Marketing

Czym jest Design Thinking i jak może wspierać Twoje procesy marketingowe?

  • 9 lutego, 2023
  • 11 min read
Czym jest Design Thinking i jak może wspierać Twoje procesy marketingowe?


Design Thinking zmienia sposób, w jaki organizacje opracowują produkty, usługi i procesy. To jest zorientowane na ludzi podejście do innowacjioraz cechy, które czynią każdą osobę wyjątkową w swoim niepowtarzalnym człowieczeństwie.

Myślenie projektowe zapożycza swoje poznawcze, strategiczne i praktyczne procedury od tych, które z powodzeniem stosuje się w projektowaniu i inżynierii.

Myślenie projektowe koncentruje się na zrozumienie potrzeb klientów w celu generowania kreatywnych pomysłów a następnie przechodzi dalej szybkie prototypowanie kroki. Korzystając z Design Thinking, możesz opierać swoje decyzje na tym, czego naprawdę chcą klienci, zamiast kierować się wyłącznie instynktem lub polegać tylko na danych historycznych.

Coraz więcej marketerów włącza myślenie projektowe do tworzenia inicjatyw i projektowania przepływów pracy. Dzieje się tak dlatego, że myślenie projektowe zachęca ich do większej empatii w podejściu do komunikacji, przyjmowania punktu widzenia konsumentów, aby zrozumieć ich potrzeby, pragnienia i możliwe problemy, utrwalając zdobytą wiedzę w praktyki komunikacyjne, które są bardziej dostosowane do tego, jak się czują.


Początki Design Thinking: od badań psychologicznych do zastosowań w biznesie

Podstawowe koncepcje myślenia projektowego powstały w latach czterdziestych XX wieku w ramach psychologicznych badań nad kreatywnością. Wyrażenie „myślenie projektowe” jest używane od lat 50 specyficzny styl poznawczy (myśląc jak projektant), a ogólna teoria projektowania (sposobem zrozumienia, jak pracują projektanci) oraz a zestaw materiałów szkoleniowych (treści edukacyjne dostępne dla organizacji lub projektantów, aby dowiedzieć się, jak podejść do złożonych problemów z perspektywy projektowania).

W latach sześćdziesiątych wzrosło zainteresowanie tzw systematyczne i intuicyjne metody stosowane przez dyscypliny wzornictwa przemysłowego, inżynierii i architektury w swoich działaniach projektowych. „Miękkie systemy”, które Don Koberg i Jim Bagnall opracowują w celu rozwiązania codziennych problemów, stanowią jeden z pierwszych rezultatów takiego myślenia. Identyfikując powtarzające się wzorce leżące u podstaw działalności człowieka, te cykliczne systemy uczenia się umożliwią zbadanie świata rzeczywistego w całej jego złożoności, zinterpretowanie percepcji różnych zaangażowanych podmiotów oraz podjęcie decyzji, na podstawie tych wstępnych rozważań, jakie działania należy wdrożyć.

W „Dylematy w ogólnej teorii planowania” (1973) Horst Rittel i Melvin Webber pokazują, że problemy związane z projektowaniem i planowaniem są w rzeczywistości „nikczemnymi problemami”, problemów szczególnie skomplikowanych i trudnych do rozwiązania, bardzo różniących się od oswojonych problemów, którymi zajmują się dyscypliny naukowe. Myślenie projektowe, które wykorzystuje własne metody, różniące się od tych, za pomocą których nauka i środowisko akademickie tradycyjnie myślą i komunikują się, ma inny status, ale równą godność, identyfikując codzienne przeszkody jako swój specyficzny obszar zastosowania.

W latach 80. koncepcja tzw projekt skoncentrowany na człowieku powstał w związku z pomysłem zarządzanie biznesem które wykorzystywały artystyczne i intuicyjne procesy typowe dla myślenia projektowego do realizacji celów biznesowych.

W XXI wieku Design Thinking zyskało na popularności i było coraz częściej opisywane w prasie branżowej. Tematy takie jak tworzenie miejsc pracy skoncentrowanych na designie, adaptacja podejścia projektowego do usług czy opracowanie strategii innowacji są dogłębnie badane zarówno przez badania branżowe, jak i dedykowane kursy organizowane przez szkoły zarządzania i same firmy. Na uniwersytetach Design Thinking jest preferowanym trybem tworzenia warunków, które z największym prawdopodobieństwem umożliwią rozwój innowacji technicznych i społecznych.

Design Thinking: stale rozwijająca się ankieta IDEO

„Myślenie projektowe nie ogranicza się do procesu. To nieskończenie rozwijające się śledztwo”. To cytat Sandy Speicher, CEO IDEO, firmy, która 40 lat temu stworzyła mysz Apple i od tego czasu dyktuje wytyczne myślenia projektowego, które nadal są przestrzegane przez organizacje na całym świecie.

