Część druga” trafi do kin w piątek w związku z suszą kasową
Timothee Chalamet występuje w roli Paula Atreidesa w filmie Denisa Villeneuve’a Diuna: część druga.
Warner Bros | Legendarna rozrywka
„Pojawienie się filmu „Dune: Część druga” nadchodzi w momencie, w którym branża szuka impulsu, który zapoczątkowa hit kinowy” – powiedział Paul Dergarabedian, starszy analityk ds. mediów w Comscore.
Jak dotąd w 2024 roku żaden film nie przyniósł przychodów przekraczających 100 milionów dolarów. Choć hity-niespodzianki, takie jak „Anyone But You” Sony oraz „Mean Girls” i „Bob Marley: One Love” wytwórni Paramount, zapełniły kina, w kasie pozostało niewiele hitów kinowych z wakacji, a w nowym roku pojawiła się ograniczona liczba nowości.
W ubiegłym roku pierwszy kwartał był udany dzięki sprzedaży biletów na film Disneya „Avatar: Droga wody” o wartości 263 mln dolarów, który trafił do kin w grudniu poprzedniego roku. Podobnie w 2022 r. sprzedaż rezydualna hitu Sony i Marvela „Spider-Man: No Way Home” z 2021 r. wyniosła ponad 200 mln dolarów.
„Przyzwyczailiśmy się do tych szczytów i dolin” – powiedział Bill Barstow, który prowadzi ACX Cinemas, sieć kin z sześcioma lokalizacjami w pięciu stanach. „I z pewnością nie ma żadnej tajemnicy co do ostatnich trzech lat pandemii, potem strajków i wszystkich innych rzeczy, które nas kopią. Ale potem pojawia się coś w rodzaju „Dune”.
Dziesięć najpopularniejszych tytułów filmów w 2024 roku
- „Wonka” (Warner Bros.) – 81,3 mln dolarów
- „Wredne dziewczyny” (Paramount) – 72,1 miliona dolarów
- „Bob Marley: Jedna miłość” (Paramount) – 71,1 miliona dolarów
- „Migracja” (Uniwersalny) – 66,2 mln dolarów
- „Pszczelarz” (Amazon MGM) – 63,1 mln dolarów
- „Ktokolwiek oprócz ciebie” (Sony) – 62,1 miliona dolarów
- „Aquaman i zaginione królestwo” (Warner Bros.) – 47,6 mln dolarów
- „Argylle” (Uniwersalny) – 41,6 mln dolarów
- „Madame Web” (Sony) – 35,3 miliona dolarów
- „Nocne pływanie” (Universal) – 31,8 miliona dolarów
źródło: Comscore
„To była długa zima w kasie, co nie jest zaskoczeniem, że po licznych opóźnieniach spowodowanych strajkami, które w ostatnich miesiącach zniweczyły i tak już rozczarowujący plan studia” – powiedział Shawn Robbins, główny analityk BoxOffice.com. „ «Dune: Część druga»przedstawia zmianę przypływu.”
Choć Warner Bros. przewiduje konserwatywny debiut długo oczekiwanej kontynuacji science-fiction za 65 milionów dolarów, analitycy kasowi przewidują kwotę od 70 do 80 milionów dolarów. Zwłaszcza, że widzowie będą raczej skłaniać się ku pokazom wielkoformatowym premium, które są droższe niż zwykłe bilety.
„Wyprzedaliśmy bilety na seanse w formacie „See It First” we wszystkich naszych lokalizacjach IMAX i reakcje gości są już niezwykle pozytywne” – powiedział Jeff Whipple, wiceprezes ds. reklamy, marketingu i public relations w Larry H. Miller Megaplex Theatres, który prowadzi działalność w 15 lokalizacjach, głównie w stanie Utah.
„Fani filmu z Utah wiedzą, że „Diuna: część druga” to duży film, który należy obejrzeć na jak największym ekranie” – zauważył, dodając, że w lokalizacjach Megaplex odnotowuje się wysoką sprzedaż biletów do sal premium, takich jak IMAX, Dolby Atmos i Ekrany ruchu D-Box.
Losowanie droższych biletów prowadzi niektórych wystawców do przekonania, że film może osiągnąć lepsze wyniki niż przewidywano.
„Uważam, że Warner Bros. zachowało się konserwatywnie” – powiedział Tim Handren, dyrektor generalny Santikos Entertainment, regionalnej sieci kin posiadającej 27 kin w ośmiu stanach. „Warner Bros. wykonało absolutnie fantastyczną robotę, promując ten film”.
„Są geniuszami marketingu” – dodał. „Oni po prostu wiedzą, jak budować świadomość”.
Obsada filmu od tygodni intensywnie promuje film, biorąc udział w spotkaniach towarzyskich, wywiadach wideo i występując w wieczornych programach. Nawet premierowe kreacje gwiazd trafiały na pierwsze strony gazet, zwiększając świadomość na temat premiery filmu.
Timothée Chalamet i Zendaya na światowej premierze filmu „Dune: Part Two” na Leicester Square 15 lutego 2024 r. w Londynie, Anglia.
Gareth Cattermole | Getty Images Rozrywka | Obrazy Getty’ego
Obok weteranów branży, takich jak Christopher Walken, Stellan Skarsgard, Javier Bardem, Josh Brolin i Dave Bautista, w „Dune: Part Two” występują cztery największe młode gwiazdy Hollywood – Zendaya, Timothee Chalamet, Florence Pugh i Austin Butler.
Według danych Fandango wcześniejsza sprzedaż biletów na weekend wyprzedziła „Oppenheimer” wytwórni Universal, którego premiera kosztowała 82,4 mln dolarów, ale była niższa od „Jurassic World Dominion”, którego premiera wyniosła około 145 mln dolarów.
Operatorzy kin, choć skupieni na premierze filmu w weekend, być może bardziej interesują się trwałością kasową „Dune: część druga”.
Choć w marcu dostępnych jest wiele nowych premier, które pomogą w zmniejszeniu ogólnego wzrostu sprzedaży biletów w kraju, „kwiecień nie jest tak mocny” – zauważył Handren.
Wyczekiwane premiery filmowe 2024 roku
Marsz
- „Dune: część druga” (1 marca)
- „Wyimaginowany” (8 marca)
- „Kung Fu Panda 4” (8 marca)
- „Pogromcy duchów: Kraina lodu” (29 marca)
Kwiecień
- „Pierwszy omen” (5 kwietnia)
- „Godzilla x Kong: Nowe imperium (12 kwietnia)
Móc
- „The Fall Guy” (3 maja)
- „Królestwo planety małp” (10 maja)
- „Wyimaginowani przyjaciele” (17 maja)
- „Furiosa: Saga Mad Maxa” (24 maja)
- „Film o Garfieldzie” (24 maja)
Tytuły takie jak „Dune: Część druga” – które mają realną szansę na utrzymanie się w kinach przy ograniczonych spadkach sprzedaży biletów tydzień po tygodniu – mogą pomóc utrzymać sprzedaż kasową do rozpoczęcia letniego sezonu filmowego na początku maja.
Film daje także wystawcom szansę na drażnienie widzów nadchodzącymi filmami za pomocą aż nazbyt znanych zapowiedzi przed rozpoczęciem filmu.
„Myślę, że „Dune” otworzy przed nami cały świat na lato” – powiedział Barstow.
Ujawnienie: Comcast jest spółką-matką NBCUniversal i CNBC.