Technologia

Czym jest Google Privacy Sandbox i jak zastąpi pliki cookie?

  • 22 maja, 2023
  • 6 min read
Czym jest Google Privacy Sandbox i jak zastąpi pliki cookie?


Google generuje co roku setki miliardów dolarów przychodów ze sprzedaży reklam w internecie. Jest w stanie to zrobić w przypadku informacji o Tobie i mnie, które zostały zebrane z różnych źródeł – w tym technologii śledzenia, takich jak pliki cookie. Ale dzięki inicjatywie Privacy Sandbox firma chce znaleźć nowe sposoby zbierania informacji o zainteresowaniach użytkowników bez wykorzystywania ich danych osobowych. Szczegółowo opisujemy, w jaki sposób program poczynił postępy, walcząc z kontrowersjami przez cały czas.

POCKET LINT WIDEO DNIAPRZEWIŃ, ABY KONTYNUOWAĆ TREŚĆ

Czym są pliki cookie i dlaczego warto się nimi przejmować?

Marketerzy chcą, aby internauci klikali w ich reklamy i kupowali to, co promują. Aby zapewnić większe prawdopodobieństwo sukcesu, gromadzą jak najwięcej informacji o danym użytkowniku za pomocą technologii śledzenia, takich jak pliki cookie.

Gdy odwiedzasz witrynę internetową, może ona poprosić Cię o zaakceptowanie plików cookie, które śledzą Twoją aktywność w domenie, aby zapewnić ciągłość korzystania z niej. Jeśli masz konto w witrynie i zaznaczyłeś pole „Zapamiętaj mnie”, plik cookie pomaga to zrobić. Te śledzące pliki cookie mogą również pochodzić od stron trzecich, takich jak stowarzyszeni marketerzy. Dzięki obecności w milionach witryn sieci reklamowe są w stanie zbierać dane o Twoich nawykach przeglądania, a nawet dane demograficzne, aby prezentować reklamy, w które możesz być skłonny kliknąć.

Warto przeczytać!  Niewiarygodna umowa! Kup Samsunga Galaxy F23 5G z 128 GB o wartości 14999 Rs za jedyne Rs 599, powiemy Ci jak

Obrońcy prywatności od dawna mają obawy dotyczące plików cookie i innych technologii śledzenia, takich jak piksele śledzące. Zauważają, że ilości danych generowanych przez te moduły śledzące można wykorzystać do tworzenia profili użytkowników, co jest praktyką zwaną „odciskiem palca”.

Wpisz RODO

Obawy te to tylko niektóre z motywacji, które skłoniły Unię Europejską do aktualizacji polityki dotyczącej przepływu danych online, co ostatecznie doprowadziło do przyjęcia Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych w 2016 r. RODO nakazał właścicielom stron internetowych przejrzystość w zakresie sposobu, w jaki wykorzystują moduły śledzące i umożliwić odwiedzającym wyłączenie nieistotnych, takich jak te do celów marketingowych. UE zaczęła egzekwować rozporządzenie w 2018 r.

Co to jest piaskownica prywatności Google?

Jednocześnie poruszając się po RODO, Google walczył z orzeczeniami antymonopolowymi i prawdopodobnie doszedł do wniosku, że to zakłócenie jego lukratywnej działalności reklamowej. Dlatego musi kształtować rozmowę i odgrywać rolę – jeśli nie wiodącą – w tworzeniu nowych standardów nie tylko w zakresie ilości śledzenia, ale także tego, jakie rodzaje danych są zbierane.

Warto przeczytać!  Czy gracze GTA Online powinni otrzymać Declasse Tornado Rat Rod w 2023 roku?

W sierpniu 2019 r. firma zadebiutowała w Privacy Sandbox, publikując stonowane posty na blogach korporacyjnych, w których przedstawiła swoje cele w zakresie ograniczenia działań śledzących w dwóch głównych obszarach działalności: procesie wyboru reklam i dostarczaniu klientowi wskaźników konwersji. Chciała również ograniczyć oszukańcze zachowania kupujących reklamy w złej wierze i przeprojektować oddzielny, ale równie złożony system reklamowy z aplikacjami na Androida.

Firma Google opracowała już interfejsy API umożliwiające rozwiązanie tych problemów i szukała interesariuszy z branży, którzy mogliby wnieść wkład i przedstawić propozycje. Od samego początku grupy zwolenników, w tym Electronic Frontier Foundation, były chłodne dla niektórych rozwiązań oferowanych przez giganta reklamowego, twierdząc, że jego środki nie poszły wystarczająco daleko lub były po prostu wadliwe.

