Marketing

Czy nadszedł czas, aby dodać podcasty do swojego miksu marketingowego?

  • 18 stycznia, 2018
  • 9 min read
Czy nadszedł czas, aby dodać podcasty do swojego miksu marketingowego?


Jednym z najpopularniejszych tematów marketingowych w 2017 roku był marketing wideo. Każdy marketer zastanawiał się, jak włączyć wideo do swoich strategii. W końcu obraz mówi tysiąc słów, prawda?

Wraz z rosnącą popularnością inteligentnych głośników/asystentów osobistych, być może nadszedł czas, aby skupić się na nowej taktyce – podcastingu.

Podcasting to nowe blogowanie – nie

Na stronie z wiadomościami widziałem frazę „podcasting to nowe blogowanie”., i skłoniło mnie to do zastanowienia się nad wysiłkiem, jaki wkładamy w pisanie bloga. Niektórzy z nas spędzają godziny na zbieraniu informacji, opracowywaniu zarysów i pisaniu blogów i felietonów, pracując nad właściwymi słowami, które należy wyrazić we właściwy sposób. Czy to możliwe, że marnujemy część naszego czasu? Czy bylibyśmy mądrzejsi, rozwijając nasze pomysły i dzieląc się nimi za pośrednictwem podcastu, pozostawiając część pisarską (i przeklęty „głos bierny) na marginesie?

Nie wymaga to wideo, więc nie musimy dobrze wyglądać i nie musimy inwestować w drogi sprzęt komputerowy do tworzenia i edycji wideo. Podcast wydaje się idealnym sposobem na dzielenie się pomysłami.

To nie takie proste. Podcasting nie zastępuje dobrego pisania – blogów, oficjalnych dokumentów i e-booków. I nie zastępuje wideo. Niekoniecznie jest to też tańsze i łatwe do wykonania. Ale może to być świetny dodatek do Twojego miksu marketingowego, jeśli podejdziesz do niego z odpowiednią strategią i nastawieniem.

Wskazówki dotyczące rozpoczęcia pracy z podcastem

W ramach planu marketingowego dla jednego z moich klientów postanowiliśmy stworzyć podcast. To zanurzenie się w wodzie i sprawdzenie, czy możemy pozyskać publiczność, oferując przydatne treści na rynku. Na tym rynku dostępnych jest kilka innych podcastów, ale żaden nie jest tworzony przez dostawcę, a tylko jeden skupia się na naszej konkretnej niszy. Istnieje więc szansa, ale istnieje również ryzyko, że ludzie nie będą chcieli słyszeć od dostawcy.

Dlaczego zdecydowaliśmy się wypróbować podcast? Zespół ma mnóstwo spostrzeżeń i informacji, którymi chce się podzielić. Mają także wiele kontaktów z ekspertami i klientami, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą – wiemy, że treści tam są. Nie chodzi o handel produktami i rozwiązaniami. Wyzwaniem jest obecnie znalezienie najlepszego sposobu wdrożenia tego rozwiązania.

We wspomnianym powyżej artykule Globe and Mail zauważono, że podcasting to proces pracochłonny. Musisz zaplanować podcast, nagrać go, zredagować, dystrybuować i promować. W artykule napisano, że odcinek może z łatwością zająć 10–20 godzin. Mamy nadzieję zacząć na małą skalę, ale ta ilość czasu wydaje się odpowiednia.

Warto przeczytać!  Keep Left mianuje Katarinę Farrell na stanowisko dyrektora zarządzającego Sydney – podsumowanie kampanii

Dostępnych jest wiele informacji na temat prowadzenia podcastu. Oto kilka z tych sugestii:

Planowanie tematu podcastu

Zanim zaczniesz pracować nad pojedynczymi programami, musisz zdecydować o ogólnym temacie swojego programu. Kim są odbiorcy i czy słuchają podcastów? Czy potrafisz zgromadzić wystarczającą liczbę odbiorców, aby wysiłek był tego wart? Jaki jest Twój cel związany z podcastem? Jakiego rodzaju informacje chcesz udostępnić? Jakie bóle próbujesz rozwiązać? Zanim zaczniesz, zapoznaj się ze swoimi celami i oczekiwanymi wskaźnikami wydajności. Mogą ewoluować, ale potrzebujesz tej linii startu.

