Czy turystyka jest siłą na rzecz dobra? Economist Impact zajmuje się tym odwiecznym pytaniem.
Sektor turystyki generuje na całym świecie bezpośrednie przychody o wartości 2,5 biliona dolarów, pomagając zapewniać możliwości gospodarcze ludziom i celom podróży, budować zrozumienie międzykulturowe i sprzyjać docenianiu świata przyrody. Dla większości osób, które uwielbiają podróżować lub pracować w branży, te twierdzenia są zgodne z intuicją. Nadszedł czas na poszukiwanie dowodów empirycznych.
W Booking.com nawiązaliśmy współpracę z badaczami z The Economist Impact, aby zrozumieć, w jaki sposób podróżowanie może mieć pozytywny wpływ, a także zbadać wpływ turystyki na wyniki społeczne, gospodarcze i środowiskowe na poziomie lokalnym.
Opublikowano obecnie pierwsze tego rodzaju badanie, a w artykule przedstawiono zaledwie kilka makrowyciągów. Prawdziwa wartość raportu leży w istocie w szczegółowych studiach przypadków konkretnych kierunków i praktyk, które wprowadziły, aby zwiększyć pozytywny wpływ turystyki i zminimalizować negatywne skutki zewnętrzne.
Turystyka generuje miejsca pracy i wzrost gospodarczy
Nocujący goście pozytywnie przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i zmniejszenia bezrobocia. Co najważniejsze, odwiedzający pomagają w tworzeniu miejsc pracy w całej gospodarce, w tym dla grup, które często mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia, takich jak kobiety i młodzi ludzie.
Stymulując popyt na towary i usługi w krajach przyjmujących, nocujący goście pomagają tworzyć miejsca pracy i przedsiębiorstwa, zachęcają do rozwoju lokalnej infrastruktury, generują dodatkowe przychody z eksportu i napędzają wzrost w innych sektorach gospodarki.
Usługi, z których korzystają odwiedzający – od zakwaterowania po usługi gastronomiczne i transport – wymagają stosunkowo większej liczby pracowników w porównaniu do innych sektorów gospodarki. Wymagają także dalszego zatrudnienia w całym łańcuchu wartości (np. w rolnictwie, rzemiośle, sztuce, marketingu i technologii cyfrowej), głównie w małych i średnich przedsiębiorstwach. Oznacza to, że wkład w środki utrzymania i dobrobyt ludzi może być znaczny, szczególnie w krajach rozwijających się.
W Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrost liczby noclegów o 1% wiąże się z około 0,5% wzrostem realnego wzrostu PKB. Dla porównania, w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach odsetek ten wynosi 0,3%, w regionie Azji i Pacyfiku 0,24%, a w Europie 0,22%.
Większa równość płci w sektorze turystycznym
Podróże i turystyka są siłą napędową równości płci. Kobiety stanowią 54% globalnej siły roboczej z branży podróży i turystyki – w porównaniu z 39% siły roboczej w szerzej rozumianej gospodarce – a różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn jest w tym sektorze mniejsza niż w innych branżach.
Prawie dwie trzecie (63%) respondentów światowego badania populacji uważało, że podróże i turystyka pomogły w zwiększeniu równości płci na ich obszarze lokalnym. Pogląd ten potwierdza model ekonometryczny na poziomie krajowym, który wykazał, że 1% wzrost liczby przyjazdów turystów międzynarodowych powiązano z poprawą o 0,02% wyniku z lokalizacji geograficznej w raporcie Global Gender Gap Światowego Forum Ekonomicznego.
Nocujący goście poprawiają tolerancję społeczną i zrozumienie międzykulturowe.
Nawet w epoce bezprecedensowej łączności nietolerancja i uprzedzenia są nadal wszechobecne i zakorzenione w naszym społeczeństwie. Co ciekawe, badanie wskazuje, że podróże i turystyka mogą potencjalnie rozwiązać ten problem poprzez stwarzanie możliwości interakcji i zaangażowania między grupami o różnym pochodzeniu.
Czterech na pięciu (79%) respondentów badania populacji uważało, że niedawne podróże poszerzyły ich światopogląd, a 70% zgodziło się, że podróże sprawiły, że poczuli większą empatię wobec innych.
Prawie dwie trzecie (65%) respondentów zgodziło się, że podróże i turystyka poprawiły tolerancję wobec obcokrajowców w ich okolicy, a trzy czwarte (75%), że kontakt z odwiedzającymi pozwolił im lepiej zrozumieć różne kultury i społeczności oraz rozszerzył ich światopogląd.
Ogólnie pozytywne przekonanie, że interakcje z ludźmi z innych miejsc poprawiły tolerancję, ostro kontrastuje z rosnącą narracją, że podróże i (nad)turystyka przyspieszają utratę lokalnych tradycji kulturowych, w miarę jak duże światowe marki zaczynają sprzedawać identyczne towary i usługi na popularnych głównych ulicach wokół świat, przyspieszając skutki globalizacji kulturowej.
W Booking.com wiemy, że podróże mają wpływ na dobro, ale rozumiemy również, że nasi interesariusze w ośrodkach turystycznych na całym świecie szukają najlepszych praktyk w zakresie zarządzania kompromisami. To nowe badanie oferuje dokładnie to. Aby dokładniej zbadać gospodarcze, środowiskowe i społeczne skutki podróży i turystyki w 50 miastach i regionach pozamiejskich na całym świecie, pobierz raport ze strony internetowej Economist Impact.
Pokaż źródło