Jak więc Google planuje zastąpić pliki cookie?

Stary plan: FLoC

Najbardziej kontrowersyjnym z rozwiązań Google było Federacyjne uczenie się kohort (FLoC).

FLoC miał zastąpić pliki cookie jako sposób dla marketerów na zbieranie informacji o zainteresowaniach użytkowników. W przypadku FLoC pomysł polega na tym, że użytkownik, oznaczony za pomocą tokena przechowywanego lokalnie w przeglądarce internetowej, byłby przełączany przez różne „kohorty” kilku tysięcy osób o mniej więcej podobnych historiach przeglądania. Witryny rejestrują wizyty użytkownika za pomocą tokena kohorty. Gdy marketerzy chcą sprzedać reklamę odwiedzającemu witrynę, proszą o numer kohorty, w której znajduje się użytkownik, i otrzymują zainteresowanie odzwierciedlane przez całą kohortę – teoretycznie usuwając drobne szczegóły, które strona żądająca może uzyskać na temat dowolnego użytkownika.

Warto przeczytać!  ChatGPT vs Google Bard (2023): dogłębne porównanie

EFF zaapelował do FLoC o możliwość oznakowania tysięcy ludzi jednocześnie za pomocą profilu zachowań i powiązania go z danymi osobowymi za pomocą logowania do konta. Gdy Google próbował dostosować swoją drogę przez wątpliwości co do skuteczności FLoC, organy regulacyjne w Europie już sygnalizowały swoje obawy dotyczące zgodności programu z RODO (za pośrednictwem Android Police).

Rząd brytyjski był tak zaniepokojony planami Google dotyczącymi zastąpienia plików cookie przez FLoC, że Urząd ds. Konkurencji i Rynków zmusił go do zezwolenia na nadzór i podjęcia innych zobowiązań dotyczących planów dotyczących Privacy Sandbox. Jak na ironię, firma już wielokrotnie przesuwała harmonogram integracji FLoC z Chrome, zanim ostatecznie zarzuciła ten pomysł w styczniu 2022 r.

oś czasu-piaskownicy-prywatności

Google

Nowy plan: Tematy

Wygląda na to, że w ramach zestawu interfejsów API służących do realizacji celów Privacy Sandbox zamiennikiem Google dla FLoC (który miał zastąpić pliki cookie) jest Topics, który przechodzi testy w przeglądarce Chrome na komputery stacjonarne i laptopy oraz urządzenia z Androidem.

Krytycy nie byli ostatnio tak głośni – choć to nie znaczy, że milczeli – na temat Tematów ani innych interfejsów API w Piaskownicy prywatności. Ponadto Google co kwartał raportuje CMA o zmianach w różnych interfejsach API. Zobowiązania spółki oraz sposób ich oceny przez regulatora można zobaczyć w raporcie za I kwartał 2023 r. tutaj.

Kiedy Google planuje wycofać pliki cookie?

Obecnie Google planuje wdrożyć interfejsy API Privacy Sandbox dla wszystkich użytkowników Chrome od lipca 2023 r. W pierwszym kwartale 2024 r. firma wycofa pliki cookie innych firm dla jednego procenta bazy użytkowników Chrome. Szersza populacja doświadczy następnie wycofywania, które rozpocznie się w trzecim kwartale tego roku.

ekran piaskownicy prywatności

Chcesz wypróbować interfejsy API Privacy Sandbox?

Jeśli chcesz samodzielnie wypróbować interfejsy API Privacy Sandbox, wykonaj następujące kroki:

  • W komputerowej wersji Chrome wpisz chrome://settings/privacySandbox w adres i przełącz przełącznik na stronie, aby wziąć udział w wersji beta.
  • Na Androidzie wskocz do Chrome, wpisz ustawienia aplikacjiwybierać „Prywatność i ochrona”, a następnie znajdź przełącznik w sekcji „Piaskownica prywatności” przedmiot.

Należy zauważyć, że wdrażane interfejsy API dotyczą wyłącznie procesów reklamowych online za pośrednictwem przeglądarki Chrome. Zmiany w reklamie w środowiskach aplikacji na Androida – które same w sobie są puszką robaków (a Ron Amadeo z Ars Technica twierdzi, że są prawie nieskuteczne) – nie mają harmonogramu wprowadzenia.


Źródło