Czy Toyota GR86 z 2023 roku może pokonać starszą Suprę w wyścigu drag race?
Nie jest tajemnicą, że bardzo kochamy Toyotę GR86 z 2023 roku. Jest szybki, lekki i na tyle praktyczny, że można nim jeździć każdego dnia, dzięki pojemnemu schowkowi i zaawansowanym technologicznie funkcjom. Jednak będąc purystami samochodów sportowych, pokochaliśmy i pokochaliśmy Toyotę Suprę MkIV – szczególnie wersję manualną z turbosprężarką. Jako fani obu samochodów zastanawialiśmy się, który samochód zwycięży w wyścigu dragsterów. Na szczęście chłopaki z Carwow zrobili to za nas.
2023 Toyota GR86 kontra MkIV Toyota Supra: statystyki
Zanim przejdziemy do tego, jak oba samochody radziły sobie w wyścigu drag race, oto specyfikacje każdego z nich:
Okular | Toyotę GR86 z 2023 roku | Toyotę Suprę z 1995 roku |
Silnik | Wolnossący 2,4-litrowy, czterocylindrowy | Turbodoładowany, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,0 l |
Konie mechaniczne | 228 | 320 |
Moment obrotowy | 184 funty-stopy | 315 funtów na stopę |
Masa własna | 2868 | 3445 |
Pomimo większej masy własnej uważamy, że stara Supra zjadłaby GR86 żywcem w przeciąganiu w oparciu o samą dodatkową moc i moment obrotowy. Supra może ważyć więcej, ale ta turbosprężarka nie jest żartem, gdy obroty wzrosną. Według testów MotorTrend, Supra Turbo z 1995 roku osiągała 60 mil na godzinę ze startu zatrzymanego w 5,4 sekundy. Dla porównania Toyota twierdzi, że pokonanie tego dystansu w modelu 2023 GR86 z ręczną skrzynią biegów zajmie 6,1 sekundy.
Wyniki wyścigu były zaskakujące
Ludzie z Carwow – popularnego motoryzacyjnego kanału YouTube – poddali te dwa kultowe samochody testowi. Toyotę GR86 prowadził gospodarz Matt, a Suprę prowadził Ben Collins – były Stig z Top Gear. Oba samochody prowadziły na torze testowym w deszczowy dzień, co nie pomogło żadnemu samochodowi zjechać z toru jazdy, zwłaszcza Suprze.
Gospodarze trzykrotnie ścigali się obydwoma samochodami z martwego przystanku. Co zaskakujące, GR86 cały czas wyprzedzał Suprę. Nie wygrał dużo, ale to wystarczyło, aby Supra wyglądała bardziej jak Corolla niż legendarny supersamochód z lat 90., którym jest.
Przyczyną mógł być brak przyczepności, ponieważ dodatkowa moc Supry mogła utrudnić start.
„To ma o wiele większą moc. Możesz uzyskać przerażający obrót koła. Zostawiłem więc włączoną kontrolę trakcji, włączyłem moc, włączyłem sprzęgło, a koła po prostu kręciły się bezlitośnie i nieubłaganie” – relacjonował Collins o Suprze.
Gospodarze kilka razy przejeżdżali samochodami, uzyskując taki sam ogólny wynik – wygrał GR86. Jeśli chodzi o oficjalne czasy, GR86 pokonał ćwierć mili w 14,8 sekundy, podczas gdy Supra pokonała dystans w 15,3 sekundy. Było to przygnębiające dla wszystkich fanów Supry, ale wyścigi na stojąco pokazały, jak bardzo technologia nowych samochodów może pokonać moc starej szkoły.
Nawet z płynnym startem Supra przegrała. Jednak raz wygrał, gdy samochody ruszyły z prędkości 50 mil na godzinę. Nie jest to zbyt zaskakujące, biorąc pod uwagę, że musiało być w stanie uzyskać przyczepność przy tej prędkości. Nie możemy przestać się zastanawiać, jak potoczyłyby się wyścigi drag, gdyby tor był suchy, a Supra mogła uzyskać przyczepność po zatrzymaniu.
Czy Toyota GR86 jest lepszym samochodem niż stara Supra?
Pomimo strat Toyoty Supry w filmie Car Wow, nadal uważamy, że to niesamowity samochód. Jeśli lubisz oldschoolowe japońskie tunery i masz około 75 000 $ wypalających dziurę w portfelu, MkIV Supra to świetny samochód do posiadania w garażu. Ale jeśli chcesz nowszy samochód sportowy za połowę ceny i najwyraźniej dobrą moc, Toyota GR86 może być lepszym wyborem.