Motoryzacja

Czołowe europejskie grupy dealerów stają się silniejsze

  • 16 listopada, 2022
  • 4 min read
Czołowe europejskie grupy dealerów stają się silniejsze


Największe europejskie grupy dealerów wzmocniły swoją pozycję na rynku nowych samochodów, zwiększając zarówno udział, jak i przychody w 2021 r.

50 największych sprzedawców samochodów w regionie, na czele ze Szwajcarem Emilem Freyem, zwiększyło swój udział w rynku do 14 procent wszystkich nowych samochodów sprzedanych w zeszłym roku, o dwa punkty procentowe więcej niż w 2019 r., wynika z rankingów opublikowanych przez analityka branży motoryzacyjnej ICDP.

Jeśli trend się utrzyma, największe europejskie grupy dealerskie są gotowe przebić wieloletnie przewidywania ICDP, że do 2025 r. będą miały 15-procentowy udział.

ICDP przewiduje, że do 2030 r. 50 największych największych firm będzie odpowiadać za 20 procent całej sprzedaży, ponieważ największe firmy pochłaniają mniejszych graczy, a producenci samochodów priorytetowo traktują relacje z większymi grupami.

„Równowaga sił zmierza ku nim” — powiedział dyrektor zarządzający ICDP, Steve Young, w rozmowie z Automotive News Europe.

50 największych grup zwiększyło przychody o 17 procent w 2021 r., według ICDP, który śledzi liczbę przychodów opublikowanych przez grupy w celu stworzenia rankingu. Wzrost wynikał z obniżek rabatów na nowe samochody wynikających z niedoborów i związanego z tym boomu wartości samochodów używanych.

Warto przeczytać!  Indie wyprzedzają Japonię, stając się trzecim co do wielkości rynkiem samochodowym na świecie, Auto News, ET Auto

„Trudno było nie zarobić pieniędzy w zeszłym roku” – powiedział Young.

Wśród zwycięzców znalazła się brytyjska grupa Vertu, która awansowała z szóstego na jedenaste miejsce po wzroście przychodów o 46 procent do 4,2 miliarda funtów (5 miliardów dolarów) w zeszłym roku.

Premia finansowa z tytułu niedoboru produkcji samochodów została przeniesiona na rok 2022. Na przykład firma Pendragon nr 7, również z siedzibą w Wielkiej Brytanii, odnotowała 60-procentowy wzrost marży zysku brutto na nowych samochodach, która wzrosła do 2576 funtów na samochód przy średniej sprzedaży cena 29.036 funtów.

Pendragon sprzedał w ubiegłym roku 52 782 nowych samochodów, według danych ICDP, w porównaniu z szacowanymi 250 000 dla lidera Emila Freya (nie wszystkie firmy publikują dane finansowe).

Premia dealera generowana przez niedobór nowych samochodów prawdopodobnie się skończy, gdy podaż zacznie wracać w 2023 r., ponieważ producenci zaczną zwiększać wolumen, aby odzyskać udziały utracone na rzecz tych, którzy byli w stanie wyprodukować więcej samochodów.

„W przypadku powrotu podaży w okresie spadku popytu obawiam się, że wszystkie lekcje wyciągnięte w ciągu ostatnich dwóch i pół roku zostaną wyrzucone” – powiedział Young.

Warto przeczytać!  Najlepsze wiadomości motoryzacyjne, ujawnienia i najważniejsze wydarzenia

Duże grupy dilerów rozrosły się, kupując mniejszych rywali, aby lepiej stawić czoła zbliżającym się wyzwaniom, w tym posunięciu producenta samochodów, aby zamienić dealerów w agentów sprzedaży w zamian za stałą opłatę.

„Więksi gracze będą bardziej skłonni i zdolni do dostosowania się niż mniejsi inwestorzy, dla których ryzyko finansowe i zmiana roli mogą być nie do zaakceptowania” – powiedział Young.

Duże zmiany we własności dealerów obejmują wykup w maju 2022 r. 10. brytyjskiej firmy Marshall Motor Group przez Constellation, właściciela marki aukcyjnej samochodów BCA.

Do września tego roku ICDP prześledził 495 przejęć punktów sprzedaży, z czego 123 pochodziło od grup dealerskich zlokalizowanych poza krajem, w którym zakup miał miejsce. Wśród firm, które dokonały tych transakcji, są Emil Frey, szwedzki Hedin i holenderska grupa Van Mossel.

Zeszłoroczne duże transgraniczne zakupy obejmowały przejęcie przez Hedin 74 sklepów od Stern Groep z Holandii. Hedin stara się również o przejęcie notowanej na giełdzie grupy Pendragon w Wielkiej Brytanii.


Źródło