Marketing

Czy można kupić akcje IKEA?

  • 23 marca, 2023
  • 10 min read
Czy można kupić akcje IKEA?


Od skromnych początków w Szwecji w 1943 roku, marka IKEA obiegła cały świat i stała się powszechnie znaną marką dzięki gotowym do montażu i tanim, sprytnie zaprojektowanym meblom. W 2008 roku IKEA stała się również największym na świecie sprzedawcą mebli, ale jak inwestować w ten niesamowity sukces? Niestety akcje IKEA są obecnie własnością prywatną i nie są dostępne w sprzedaży na żadnej krajowej giełdzie.

nowy-polecany-baner-brokera
Akcje IKEA |  Czy można kupić udziały w IKEA?

Chociaż kupowanie udziałów w IKEA jest dziś niemożliwe, o przedsięwzięciu IKEA dowiesz się więcej w kolejnych rozdziałach. Omówimy, czy emisja akcji jest możliwa w przyszłości, bezpośrednich konkurentów IKEA, najnowsze wiadomości o firmie oraz to, jak ten sektor przemysłu meblarskiego radzi sobie obecnie po Covid.

  • Dziś IKEA jest wiodącym na świecie sprzedawcą mebli i głównym użytkownikiem drewna.
  • W 2021 roku firma działała w 50 krajach z 422 sklepami i rocznym przychodem w wysokości 44,6 mld USD.
  • IKEA jest własnością prywatną i posiada złożoną własność oraz infrastrukturę operacyjną.

Przegląd IKEA

W 1943 roku Ingvarowi Kampradowi, wówczas 17-letniemu, przyśnił się sen. Z małej firmy zajmującej się sprzedażą wysyłkową, w ciągu pięciu lat jego firma rozrosła się do sprzedaży mebli w całej Szwecji. Jego pierwszy sklep został otwarty w 1958 roku i nosił nazwę Möbel-IKEA. Pierwsza część oznaczała meble po szwedzku, a druga zawierała inicjały jego imienia, rodzinnej farmy i rodzinnego miasta.

Sklepy w Norwegii i Danii pojawiły się w latach sześćdziesiątych, a rynki europejskie były penetrowane przez następne dwie dekady. Firma weszła do Stanów Zjednoczonych w 1985 roku i obecnie posiada 51 sklepów w Stanach Zjednoczonych, które są obecnie największym rynkiem. Fenomenalny wzrost jest jego znakiem rozpoznawczym, z 422 sklepami działającymi w 50 krajach w 2021 roku.

Roczne przychody wynoszą prawie 45 mld USD (42 mld EUR), a dochód netto wyniósł 710 mln EUR w 2022 r., czyli znacznie mniej niż szczytowa wartość 4,2 mld EUR w 2016 r. Pandemia Covid-19 mocno uderzyła w model biznesowy firmy, ale ponieważ firma jest jest własnością prywatną, nie ma zbytniej przejrzystości w sprawach finansowych firmy. Liczba pracowników IKEA wynosi 231 000.

IKEA zawsze pozostawała wierna swojej pierwotnej propozycji wartości – zapewnianiu prostoty projektowania, która pociąga za sobą niskie koszty i produkty gotowe do samodzielnego montażu. Firma produkuje większość tego, co sprzedaje, ale jej unikalne formaty sklepów zazwyczaj obejmują restauracje i artykuły spożywcze, oprócz mebli i produktów wyposażenia domu. IKEA jest tanim dostawcą na rynku pełnym kilku dużych konkurentów; jest jednak skierowany do konsumentów z klasy średniej, którzy cenią sobie przystępne ceny szerokiej gamy produktów.

W jaki sposób IKEA poradziła sobie ze swoim rozwojem bez finansowania publicznego lub pierwszej oferty publicznej (IPO)? Założyciel IKEA, Ingvar Kamprad, zmarł w 2018 roku, ale jego pragnieniem zawsze było zachowanie koncepcji modelu biznesowego IKEA i rozwój firmy na arenie międzynarodowej, przy jednoczesnej ochronie jej ducha przedsiębiorczości. Wybrał sprytny system franchisingowy jako najlepszy sposób na pozyskanie kapitału i utrwalenie swojego marzenia. Jego plan się powiódł i zmarł jako szwedzki miliarder.

Warto przeczytać!  Market Street – The Woodlands wymienia najnowsze dodatki do sceny handlu detalicznego i restauracji

IKEA stosuje bardzo złożoną strukturę własności, aby zapewnić niskie podatki, prywatność i możliwość działania jako organizacja non-profit, chroniąc jednocześnie firmę przed możliwością wrogiego przejęcia. Nigdy nie emitował akcji do publicznej wiadomości. Siedziba firmy znajduje się w Holandii. Fundacja Interogo i INGKA Holdings BV są właścicielami akcji holdingu. Pierwsza jest fundacją samodzielną, druga pobiera opłaty franczyzowe. Wiele innych podmiotów zajmuje się własnością intelektualną i darowiznami na cele charytatywne.

