Czy myślenie strategiczne jest martwe? 5 sposobów na lepsze myślenie w niepewnej przyszłości
Myślenie strategiczne ma kluczowe znaczenie dla sukcesu w biznesie i karierze, ale wiele osób przyzna się do obaw, że myślenie strategiczne może podążać drogą dinozaurów. To świat zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności — świat VUCA — i łatwo wpaść w reakcje i poczucie, że długoterminowe i strategiczne myślenie po prostu nie jest możliwe.
Ale myślenie strategiczne jest nadal krytyczne, nawet przy krótszych horyzontach czasowych. Wszystkie cechy, które sprawiają, że myślenie strategiczne jest trudniejsze, sprawiają, że jest ono o wiele ważniejsze. Umiejętność strategicznego myślenia pomoże ci radzić sobie w trudnych czasach i poprawi twoją karierę – zwłaszcza, że staje się rzadszą umiejętnością.
Czym naprawdę jest myślenie strategiczne
Pod wieloma względami „myślenie strategiczne” straciło na znaczeniu, ponieważ stało się kolejnym terminem w dżungli biznesowego żargonu. Ale prawdziwe myślenie strategiczne to umiejętność wyobrażania sobie przyszłych warunków, rozważania różnych sposobów odniesienia sukcesu, oceniania ich i tworzenia planów działania. Dużą częścią myślenia strategicznego jest również zwinność — planowanie zestawu warunków, a następnie umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmian.
Możesz myśleć o myśleniu strategicznym jak o myśleniu szachowym — zanim wykonasz swój ruch, rozważasz wszystkie zagrania, jakie może wybrać przeciwnik, i jak zareagujesz z kolei — i wybierasz następną akcję w oparciu o to, co cię nastawi. do przyszłych ruchów.
Myślenie strategiczne różni się od myślenia taktycznego, ponieważ wymaga dłuższej perspektywy, a nie reagowania na wydarzenia w miarę ich pojawiania się. Popycha cię do bycia proaktywnym w swoich działaniach, a nie reaktywnym. A nawet w natychmiastowych działaniach myślenie strategiczne może faktycznie zwiększyć Twoją skuteczność — ponieważ zaawansowane planowanie dało Ci możliwość zbadania potencjalnych sytuacji, oceny reakcji i oceny wyników — a to może przygotować Cię na to, jak zareagujesz, gdy masz mniej pas startowy.
Jeden z najpopularniejszych schematów myślenia strategicznego pochodzi od Rogera Martina. Potrzebujesz zwycięskiej aspiracji i celu dla siebie lub organizacji, a następnie jasności co do tego, gdzie będziesz grać (np. rynki, klienci, zawód lub kariera), jak wygrasz (unikalna propozycja wartości, przewaga konkurencyjna), możliwości będziesz potrzebować oraz systemy zarządzania, które to wszystko obsłużą.
Możesz to zrobić
Według badania opublikowanego w Journal of Behavioral Decision Making, interesujące badania wykazały, że ludzie są rzeczywiście lepsi w myśleniu strategicznym, niż wcześniej sądzono. A bardzo fajne badanie opublikowane w Frontiers in Systems Neuroscience wykazało, że kiedy myślisz bardziej strategicznie, faktycznie poprawiasz swoje ogólne zdolności poznawcze. Złożone rozumowanie, krytyczne myślenie, rozbieżne i zbieżne myślenie najwyraźniej rozciągają i poprawiają funkcje mózgu.
Ponadto możesz nauczyć się myślenia strategicznego, na podstawie badania opublikowanego w Behavioural Science in Perspective. Oto jak możesz udoskonalić i pielęgnować swoje myślenie strategiczne.
# 1 – Kieruj się celem
Jedną z cech charakterystycznych myśliciela strategicznego jest jasność celu. Upewnij się, że jasno określasz, dokąd chcesz się udać — jako osoba fizyczna, zespół lub firma. Poznaj swoją prawdziwą północ, ponieważ pomoże ci to mądrze wybrać spośród wielu opcji. Język, który wybierzesz, aby opisać miejsce, w którym chcesz się znaleźć (lub sposób, w jaki rozumiesz wyzwanie), będzie ograniczał lub stwarzał możliwości, więc bądź ostrożny, opisując swoje intencje.
Jeśli Twoim celem jest uwolnienie potencjału ludzkiego dla uczniów, prawdopodobnie zaprowadzi Cię to dalej niż cel polegający na zapewnieniu wspaniałych doświadczeń w klasie. Lub jeśli twoim celem jest stawienie czoła najtrudniejszym problemom, z jakimi borykają się społeczności, poprzez mobilizację wszystkich zasobów, partnerów i głosów, aby rozwiązać te wyzwania (tak jak w przypadku United Way), wskaże to inne możliwości, niż gdybyś po prostu starał się zapewnić pomocną usługi dla osób niedostatecznie obsłużonych w Twojej społeczności.