Hosting

Gdzie będziesz hostować podcast? Dostępnych jest wiele opcji hostingu, w tym Blubrry i PodBean. Prawie wszystkie usługi hostingowe obejmują możliwość udostępniania programu podcastów w iTunes, Google Play i Stitcher.

Być może zastanawiasz się nad umieszczeniem swojego podcastu bezpośrednio na swojej stronie internetowej. Pomyśl o rozmiarze plików, które będziesz nie tylko przechowywać, ale także przesyłać strumieniowo do odbiorców. Sama przepustowość może zabić Twój budżet. Poza tym nie ma automatycznej integracji z iTunes i Google Play – są one bardzo pomocne w szybkim udostępnianiu podcastów.

Opracowanie harmonogramu

Jedną bardzo ważną rzeczą, którą musisz być konsekwentny, jest konsekwentność. Zdecyduj się na harmonogram, którego będziesz się trzymać, a następnie zaplanuj kilka tematów na kilka miesięcy. Dzięki temu będziesz miał czas na zebranie treści i wybranych gospodarzy. Możesz udostępnić harmonogram na swojej stronie internetowej i udostępnić go w mediach społecznościowych, aby wzbudzić zainteresowanie.

Podfly.net, butikowa firma zajmująca się podcastami, która pomaga firmom tworzyć podcasty, zawiera notatki z programów potrzebne do każdego programu:

  • Przekonujący tytuł programu
  • Podtytuł
  • Akapit opisu
  • Kluczowe wnioski ze znacznikiem czasu
  • Linki i wzmianki
  • Tweety

Skryptować czy nie pisać

Toczy się wiele dyskusji na temat tego, czy powinieneś pisać scenariusz do swojego podcastu, czy nie – i co właściwie oznacza pisanie skryptów. Możesz napisać swój scenariusz słowo po słowie, upewniając się, że uwzględniłeś wszystko, czego potrzebujesz. Działa to, gdy robisz program sam lub z wewnętrznym zespołem, ale jeśli przeprowadzasz wywiad lub rozmawiasz z ekspertem lub klientem, nie możesz napisać scenariusza rozmowy słowo po słowie. Musisz pomyśleć o tym, jak będziesz brzmiał, pisząc słowo po słowie. Pomyśl o niektórych seminariach internetowych, w których brałeś udział, i o tym, jak absurdalnie brzmią – ci ludzie czytają scenariusz.

Warto przeczytać!  Collaborative Marketing to jedno z naszych największych narzędzi marketingowych: Sameer Seth, Dolby

Czytanie scenariusza nie musi brzmieć źle, ale wymaga praktyki, aby rozmowa brzmiała naturalnie. Inną opcją jest napisanie pełnego konspektu, ale pozostawienie faktycznej dyskusji jako naturalnej. Kontur zapewnia uwzględnienie wszystkich punktów i zapewnia spójną strukturę przedstawienia. Najbardziej konwersacyjnym podejściem jest elastyczna, przybliżona lista wypunktowań wokół tematu lub tematu.

Nie musisz trzymać się tylko jednego podejścia, ale ważne jest, aby mieć świadomość każdego stylu i tego, co musisz zrobić, aby się przygotować. (Prowadzący podcast zapewnia wiele wskazówek dotyczących pisania skryptów, gdzie znalazłem te informacje)

Angażuj swoich słuchaczy poza podcastem

Nie myśl o podcaście jako o jedynym sposobie nawiązania kontaktu ze słuchaczami. Aby pomóc Ci zbudować lojalną publiczność, zastanów się, jak wykorzystać media społecznościowe do budowania i kontynuowania rozmów prowadzonych w ramach podcastu. Rozważ utworzenie grupy na Facebooku i utwórz hashtag na Twitterze lub specjalne konto, aby rozwijać rozmowę.

