Czym różni się od standardowego GS?
BMW Motorrad zdjęło zasłonę z nowego BMW R 1300 GS Adventure, jak to zwykle bywa w przypadku każdego modelu GS. Nowy BMW R 1300 GSA został zaprojektowany do dłuższych przygód z większym zasięgiem, wizualnie bardziej masywnym wyglądem, opcjonalną półautomatyczną skrzynią biegów i długą listą funkcji, zarówno standardowych, jak i opcjonalnych. Nowy GSA zachowuje tę samą pojemność 1300 cm3 co najnowsza generacja BMW R 1300 GS, nowy krzyżowy reflektor LED i opcjonalny przedni radarowy tempomat. Istnieją jednak inne różnice, w tym wizualnie dominujący wygląd, który z pewnością będzie najbardziej omawianą cechą nowego GSA.
Obejrzyj naszą recenzję nowego BMW R 1300 GS:
Przeczytaj także: BMW R 1300 GS Pierwsza jazda Recenzja
Projekt
Najbardziej oczywistą zmianą w nowym R 1300 GS Adventure jest projekt, który nie tylko staje się bardziej masywny dzięki 30-litrowemu zbiornikowi paliwa, ale także zyskuje ogólnie bardziej pudełkowaty wygląd. Przód GS Adventure jest szerszy i zdecydowanie inny, mimo że reflektor LED w kształcie litery X został zachowany ze standardowego modelu. Ale GS Adventure otrzymuje opcjonalny adaptacyjny reflektor reagujący na pochylenie. GSA otrzymuje również dwa dodatkowe światła. Większy, 30-litrowy zbiornik paliwa nie tylko zyskał większą objętość, ale również zmienił się jego profil, z płaskimi powierzchniami na górze zbiornika, z antypoślizgową gumą.
Przeczytaj także: BMW R 1300 GS kontra konkurenci – porównanie specyfikacji
R 1300 GSA ma również wyższą przednią szybę z opcjonalnym ulepszeniem do elektrycznie regulowanej szyby. Nad reflektorem jest miejsce na opcjonalny przedni system radarowy, który zasila adaptacyjny tempomat i ostrzeżenie o zderzeniu czołowym. Tylny system radarowy umożliwia opcjonalny system ostrzegania o zmianie pasa ruchu. Są również wstępnie zamocowane punkty mocowania bagażu, na 12-litrową torbę na zbiornik na akcesoria od BMW Motorrad. Dodatkowe opcje bagażu obejmują 37-litrowy aluminiowy kufer górny oraz dwa aluminiowe sakwy o łącznej pojemności 73,5 litra. BMW R 1300 GS Adventure jest oferowane w czterech wariantach – Basic, Style Triple Black, Style GS Trophy i Option 719 Karakorum.
Przeczytaj także: BMW R 1300 GS kontra konkurenci – porównanie cen
Silnik i skrzynia biegów
Model R 1300 GS Adventure jest również napędzany tym samym 1300-centymetrowym silnikiem typu bokser twin, który jest używany w standardowym modelu BMW R 1300 GS, o mocy 143 KM przy 7750 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 149 Nm przy 6500 obr./min. To pierwszy raz, kiedy BMW Motorrad umieściło sześciobiegową skrzynię biegów pod silnikiem modelu R 1300 GS, ale model GSA idzie o krok dalej, oferując opcjonalnego asystenta zmiany biegów (ASA), czyli w zasadzie półautomatyczną skrzynię biegów BMW.
ASA oferuje zarówno tryb Manual (M), jak i automatyczny tryb Drive (D). Tryb Manual oferuje tradycyjną zmianę biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów, natomiast w trybie Drive elektronika decyduje o punktach zmiany biegów, wspomagana przez kilka parametrów, takich jak obroty na minutę, położenie przepustnicy, kąt pochylenia, tryb jazdy itd. Kierowca może również wybrać ręczną zmianę biegów w trybie Drive, gdy jest to potrzebne.
Elektronika i funkcje
Nowy BMW R 1300 GSA ma długą listę funkcji, przy czym wszystkie cztery warianty mają cztery tryby jazdy, ze zwykłymi wspomaganiami jazdy wrażliwymi na pochylanie, w tym ABS na zakrętach, sterowanie hamulcem silnikowym, asystentem podjazdu pod górę i nie tylko. Jest też opcjonalny tryb jazdy Enduro do ciężkiej pracy w terenie. Jest długa lista opcjonalnej elektroniki i funkcji, w tym elektroniczne zawieszenie, adaptacyjna wysokość jazdy, tryby jazdy pro, adaptacyjny tempomat i tak dalej, z różnymi permutacjami i kombinacjami na liście funkcji we wszystkich czterech wariantach. Nawet wariant podstawowy jest dobrze wyposażony w wiele funkcji.
Podwozie i zawieszenie
Podwozie składa się z głównej ramy z blachy z kratownicową ramą tylną wykonaną z rur aluminiowych i kutych części. R 1300 GS Adventure ma przednie zawieszenie EVO Telelever, tylne zawieszenie EVO Paralever i najnowszy elektroniczny system Dynamic Suspension Adjustment. Nowy system łączy dynamiczną regulację przedniego i tylnego tłumienia z odpowiednią regulacją współczynnika sprężystości.
Nowy BMW R 1300 GS Adventure jest standardowo wyposażony w aluminiowe koła typu cross-spoke, a także jest dostępny z opcjonalnymi kutymi kołami enduro, które są o prawie 2 kg lżejsze. Rozmiary kół to 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu, czyli takie same jak w zwykłym GS. Sprzęt hamulcowy obejmuje podwójne czterotłoczkowe zaciski radialne i tarcze 310 mm, podczas gdy z tyłu zastosowano pojedynczy pływający zacisk dwutłoczkowy i tarczę 285 mm.
Cena i dostępność
Podobnie jak poprzednia generacja GS, nowy BMW R 1300 GS został wprowadzony na rynek w Indiach, a jego ceny zaczynają się od 20,95 lakh (Ex-showroom). R 1300 GS Adventure również zostanie wprowadzony na rynek w Indiach za kilka miesięcy, a ceny mają zaczynać się od około 25 lakh (Ex-showroom) za podstawową wersję GSA.