Czy indyjscy przewoźnicy mogą przełamać malezyjski czar? | Najnowsze wiadomości Indie
![Czy indyjscy przewoźnicy mogą przełamać malezyjski czar? | Najnowsze wiadomości Indie](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/Jet-airways-Aircraft-taxis-for-take-off-at-Mumbai-_1683312442459_1716978367116-770x470.jpg)
AirAsia uruchomiła w tym tygodniu kolejny lot do Indii. Połączył Kuala Lumpur – jego węzeł komunikacyjny z Bhubaneshwarem. Już w sierpniu tego roku 17 kierunków z Indii zostanie połączonych z Kuala Lumpur. To o trzy więcej niż łączność w grudniu 2019 r., zanim pandemia zaczęła wpływać na turystykę w Chinach, Azji Południowo-Wschodniej, a następnie na całym świecie.
![Indyjscy przewoźnicy wielokrotnie próbowali połączyć Kuala Lumpur ze swoją siecią. ABHIJIT BHATLEKAR/MIĘTA Indyjscy przewoźnicy wielokrotnie próbowali połączyć Kuala Lumpur ze swoją siecią. ABHIJIT BHATLEKAR/MIĘTA](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/Czy-indyjscy-przewoznicy-moga-przelamac-malezyjski-czar-Najnowsze-wiadomosci.jpg)
Połączenie Indie–Malezja będzie obejmować 211 lotów tygodniowo w jedną stronę w porównaniu z 233 lotami przed pandemią COVID. Jednak spread jest wyższy niż wcześniej. Za redukcję odpowiada IndiGo, które obsługuje obecnie o 14 lotów mniej tygodniowo, co stanowi gwałtowny spadek o 66% w porównaniu z działalnością przed pandemią. Dane pochodzą od Cirium – firmy zajmującej się analizą lotnictwa, wyłącznie na potrzeby tego artykułu.
Kto stoi na czele szarży?
AirAsia Bhd, która kiedyś miała spółkę zależną w Indiach w postaci AirAsia India (49% udziałów), przoduje pod względem liczby lotów z 94 częstotliwościami tygodniowo w porównaniu z 90 przed pandemią COVID. Linia lotnicza rozprzestrzenia się do miejsc takich jak Calicut, Guwahati, Jaipur i inne miasta poziomu II, które są częścią otwartego nieba dla krajów ASEAN. Malaysia Airlines będą obsługiwać 68 lotów tygodniowo w porównaniu do 60 przed pandemią. Obejmuje to uruchomienie nowych lotów do Amritsar, Ahmedabad i Trivandrum.
Batik Air Malaysia (dawniej Malindo) skurczył się, zmniejszając liczbę lotów o 20 tygodniowo, z 55 do 35 tygodniowo.
Z Indii do Kuala Lumpur | |||
Linia lotnicza | Pochodzenie | Loty/tydzień | Miejsca tygodniowe |
AirAsia | AMD | 4 | 744 |
malezyjskie linie lotnicze | AMD | 4 | 696 |
AirAsia X | AQ | 4 | 1236 |
malezyjskie linie lotnicze | AQ | 4 | 696 |
Batik Air Malezja | AQ | 3 | 540 |
AirAsia | BBI | 3 | 540 |
AirAsia | BLR | 4 | 744 |
malezyjskie linie lotnicze | BLR | 10 | 1614 |
Batik Air Malezja | BLR | 3 | 486 |
malezyjskie linie lotnicze | BOM | 10 | 2510 |
Batik Air Malezja | BOM | 7 | 1260 |
AirAsia | CCJ | 3 | 540 |
AirAsia | CCU | 7 | 1260 |
AirAsia | COK | 12 | 2160 |
malezyjskie linie lotnicze | COK | 7 | 1218 |
Batik Air Malezja | COK | 4 | 648 |
AirAsia X | DEL | 4 | 1468 |
malezyjskie linie lotnicze | DEL | 10 | 2552 |
Batik Air Malezja | DEL | 11 | 1980 |
AirAsia | GAU | 3 | 540 |
AirAsia | HYD | 8 | 1446 |
malezyjskie linie lotnicze | HYD | 7 | 1218 |