Firma znalazła się pod ostrzałem ze względu na swoją strukturę biznesową unikania podatków i duże zapotrzebowanie na zasoby środowiskowe. Firma zaciekle broni swojej prywatności i podjęła środki zapobiegające ingerencji z zewnątrz. Poczyniła również kroki w celu złagodzenia wszelkich problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jest właścicielem wielu dużych pól turbin wiatrowych i umieszcza panele słoneczne na dachach swoich sklepów, inwestując prawie 2,5 mld euro w projekty związane z energią odnawialną. Twierdzi, że do 2030 roku wystarczy jej energii i do tego czasu do produkcji swoich produktów będzie używać wyłącznie materiałów pochodzących z recyklingu.

Jak kupić udziały w IKEA?

Inwestorzy zawsze szukają następnego Microsoftu, następnego Amazona lub następnego Bitcoina. Złapanie trąby powietrznej na początku lub uchwycenie szybko rozwijającego się przedsiębiorstwa w połowie strumienia może być ekscytujące, zanim stanie się dominujące na scenie globalnej. Niestety IKEA nigdy nie była na giełdzie i według jej właścicieli nigdy nie będzie.

Założyciel IKEA, Ingvar Kamprad, jest jednym z nielicznych przedsiębiorców, którzy nie pozwolili, by osoby z zewnątrz zmieniły jego wizję. Mógł zmarł w 2018 roku w wieku 91 lat, ale jego dziedzictwo żyje. Biznes jest owiany złożoną mieszanką struktur prawnych, aby trzymać wścibskie oczy rządów, poborców podatkowych i niezależnych inwestorów z dala od jego dzieła. Zmarł jako miliarder, stał się jednym z najbogatszych ludzi na świecie i pozostawił fundację charytatywną ustępującą jedynie fundacji Billa i Melindy Gatesów.

Kamprad był znany ze swojej oszczędności i prywatności. Miał szczęście, że nigdy nie wykorzystał IPO do pozyskania kapitału. Kilku franczyzobiorców dostarczyło niezbędny kapitał i wniosło nowe źródła dochodów. Chociaż prawdopodobieństwo IPO IKEA jest niskie, pandemia Covid poważnie zmniejszyła dochód netto firmy. Przykładów, w których założyciel zmarł, a pozostali właściciele chcą się spieniężyć lub zmienić kierunek rozwoju firmy, jest wiele. Na razie jednak jedyną alternatywą jest inwestowanie w podobnych konkurentów.

Warto przeczytać!  Dekodowanie arsenału technologicznego SEBI do wykorzystywania informacji poufnych: ustrukturyzowana cyfrowa baza danych (część I)

Kim są bezpośredni konkurenci IKEA i w jakie alternatywy warto inwestować?

IKEA wykazała się bardzo skuteczną strategią biznesową. Zawsze koncentrowała się na dostarczaniu niedrogich rozwiązań w zakresie wyposażenia domu, przyjmując zintegrowaną pionowo kombinację własnych zasobów i globalnego łańcucha dostaw. W świecie biznesu sukces rodzi wielu naśladowców, a IKEA nie jest wolna od posiadania kilku godnych rywali, którzy ciężko walczą o zwiększenie udziału w rynku.

Inwestorzy zainteresowani sektorem rynku zdominowanym przez IKEA mają do wyboru godne alternatywy na globalnej scenie mebli detalicznych. Pandemia Covid-19 zdewastowała światowy rynek mebli, wysyłając fale uderzeniowe w każdym regionie globu. Z pozytywnego punktu widzenia sprzedaż w branży powróciła do poziomów sprzed Covid, zarówno pod względem sprzedaży, jak i dynamiki wzrostu.

Globalny rynek rozwija się w zdrowym tempie po Covid. Roczny obrót w 2022 r. wyniósł 557 mld USD, który ma wzrosnąć do 653 mld USD do 2025 r. i 726 mld USD do 2027 r. Podczas gdy Covid negatywnie wpłynął na sprzedaż mebli biurowych, branża zareagowała, wprowadzając więcej produktów za pośrednictwem kanałów handlu elektronicznego.

Wymagania konsumentów i biznesu zmieniły się po blokadach nałożonych przez ograniczenia Covid. Prognozy wzrostu branży będą korzystne dla zwrotów z inwestycji, ale nowe trendy będą kształtować tam, gdzie stopy wzrostu będą największe. Firmy, które przestrzegają stosowania zrównoważonych produktów w produkcji swojej linii produktów, odniosą korzyści. Uwagę przyciągnie również zwiększenie liczby innowacyjnych projektów i skupienie się na luksusie. Wreszcie, firmy dążą do większego skupienia się na marketingu dzięki kampaniom promocyjnym obejmującym dominujące rabaty i kupony.

