Fotografia

Czy Ricoh umieścił czujnik monochromatyczny w niewłaściwym aparacie?: Przegląd fotografii cyfrowej

  • 24 kwietnia, 2023
  • 4 min read
Czy Ricoh umieścił czujnik monochromatyczny w niewłaściwym aparacie?: Przegląd fotografii cyfrowej


Ostatnio firma Ricoh Imaging zaskoczyła nas i firmę Leica. Podczas gdy Leica ogłosiła czarno-biały M11 Monochrom, Ricoh wprowadził na rynek Pentax K-3 Mark III Monochrome kilka godzin wcześniej, podcinając go również z ceną o około 7000 USD niższą.

Nawet Fujifilm byłby bardziej prawdopodobnym kandydatem do monochromatycznej edycji jednego z istniejących modeli, biorąc pod uwagę skłonność firmy do zabawy z filtrami kolorów i symulacjami filmów (są głównym graczem w przestrzeni filtrów kolorów). Ale… Pentaks?

Pentax K-3 III Monochrome wydaje się atrakcyjnym aparatem, ale czy był to zły wybór dla monochromatycznej matrycy? Może!

Podobnie jak Leica, ta nowa lustrzanka cyfrowa wykorzystuje istniejący model i zastępuje standardowy czujnik czujnikiem bez filtra kolorów firmy Bayer, co zapewnia prawdziwie monochromatyczne obrazowanie. Jak pisaliśmy w przeszłości, może to zapewnić aparatowi pewne wyraźne korzyści, w tym wyeliminowanie szumu chrominancji (koloru) przy wysokich czułościach ISO i umożliwienie czujnikowi wychwytywania mniej więcej większej ilości światła. Wadą jest oczywiście to, że gra dla dość niszowej publiczności. Szczerze mówiąc, Pentax nie był marką, o której myśleliśmy, że może wyprodukować taki aparat.

Warto przeczytać!  Apple ogłasza zaktualizowane modele MacBooka Pro i Maca Mini z nowymi, zaawansowanymi chipsetami M2: Digital Photography Review

To posunięcie pokazuje, że Ricoh wie, że jest teraz butikowym producentem aparatów. Nazwa Pentax może nie mieć takiego znaczenia jak czerwona kropka Leica, ale dla miłośników historii fotografii wszystko, co ma związek z dziedzictwem Asahi Optical Company, ma pozytywne konotacje. Dostęp do różnych klasycznych szkieł z mocowaniem K (w tym niektórych dość pożądanych obiektywów marki Takumar) może nadać K-3 III wygląd retro w stylu Leiki.

Pentax zawsze produkował wysokiej jakości lustrzanki cyfrowe, z dużymi, jasnymi pryzmatami pentagonalnymi zamiast tanich luster – i nadal to robi. Wkrótce, jeśli spodoba ci się doświadczenie z lustrzanką jednoobiektywową, będziesz miał tylko jedną opcję, tak jak Leica jest w zasadzie jedyną grą w mieście dla czystego dalmierza (przepraszam, Pixii). A teraz ich wierni (i wszyscy zaintrygowani) mogą kupić coś, co wydaje się świetną lustrzanką cyfrową APS-C do robienia zdjęć wyłącznie w trybie monochromatycznym, za jedną czwartą ceny M11M.

W przeciwieństwie do kosmetycznych edycji specjalnych, takich jak GR IIIx Diary Edition, GR III Monochrome byłby naprawdę wyjątkowym aparatem.
Warto przeczytać!  „Nie byłoby nas tutaj bez X100”: Yuji Igarashi o dalszych krokach Fujifilm: Przegląd fotografii cyfrowej

Ale jeśli Ricoh zamierzał stworzyć dziwaczny aparat dla swoich fanów, przegapił jedną niezwykle ważną okazję. Powinni najpierw zrobić Ricoh GR III Monochrome. GR od samego początku był aparatem dla fotonerdów stworzonym przez fotonerdów. Aparaty APS-C firmy Ricoh to fenomenalne narzędzia, które są łatwe w fotografowaniu, ale mogą uzyskiwać imponujące rezultaty we właściwych rękach. Połączenie inteligentnego GR III z monochromatycznym czujnikiem pozwoliłoby użytkownikom praktycznie fotografować w ciemności i naśladować wygląd, który rozsławił fotografów takich jak Daido Moriyama. Wytrzymałe lustrzanki cyfrowe, takie jak K-3 III, nie nadają się do szybkiego fotografowania jedną ręką, co sprawia, że ​​wersja Monochromatyczna jest o wiele bardziej drapaczką po głowie.

Warto podkreślić, że aparat z podglądem na żywo, taki jak GR, prawdopodobnie zapewniałby lepsze ogólne wrażenia podczas fotografowania w trybie monochromatycznym, ponieważ fotografowanie za pomocą wizjera optycznego lustrzanki cyfrowej nie daje wyobrażenia o tym, jak różne odcienie wyglądają na ostatecznym obrazie, a podgląd na żywo lustrzanką cyfrową to… cóż… podgląd na żywo lustrzanką cyfrową, między innymi trudniejszy do trzymania przed sobą jak telefon.

GR byłby prawdopodobnie lepszym ogólnym doświadczeniem w strzelaniu monochromatycznym.

A potem jest problem z czujnikiem plonu. Naprawdę świetne obiektywy Pentax, bez względu na to, czy były uwielbiane w przeszłości, czy nowsza linia vintage FA Limited, zostały stworzone dla pełnej klatki. Wybierając GR, otrzymujesz wysokiej jakości obiektyw o ogniskowej 28 mm lub 40 mm, specjalnie zaprojektowany do tego aparatu, bez dodatkowych obliczeń matematycznych. Bardzo chciałbym sfotografować niesamowity Pentax FA 31mm F1.8 Limited na monochromatycznym korpusie, ale nie na dziwnej ogniskowej ~46mm, którą można uzyskać z K-3 III.

Warto przeczytać!  Zhiyun rozszerza swoją linię kompaktowego oświetlenia o lampy LED Cinepeer o mocy 25 W i 100 W

Więc co o tym myślisz? Jeśli jesteś strzelcem GR, czy uważasz, że celowali w niewłaściwą linię kamery? Czy Ricoh powinien zrobić nową edycję GR III z monochromatycznym czujnikiem? Daj nam znać w komentarzach.


Źródło