AirAsia | JAI | 4 | 744 |
Indygo | MAA | 7 | 1302 |
AirAsia | MAA | 14 | 2520 |
Batik Air (Indonezja) | MAA | 7 | 1134 |
malezyjskie linie lotnicze | MAA | 12 | 1948 |
AirAsia | TRV | 4 | 720 |
malezyjskie linie lotnicze | TRV | 4 | 696 |
AirAsia | TRZ | 17 | 3060 |
Batik Air Malezja | TRZ | 7 | 1134 |
AirAsia | VTZ | 3 | 540 |
Indyjscy przewoźnicy ponieśli porażkę
Indyjscy przewoźnicy wielokrotnie próbowali połączyć Kuala Lumpur ze swoją siecią. W połowie XXI wieku linie Air India latały do Kuala Lumpur dwa razy w tygodniu samolotem A310. Zostały one uzupełnione lotami z Chennai obsługiwanymi przez Indian Airlines i Jet Airways. Na początku 2000 r. łączność obejmowała zaledwie 14 lotów, dziewięć obsługiwanych przez Malaysia Airlines i pięć łącznie przez Air India i Indian Airlines. Jet Airways i Air Sahara dołączyły do nich po uzyskaniu zgody na loty międzynarodowe w 2005 r. Konkurencja ze strony malezyjskiej stała się intensywna po wejściu na rynek linii AirAsia w 2009 r. Stopniowo linie lotnicze z Indii zaczęły się wycofywać, w tym Air India, Indian Airlines, Air Sahara wszystkie linie Jet Airways opuściły tę trasę, a ostatni Air India Express opuścił rynek w 2016 r. IndiGo weszło na rynek w 2019 r., ale zachowało symboliczną obecność dzięki jednemu codziennemu lotowi do Kuala Lumpur z Chennai, przez długi czas wycofując się z rynków w Delhi i Bengaluru.
Czy indyjscy przewoźnicy zrobią krzywdę?
Malezja jest jednym z nielicznych krajów, w których występuje tak duże przechylenie. Chociaż ruch w Dubaju, Tajlandii czy Singapurze jest większy, obecność Indii jest duża i czasami jest równa.
Doniesienia prasowe i wykazy lotnisk pokazują loty do Kuala Lumpur liniami lotniczymi z grupy Tata. Oficjalne ogłoszenia nie miały miejsca, ale jeśli i kiedy to nastąpi, uwaga nie będzie skupiona na ruchu między obydwoma krajami, ale na konkurowaniu z takimi przewoźnikami jak Emirates i Malaysia Airlines do Europy i Ameryki Północnej. Chociaż oznacza to pozostawienie przewoźnikom malezyjskim masowego rynku pochodzenia i miejsca przeznaczenia (OD), rozsądną strategią będzie unikanie rynku ograniczonego w obecnych czasach ograniczeń łańcucha dostaw.
IndiGo podpisało protokół ustaleń z Malaysia Airlines w celu wdrożenia w przyszłości umowy codeshare i partnerstwa. Czy i kiedy tak się stanie, linia lotnicza zorganizuje dodatkowe loty do Kuala Lumpur? IndiGo przeniosło się do Terminalu 1 (KLIA) z KLIA 2, z którego funkcjonowało w momencie uruchomienia lotów, co pomoże w płynnym przesiadaniu się.
Uwaga dotycząca ogona
Ruch między obydwoma krajami wynosi blisko 4000 pasażerów w jedną stronę bez międzylądowania, pozostają dodatkowe liczby podróżujące przez Singapur lub Tajlandię oraz praca klubowa lub wakacje z krajami sąsiednimi.
Jeśli chodzi o przepustowość, w Tajlandii i Singapurze ich lokalni przewoźnicy i indyjscy przewoźnicy dorównują sobie. Malezja, która leży pośrodku tej dwójki, była trudnym orzechem do zgryzienia. Czy indyjscy przewoźnicy zrobią to w przyszłości?