Następujące firmy są notowane na giełdach, mają silną markę i świadomość online oraz oferują alternatywny sposób czerpania korzyści z udanego podejścia w sektorze meblarskim w handlu światowym:

  • Wayfair: ta firma dominuje w internetowej przestrzeni dla artykułów wyposażenia wnętrz, urządzeń i powiązanych produktów, prowadząc z 33% udziałem w rynku amerykańskim. Przychody przekroczyły 14 miliardów dolarów w 2020 roku, a dochód netto przekroczył 9 miliardów dolarów w tym samym okresie.
  • Amazon: Ten behemot handlu elektronicznego jest największym sprzedawcą detalicznym w świecie online, oferującym szeroką gamę produktów i usług technologicznych. W 2017 roku dodał produkty meblowe. Jest drugi za Wayfair ze sprzedażą internetową w USA z 30% udziałem.
  • Tesco: Ta firma ma ponad 4600 sklepów w 11 krajach. Tesco jest silne w Europie i Wielkiej Brytanii i bezpośrednio konkuruje z IKEA o udział w rynku w regionie. W 2021 r. całkowite przychody ze sprzedaży przekroczyły 53 mld GBP, a zysk netto wyniósł 8 mld USD.
  • American Woodmark: ten sprzedawca mebli, mający siedzibę głównie w Stanach Zjednoczonych, oferuje wysokiej jakości, indywidualnie projektowane produkty dla wymagających klientów. Z prawie 2 miliardami dolarów przychodów, jest przygotowany do ekspansji na rynek globalny.
  • Home Depot: Home Depot jest również obecny na całym świecie i oferuje wygodne zakupy wielu produktów do majsterkowania, a także instalację na miejscu przez profesjonalistów. Firma ma wyjątkową obecność w Internecie; w 2021 roku sprzedaż netto wyniosła 37,5 mld USD.
Warto przeczytać!  Jak marki D2C mogą wyjść poza wskaźniki zaangażowania

Najnowsze wiadomości Historie o IKEA

Nawet jeśli nie możesz kupić akcji IKEA, najnowsze wiadomości o firmie mogą dostarczyć wglądu w rozwój jej rynku i mogą przynieść korzyści bezpośredniemu konkurentowi, którego akcje są przedmiotem obrotu na giełdzie. Na przykład IKEA radziła sobie na tyle dobrze, że zapewniła swoim pracownikom 6% podwyżki na pokrycie podwyżek kosztów utrzymania. Od zamknięcia ostatniego roku podatkowego w sierpniu 2022 r. łączna sprzedaż osiągnęła szczyt na poziomie 2,2 mld GBP i wzrosła w tym okresie o 13%, co jest dobrym znakiem dla całej branży.

IKEA przeznacza również więcej zasobów na swoją strategię marketingu cyfrowego, aby poprawić swoją pozycję i wyniki, zwłaszcza na rynku amerykańskim. W roku fiskalnym 2022 witryna internetowa IKEA odnotowała ponad cztery miliardy odwiedzin, co odzwierciedla niewielki spadek w porównaniu z poprzednim rokiem. Kierownictwo zwiększyło swoją koncentrację na tym ważnym obszarze, w którym konkurencja jest zacięta.

Na rynku amerykańskim Wayfair jest obecnie liderem internetowej sprzedaży mebli z 33% udziałem w rynku, podczas gdy IKEA pozostaje w tyle z zaledwie 2% udziałem. Będzie zwiększać swoją obecność na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter i Pinterest, oferując rabaty, promocje i upominki, aby przyciągnąć większe zainteresowanie konsumentów. Jeśli IKEA odniesie sukces, inni konkurenci stracą udziały.

IKEA przejęła wiele ciepła od ekologów w związku z wykorzystaniem produktów z drewna, ale firma ogłosiła plan, aby do 2030 r. stać się w pełni zrównoważoną. Środki obejmują wykorzystanie paneli słonecznych i turbin wiatrowych, eliminację marnotrawstwa żywności, stosowanie roślinnych substytutów w restauracji i usuwanie produktów mlecznych ze składników.

Końcowe przemyślenia

IKEA od dziesięcioleci odnosi ogromne sukcesy w swojej strategii biznesowej, produkując przystępne cenowo gotowe do montażu meble i artykuły gospodarstwa domowego. Niestety akcje IKEA nie są sprzedawane na żadnej giełdzie. Firma jest prywatna, ale kilku konkurentów oferuje alternatywny sposób inwestowania w ten sektor rynku, który odrodził się po Covid, ze zwiększonym udziałem w całym rynku zajmowanym obecnie przez sprzedaż e-commerce.

Sugerowane czytanie:


Źródło