Jeśli myślisz strategicznie o swojej rodzinie lub karierze, pamiętaj o swoim celu, dlaczego i priorytetach. To skupienie pokieruje tym, jak spędzasz czas i energię. A jeśli stosujesz myślenie strategiczne dla swojego zespołu, przypomnij sobie i innym o swoim celu, aby mieć prawdziwą północ dla swoich wyborów i decyzji.
# 2 – Bądź ciekawy
Innym kluczowym sposobem myślenia strategicznego jest bycie nieustanną ciekawością. Szukaj informacji i ustawiaj posty do słuchania — z obserwowanymi badaniami lub kanałami, które oglądasz. Pamiętaj, aby dołączyć źródła, które zgadzają się z twoimi obecnymi poglądami, jak również te, które są sprzeczne z twoim własnym sposobem myślenia – abyś był świadomy wszelkiego rodzaju różnorodnych perspektyw.
Zadawaj pytania i szukaj porad u innych. Obserwuj, co dzieje się w różnych kontekstach. Przeprowadź badania i staraj się wiedzieć i rozumieć jak najwięcej. Bądź też ze sobą szczery w kwestii swoich mocnych stron, ograniczeń i największych możliwości, opierając się na zrozumieniu tego, co dzieje się wokół Ciebie.
Zrozum trendy w pracy iw swojej dziedzinie, aby strategicznie pokierować swoją karierą. Regularnie wprowadzaj nowe badania i perspektywy do swojego zespołu, abyś mógł być dostrojony i gotowy do reagowania. Porozmawiaj z klientami o tym, co cenią w pracy z tobą io problemach, z którymi się borykają, a które nie zostały rozwiązane.
#3 – Eksploruj
Innym aspektem myślenia strategicznego jest zbadanie i rozważenie wielu opcji. Przeprowadź burzę mózgów, bądź kreatywny i rozważ alternatywy oraz przeciwstawne pomysły. Zidentyfikuj także miejsca, w których możesz eksperymentować, testować i próbować — podejmując skalkulowane ryzyko, aby uzyskać informacje na temat ważniejszych wyborów i decyzji.
Zastanów się, w jaki sposób Twój zawód lub Twoja rola mogą ewoluować w czasie, zwłaszcza z nową technologią na horyzoncie i zastanów się, w jaki sposób możesz nauczyć się nowych umiejętności lub wypróbować nowe metody. Jeśli pracujesz nad strategią sprzedaży mającą na celu penetrację nowego konta lub nowego rynku, pomyśl ekspansywnie o zupełnie nowych możliwościach. Regularnie angażuj członków zespołu w odkrywanie nowych pomysłów i eksperymentowanie z różnymi sposobami robienia rzeczy i znajdowaniem nowych sposobów rozwiązywania tych samych starych problemów.
#4 – Pchnij
Bądź też odważny w dążeniu do tego, co może być lepsze, następne lub więcej. Nie akceptuj status quo ani nie trać czasu na doskonalenie tego, co inni już wiedzą lub robią dobrze. Poszukaj następnej okazji, która na nowo wymyśli lub wymyśli na nowo rozwiązanie problemu. Dąż do uzyskania jasności, w jaki sposób wyróżnisz się na tle konkurencji i wykroczysz poza stopniowe ulepszenia wydajności — do tego, co nowe i następne.
Zmuś się do wyobrażenia sobie, co będzie dalej w Twoim życiu osobistym i zawodowym. Zadaj sobie pytanie, co działa, ale także wykorzystaj to, co nie działa, jako trampolinę do nowych pomysłów i możliwości. Daj członkom zespołu pozwolenie na niezgodę, debatę i dialog (oczywiście konstruktywny) oraz na rzucanie sobie nawzajem wyzwań, aby osiągnąć lepszą jakość myślenia i przetwarzania.
#5 – Zainwestuj
Staraj się myśleć strategicznie. Odłóż na bok drobne zadania i poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad szerszym obrazem i długoterminową perspektywą. Stwórz możliwości na ten czas myślenia zarówno indywidualnie, jak i dla swojego zespołu. Ponadto daj ludziom wokół siebie możliwość myślenia bardziej strategicznego, aby mogli przyczynić się do bardziej kreatywnych pomysłów w dłuższym horyzoncie czasowym.
Poświęć czas na myślenie, zastanawianie się i zastanawianie. Odłóż urządzenia i wyłącz powiadomienia, aby być spokojnym i refleksyjnym — i mieć energię, gdy zastanawiasz się, co może być dalej lub inaczej.
Przyszłość
Przyszłość zapowiada się zupełnie inaczej niż teraźniejszość, a jak mówi przysłowie: „Jeśli się nie boisz, nie zwracasz uwagi”. Lęk z pewnością może być cechą charakterystyczną poruszania się naprzód w świecie VUCA, ale możesz także przygotować się i zwiększyć swoją zdolność do reagowania w krótkim okresie, myśląc długoterminowo i ze strategicznym obiektywem.
Obserwuj mnie na Świergot lub LinkedInie. Wymeldować się moja strona internetowa lub inne moje prace tutaj.