IDEO była prawdopodobnie pierwszą firmą projektową i konsultingową, która wprowadziła koncepcję „projekt skoncentrowany na człowieku” w praktyce. Starając się wymyślić skuteczne, rozwiązujące problemy pomysły, IDEO integruje badanie pragnień ludzi, inwestowanie w możliwości stwarzane przez technologię oraz zwracanie uwagi na potrzeby biznesowe w ramach jednej strategii. Jego deklarowanym celem jest rozwijanie umiejętności przewidywania przyszłości i uczynienia jej namacalną, przy jednoczesnym wywieraniu pozytywnego wpływu na systemy kulturowe, środowiskowe, etyczne i społeczne.

Myślenie projektowe według IDEO integruje w tej samej strategii to, co jest pożądane z ludzkiego punktu widzenia, co jest wykonalne technologicznie i wykonalne ekonomicznie.

  1. Pożądanie: co jest naprawdę ważne dla ludzi?
  2. Wykonalność: co jest technicznie wykonalne do osiągnięcia?
  3. Zdolność do życia: co może stać się częścią zrównoważonego modelu biznesowego?

Główne etapy procesu Design Thinking

Proces innowacji możliwy dzięki Design Thinking obejmuje kilka etapów i obejmuje takie działania, jak analiza kontekstu i zapotrzebowania, badania i definiowanie problemów, tworzenie pomysłów i rozwiązań, prototypowanie i testowanie użytkowników. Zbadajmy te obszary dalej.


Chociaż dla wygody mamy tendencję do opisywania etapów myślenia projektowego jako kolejnych, proces ten rzadko jest liniowy; zamiast tego różne kroki rozwijają się w nieregularny i iteracyjny sposób:

  • Ramowanie problemu. Na tym etapie cała uwaga skupiona jest na osobach, dla których ma być projektowane rozwiązanie. Podejmowana jest próba zidentyfikowania konkretnego pytania, na które należy odpowiedzieć, aby dać ludziom to, czego potrzebują. Zamiast akceptować problem jako pewnik, projektanci badają jego kontekst, próbują go reinterpretować, restrukturyzować i przedstawiać z innej perspektywy.
  • Szukaj inspiracji. Sugestie dotyczące drogi do skutecznych i być może nieoczekiwanych rozwiązań można znaleźć w świecie zewnętrznym. Inspiracja, którą można uchwycić, obserwując klientów, jak żyją, kupują i konsumują.
  • Generowanie pomysłów. Na tym etapie inspiracja ma być konkretnie wykorzystana do sformułowania pomysłów na produkt, usługę lub doświadczenie. Próba wyjścia poza to, co oczywiste, to, co już widzieliśmy, co być może zawsze uważaliśmy za oczywiste, a co obserwowane z innego punktu widzenia może oferować nowatorski sposób rozwiązywania złożonych problemów.
  • Realizacja pomysłów. To czas na budowanie „zgrubnych” i nieskończenie doskonalonych prototypów, nigdy ostatecznych wersji.
  • Testowanie prototypów. Przetestuj prototyp, zbierz opinie, powtórz. Ten etap jest niezbędny do zaobserwowania, które aspekty pomysłu sprawdzają się „w terenie”, a które nie.
  • Opowieść o doświadczeniu, które doprowadziło do innowacji. Po dotarciu do rozwiązania, które pozwoli ci odpowiedzieć na początkowe pytanie, musisz stworzyć i udostępnić historię, aby przedstawić ją współpracownikom, klientom i interesariuszom (lepiej: wiele historii, każda dostosowana do określonej grupy docelowej).

Niektóre z tych kroków muszą być powtarzane i może być konieczne przeskakiwanie tam i z powrotem niezliczoną ilość razy.

Charakterystyka myślenia projektowego

Design Thinking to znacznie więcej niż seria kroków i procedur; jest to prawdziwy sposób myślenia, alternatywa dla racjonalności technicznej, integrujący zasoby twórcze i myślenie lateralne w ramy dowodów eksperymentalnych. Ze względu na tę nieodłączną właściwość może być z powodzeniem wykorzystany do wsparcia działań marketingowych:

  • Design Thinking rozwiązuje tak zwane „niegodziwe problemy”: problemy, które są strasznie trudne, ponieważ są przedstawione w wieloznacznej, nieokreślonej formie i nie mogą być rozwiązane przez klasyczną alternatywę prawda-fałsz lub przez zastosowanie reguł lub wiedzy technicznej.
  • Podejście Design Thinking nadaje priorytet rozumowaniu adaptacyjnemu i produktywnemu. Tworząc nowe propozycje, myślenie projektowe promuje niededukcyjne sposoby myślenia, takie jak analogie, wykorzystując dostępne informacje i osobiste doświadczenia.
  • Projektanci Design Thinking komunikują się za pomocą niewerbalnych mediów graficznych lub przestrzennych. Design Thinking wykorzystuje języki wizualne i materialne (szkice i rysunki, modele wykonane w oprogramowaniu graficznym i fizyczne prototypy), aby przetłumaczyć abstrakcyjne elementy na konkretne obiekty i zbadać prowizoryczne rozwiązania poprzez ich reprezentację.
  • W myśleniu projektowym problem i rozwiązanie współewoluują. Podczas procesu Design Thinking uwaga projektantów zazwyczaj oscyluje między zrozumieniem kontekstu problemu a pomysłami opracowanymi dla jego rozwiązania, w przepływie, w którym problem i rozwiązanie ewoluują razem. Dzieje się tak dlatego, że kolejne wersje tego samego rozwiązania mogą prowadzić do głębszego lub alternatywnego zrozumienia problemu, co z kolei może wywołać inne, bardziej bezpośrednie pomysły na rozwiązanie, w perspektywie ciągłej innowacji.