Promocja i dystrybucja

Upewnij się, że promujesz i mówisz o swoim podcaście na swojej stronie internetowej – linki na stronie głównej, podsumowania odcinków na blogu z linkiem do podcastu, powiadomienia i aktualizacje na stronie firmowej LinkedIn, posty LinkedIn od gospodarza i gospodarzy gości podsumowujące rozmowę i link do pełnego podcastu są również pomocne. Daj swoim gospodarzom możliwość promowania podcastu i poproś widzów, aby zapisali się na powiadomienia o nadchodzących odcinkach, aby móc wysyłać je e-mailem.

Możesz także rozważyć skonfigurowanie Alexa Skills, aby Twój podcast pojawiał się na Amazon w ramach Echo lub Show.

Istnieją elementy wizualne

Chociaż podcast składa się wyłącznie z dźwięku, potrzebne są elementy graficzne, aby podcast mógł go promować. Możesz zdecydować się na obrandowanie go ściśle według marki swojej firmy lub pozostawienie go całkowicie odrębnego. Upewnij się, że wiesz, czego potrzebujesz i spraw, aby wyglądało to profesjonalnie.

Wymagany sprzęt i oprogramowanie

Nie da się stworzyć podcastu, inwestując w oprogramowanie i sprzęt. Myślę, że możesz zacząć od kilku niedrogich opcji i na tym budować. Do nagrywania i miksowania Audacity to bezpłatne narzędzie typu open source, które jest dość łatwe w użyciu (użyłem go do dodawania muzyki na początku podcastu i edytowania martwych stref, które nie wnoszą wartości dodanej).

Warto przeczytać!  Odrodzenie strategii lojalnościowej

Czysty dźwięk ma kluczowe znaczenie. Jeśli nagrywasz podcast, w którym nie wszyscy znajdują się w tym samym miejscu, chcesz mieć pewność, że wszyscy mają dobre połączenie audio i internetowe. W przypadku zwykłych gospodarzy powinieneś mieć specjalne mikrofony, które poprawiają jakość dźwięku. Oto post, który oferuje szereg opcji mikrofonu.

Znajdowanie ROI w podcaście

Czy potrafisz określić ROI podcastu? Odpowiedź zależy od celu Twojego podcastu. Możesz oferować spoty reklamowe w swoim podcaście, mieć sponsorów i stosować inne taktyki reklamowe, które przyniosą przychody Twojemu podcastowi.

IAB przeprowadziło badanie dotyczące przychodów z podcastów w 2016 r. i wskazało, że w 2017 r. przychody z reklam podcastów w USA mają przekroczyć 220 milionów dolarów. Najnowsze statystyki nie pozwalają sprawdzić, czy osiągniemy ten cel, ale wiemy, że będzie to wzrost od 119 mln dolarów w 2016 r.

Reklamodawcy muszą wiedzieć, że dostają coś za swoje pieniądze. Analityka wokół słuchaczy staje się istotna, więc upewnij się, że wszędzie tam, gdzie hostujesz i rozpowszechniasz swój podcast, istnieje możliwość śledzenia zaangażowania odbiorców.

Oczywiście analityka jest ważna niezależnie od tego, czy próbujesz określić ROI. Chcesz poznać liczbę subskrybentów, ilu słuchało każdego podcastu, jaką część podcastu odsłuchali i inne kluczowe statystyki.

Moje podanie

Jestem podekscytowany możliwością rozpoczęcia tworzenia podcastu z moim klientem. Nie mam jednak błędnych wyobrażeń na temat pracy wymaganej do stworzenia fascynującej historii, której nasza określona publiczność będzie chciała regularnie słuchać. Wiem też, że budżet nie jest wysoki; zaczniemy od małych inwestycji finansowych. Jakość dźwięku jest krytyczna, a tematy i rozmowy jeszcze ważniejsze.

Dam znać jak wyszło i jakie wnioski wyciągnęliśmy po kilku miesiącach aktywności. Do tego czasu podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach. Czy możesz udzielić jakiejś rady osobie rozpoczynającej podcast lub chcącej rozwijać go w miejscu?

Komentarz redaktora: aby uzyskać więcej informacji na temat zalet i wad treści audio w usłudze Alexa, zapoznaj się z artykułem Jona Reeda Jak uzyskać w połowie przyzwoite wiadomości techniczne. Flash Briefing od Alexy — wskazówki dla czytelników korporacyjnych.


Źródło