacji dostępu do projektowania 3D w czasie rzeczywistym, niedawno skorzystałem z okazji, aby porozmawiać z Markiem Whittenem, prezesem ds. tworzenia w Unity.

Rozmawialiśmy o niektórych sposobach, w jakie sztuczna inteligencja (AI) – w szczególności nowo powstająca klasa generatywnych aplikacji AI, takich jak ChatGPT i Stable Diffusion – wkrótce ułatwi każdemu tworzenie cyfrowych symulacji bliźniaków oraz interaktywnych doświadczeń i środowisk 3D. Ma to potencjał zrewolucjonizowania wielu branż, które już entuzjastycznie przyjęły te technologie – w tym gier, motoryzacji, produkcji i opieki zdrowotnej.

Ale potencjał na tym się nie kończy. Oprócz demokratyzacji procesu twórczego korzyści z pewnością odczujemy również w „runtime” – kiedy użytkownicy będą mogli wchodzić w interakcje z symulacjami, cyfrowymi bliźniakami i immersyjnymi środowiskami za pomocą języka naturalnego, wyciągając potrzebne informacje i spostrzeżenia w czasie rzeczywistym -czas.

Powiedział mi: „Kiedy się łączysz [3D simulated environments] dzięki językowi naturalnemu i narzędziom opartym na sztucznej inteligencji możesz dosłownie zapytać… „hej, komputerze, co się dzieje w hali produkcyjnej?” lub „Na jakie trzy najważniejsze kwestie muszę teraz zwrócić uwagę?”

W tej teoretycznej sytuacji przełożony nadzoruje działanie swojego lokalu lub obiektu za pomocą graficznej reprezentacji 3D w czasie rzeczywistym. Może to być fabryka, lokal handlowy lub obiekt sportowy lub rozrywkowy, taki jak park rozrywki lub stadion sportowy. Oglądając na ekranie, za pomocą gogli wirtualnej rzeczywistości (VR), a nawet jako obrazy nałożone na widok świata rzeczywistego za pomocą okularów rzeczywistości rozszerzonej (AR), mogą oglądać prognozy dotyczące tego, co wydarzy się dalej, rozgrywające się przed nimi w czasie rzeczywistym.

Warto przeczytać!  Paczki modów Minecraft zamieniają spokojną piaskownicę w Elden Ring

Czy to – zamiast kapryśnych, trójwymiarowych środowisk światów 3D Meta Horizons lub Decentraland – może być prawdziwą wizją tego, jak rozegra się wiele mówiony metaverse?

„Termin jest przesadzony prawie do punktu bez znaczenia” – mówi mi Whitten.

„Zaczęto go używać do pokrywania wszystkiego… ludzie tak naprawdę chcą myśleć o nowej generacji tych doświadczeń, w których rolę odgrywa 3D. Możliwość interakcji każdego, czy to w grupie, czy w bogatszym środowisku… dlatego wolę określenia takie jak „cyfrowy bliźniak”… oni [better describe] co dana firma stara się zrobić, aby uzyskać wartość z technologii”.

Coraz częściej firmy i branże wkraczają do świata gier, aby pomóc im w realizacji tej wizji – ponieważ tam właśnie jest wiedza specjalistyczna.

W latach dziewięćdziesiątych technologia grafiki 3D ewoluowała do punktu, w którym gry wideo zaczęły odchodzić od dwuwymiarowych obrazów bitmapowych w stylu Pac-Mana, które charakteryzowały pierwsze dwie dekady ich istnienia.

Od tego czasu twórcy gier, korzystając z narzędzi takich jak Unity i Unreal Engine, przesuwają granice, jeśli chodzi o tworzenie realistycznych, symulowanych światów. Teraz ta wiedza jest wykorzystywana przez firmy, takie jak te odpowiedzialne za stworzenie nowego lotniska w Vancouver – które zbudowały realistyczną symulację 3D, zanim sięgnęły po pojedyncze narzędzie konstrukcyjne. Lub producenci samochodów, tacy jak Daimler, którzy przyjęli technologię swoich aplikacji konfiguracyjnych używanych przez kupujących do wybierania opcji dla nowych pojazdów.

Wychodząc poza te istniejące aplikacje, Whitten lubi patrzeć w przyszłość, w której wszystkie branże będą przekształcać swoje statyczne, płaskie dane w modele 3D w czasie rzeczywistym, aby przekształcić swój łańcuch wartości od podstaw.

Jego zdaniem to dojrzewanie obejmie przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność z „reprezentatywnym” cyfrowym bliźniakiem – w którym środowisko 3D jest rozpoznawalne jako środowisko, proces lub system, który modeluje. Następnie przejdą do „połączonego” cyfrowego bliźniaka, a następnie do bliźniaka „danych na żywo”. Opisuje to poziom dojrzałości, na którym symulacja opiera się na danych zebranych z rzeczywistego świata przez czujniki i skanery, umożliwiając aktualizację modelu na bieżąco.