Dlaczego Design Thinking jest cenny dla poprawy strategii marketingowej

Żyjemy i pracujemy w świecie wzajemnie połączonych systemów, w którym wiele problemów, przed którymi stoimy, ma charakter dynamiczny, wielopłaszczyznowy iz natury ludzkiej. Design Thinking jest w stanie działać na te problemy skuteczniej niż inne metodologie.

W tym poście staraliśmy się podkreślić, że Design Thinking to nie tylko narzędzie, które możemy mieć do dyspozycji, aby rozwiązywać trudne i skomplikowane problemy lub proces, który jest wyartykułowany w następujących po sobie, jakkolwiek nieregularnie, seriach momentów. Myślenie projektowe to sposób myślenia, który firmy muszą wypracować, jeśli chcą w pełni wykorzystać korzyści płynące z myślenia projektowego.

Design Thinking zaczyna się od słuchania potencjalnych użytkowników, odkrywania ich najczęściej niewyrażonych potrzeb i wykorzystywania uzyskanych informacji do generowania pomysłów na produkty i usługi, które są postrzegane jako przydatne i istotne. Dopilnowanie, aby te informacje (wraz z informacjami o ewentualnych konkurentach) były od początku uwzględniane w procesie innowacyjnym, Design Thinking oferuje marketerom możliwość aktywnego udziału w rozwoju produktu: wkład konsumentów i rynku przyczynia się do tworzenia kolejnych wersji produktu o minimalnej trwałości, gdzie standard dla „produktu o minimalnej trwałości” jest ustalany przez klienta, który będzie tego bezpośrednio doświadczał.

Marketerzy mogą łączyć dane ilościowe zebrane z punktów kontaktu i badań rynkowych z danymi jakościowymi uzyskanymi dzięki Design Thinking. Ta mieszanka informacji jakościowych i ilościowych pozwala firmom wczuć się w grupę docelową i zrozumieć nie tylko, ile klienci są skłonni zapłacić, ale co ważniejsze, dlaczego.


Bogactwo wiedzy płynącej z procesu projektowego, związanej z preferencjami, wzorcami i nawykami konsumpcyjnymi oraz z wymiarem emocjonalnym odbiorców docelowych, okazuje się również nieocenione w komunikacja marka-konsument. Rzeczywiście, myślenie projektowe umożliwia marketerom i twórcom treści wykorzystanie aspektów typowo ludzkich doświadczeń. Treść stworzona w ten sposób ma znacznie większą moc niż treść, która jedynie opisuje cechy techniczne i funkcjonalność produktu lub ogranicza się do wyjaśnienia typowo komercyjnych korzyści, takich jak niższy koszt.

W tym sensie możemy tak powiedzieć Opowiadanie historii jest jednym z kluczowych elementów Design Thinking.

Design Thinking w celu budowania lepszych doświadczeń klientów

Myślenie projektowe, poprzez zaangażowanie marketerów w rozwój produktu i uczynienie komunikacji marki bardziej empatyczną od samego początku może odgrywać ważną rolę w budowaniu bardziej angażujących doświadczeń klientów. Konkretnie:

  1. Gdy zrobione poprawnie, Design Thinking pogłębia zrozumienie potrzeb klientów przez firmę i ujawnia kluczowe czynniki ich wyborów w sposób, w jaki nie udaje się to innym technikom ilościowym;
  2. Design Thinking łączy tych, którzy projektują produkty bezpośrednio z klientem, pozwala im usłyszeć, jeśli nie doświadczyć z pierwszej ręki, czego klient doświadczył podczas korzystania z produktu lub konkretnej usługi. Projektanci mogą następnie szybko zintegrować zdobytą wiedzę i tworzyć produkty, które z większym prawdopodobieństwem odniosą sukces po wprowadzeniu na rynek.

Zespoły projektowe, rozwoju produktu i marketingu stają się aktywną częścią procesu rozwoju innowacji: słuchają i obserwują klientów, aby ich dogłębnie poznać, mając na celu tworzenie lepszych produktów, usług i doświadczeń. W ten sposób, Design Thinking usprawnia badania potrzeb, potrzeb, preferencji i problemów konsumentów i wspiera marketing w budowaniu bardziej znaczącego doświadczenia klienta.


Źródło

Warto przeczytać!  Zasady budowania skutecznej strategii z influencer marketingiem, ET BrandEquity