Warto przeczytać!  Google ogłasza model językowy PaLM 2 AI, obsługujący już 25 usług Google

Następną i ostatnią (w tym modelu) fazę dojrzałości nazywa „predyktywnym bliźniakiem”. To właśnie tam symulacja i modelowanie danych są na tyle zaawansowane, że operator może skutecznie zajrzeć w przyszłość.

Mówi: „To część piękna łączenia tych rzeczy za pomocą silnika działającego w czasie rzeczywistym. 3D w czasie rzeczywistym oznacza, że ​​jest to fizyczne, więc możesz przesunąć zegar do przodu i powiedzieć, biorąc pod uwagę te warunki, zasymulujmy następny okres. Na podstawie na rzeczywistych przychodzących danych oraz symulowanych danych w przyszłości.

„Co nam to mówi, że powinniśmy podjąć działania? Tego typu informacje przepływające przez przedsiębiorstwo pozwolą wszystkim szybciej podejmować znacznie bogatsze decyzje”.

Powrót do świata gier — Whitten widzi zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji i technologii języka naturalnego, które obiecują tworzenie bogatszych i bardziej wciągających doświadczeń dla graczy przyszłości.

Po raz kolejny mówi o korzyściach zarówno na etapie kreatywnym – gdzie generatywna sztuczna inteligencja zmniejszy nakład pracy związany z tworzeniem treści i środowisk, umożliwiając projektantom proste opisanie tego, co chcą stworzyć, zamiast żmudnego tworzenia wszystkiego za pomocą narzędzi do modelowania 3D.

A gracze będą wchodzić w interakcje z postaciami niezależnymi (NPC), które są wyposażone w pozornie realistyczną inteligencję i zdolności konwersacyjne. Innymi słowy – nigdy więcej strażników z identyfikatorami patrolujących średniowieczne miasta lub stacje kosmiczne w naszych środowiskach gier.

Jednak urzeczywistnienie tej ekscytującej wizji oznaczałoby opracowanie sposobów wbudowania przetwarzania AI w pętlę gry w ekonomicznie opłacalny sposób.

„Ponieważ w gry może grać 100 milionów ludzi – a jeśli wszyscy musieliby trafić do chmury, aby stworzyć sztuczną inteligencję i dowiedzieć się, co powie NPC, kosztowałoby to zbyt dużo pieniędzy”.

Warto przeczytać!  Niesamowite wrażenia dla wszystkich – Samsung Global Newsroom

Jest to jednak problem, nad którym Unity pracowało, a przetwarzanie brzegowe prawdopodobnie będzie częścią rozwiązania – z sieciami neuronowymi o mniejszej skali działającymi na własnych urządzeniach graczy. Być może nie wytwarza tak dużej mocy obliczeniowej jak GPT-4, ale z pewnością wystarczającą, aby dzisiejsi NPC wyglądali jak drewniane zabawki, którymi bawili się nasi dziadkowie.

Ogólnie rzecz biorąc, Whitten mówi mi, że jest bardzo podekscytowany wpływem, jaki te trzy najnowocześniejsze trendy technologiczne będą miały na gry, a także na całą branżę i szerzej pojętą gospodarkę.

Mówi mi: „Misją Unity jest wiara, że ​​świat jest lepszy z większą liczbą twórców… zrozumiemy rzeczy, których nigdy wcześniej nie mieliśmy okazji zrobić, a te rzeczy będą bardziej żywe i prawdziwe, ponieważ możemy je tchnąć ze sztuczną inteligencją… a to doprowadzi do niezwykłych rzeczy”.

Możesz kliknąć tutaj, aby obejrzeć całą moją rozmowę z Markiem Whittenem, prezesem ds. tworzenia w Unity, w której zagłębiamy się w konwergencję generatywnej sztucznej inteligencji, cyfrowych bliźniaków i metaverse oraz przewidywany przez niego wpływ, jaki będzie ona miała na wiele branż.

Aby być na bieżąco z najnowszymi i pojawiającymi się trendami biznesowymi i technologicznymi, zapisz się do mojego newslettera, śledź mnie na ŚwiergotLinkedIn i YouTube i sprawdź moje książki, Umiejętności przyszłości: 20 umiejętności i kompetencji, których każdy potrzebuje, aby odnieść sukces w cyfrowym świecie I Internet przyszłości: jak Metaverse, Web 3.0 i Blockchain zmienią biznes i społeczeństwo.

Obserwuj mnie na Świergot lub LinkedInie. Wymeldować się moja strona internetowa lub inne moje prace tutaj.




Źródło