Świat

Czym są turbulencje powietrza i jakie stwarzają zagrożenie na niebie

  • 22 maja, 2024
  • 6 min read
Czym są turbulencje powietrza i jakie stwarzają zagrożenie na niebie




CNN

Podróże lotnicze i turbulencje zawsze szły w parze z wieloma lotami, zwłaszcza na długich dystansach, podczas których występowały okresy wyboistości. Poważny epizod na pokładzie samolotu Singapore Airlines, w którym zginął jeden pasażer, budzi obawy dotyczące ryzyka, jakie mogą wywołać turbulencje.

Eksperci twierdzą, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby większość lotów zakończyła się obrażeniami lub uszkodzeniami, ale ostatnio miało miejsce wiele incydentów, w których miało to miejsce.

Zrozumienie przyczyn turbulencji może pomóc załodze lotniczej i pasażerom złagodzić ich skutki.

„Śmiertelne ofiary śmiertelne turbulencji podczas lotów komercyjnych są na szczęście bardzo rzadkie, ale niestety wzrosła dziś o jedną osobę” – stwierdził w opublikowanym dzisiaj oświadczeniu Paul Williams, profesor nauk o atmosferze na Uniwersytecie w Reading w Wielkiej Brytanii.

Oto, jak turbulencje powietrza mogą powodować problemy dla podróżujących samolotami.

Co to jest turbulencja i co ją powoduje?

Istnieją cztery główne poziomy turbulencji – lekki, umiarkowany, silny i ekstremalny.

W przypadku lekkich i umiarkowanych turbulencji pasażerowie mogą odczuć naprężenie pasów bezpieczeństwa, a niezabezpieczone przedmioty w kabinie mogą się przemieszczać.

Jednakże w poważniejszych przypadkach turbulencje mogą skutkować wyrzucaniem pasażerów po kabinie, co może prowadzić do poważnych obrażeń lub śmierci.

„Turbulencje podczas lotów mogą być spowodowane burzami, górami i silnymi prądami powietrza zwanymi strumieniami odrzutowymi” – dodaje Williams.

„W tym ostatnim przypadku nazywa się to turbulencją czystego powietrza i może być trudno jej uniknąć, ponieważ nie jest widoczna na radarze pogodowym w kabinie załogi”.

Warto przeczytać!  Wywiad z Hunterem Bidenem to kluczowy moment dla prowadzonego przez GOP śledztwa w sprawie impeachmentu

„Turbulencje czystego powietrza to ruch powietrza wywołany ciśnieniem atmosferycznym, strumieniami strumieniowymi, powietrzem wokół gór, zimnymi lub ciepłymi frontami atmosferycznymi lub burzami” – podaje strona internetowa Federalnej Administracji Lotnictwa.

Piloci są czasami ostrzegani o doniesieniach o turbulencjach przez Federalną Administrację Lotniczą, zespoły meteorologiczne linii lotniczych, a nawet innych pilotów lecących przed nimi z wyprzedzeniem. Jednak turbulencje mogą również wystąpić bez ostrzeżenia.

Według FAA 30 pasażerów i 116 członków załogi odniosło poważne obrażenia w wyniku turbulencji występujących w latach 2009–2021.

Liczbę pasażerów linii lotniczych szacuje się obecnie na około cztery miliardy rocznie, więc takie zdarzenia są nadal zdecydowanie rzadkie.

FAA podaje turbulencje jako główną przyczynę obrażeń stewardów i pasażerów w wypadkach, które nie powodują ofiar śmiertelnych w komercyjnych liniach lotniczych.

Ponieważ linie lotnicze nie mają obowiązku zgłaszania większej liczby drobnych obrażeń, łączna liczba obrażeń nie jest jasna.

Ofiary śmiertelne, takie jak incydent Singapore Airlines, również są niezwykle rzadkie. Podczas lotu United Airlines z Tokio do Honolulu w grudniu 1997 r. również doszło do turbulencji, w wyniku których jedna osoba zginęła.

„Turbulencje utrudniają loty i czasami mogą być niebezpieczne” – mówi Mark Prosser, badacz meteorologii z Uniwersytetu w Reading.

„Linie lotnicze będą musiały zacząć myśleć o tym, jak poradzą sobie ze zwiększonymi turbulencjami, ponieważ w samych Stanach Zjednoczonych kosztuje to branżę 150–500 mln dolarów rocznie.

Warto przeczytać!  Nacisk Erdogana na członkostwo Turcji w UE spotyka się ze sceptycyzmem

„Każda dodatkowa minuta spędzona w turbulencjach zwiększa zużycie samolotu, a także ryzyko obrażeń pasażerów i stewardów”.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Reading wykazało, że w ciągu ostatnich czterdziestu lat silne turbulencje wzrosły o 55% ze względu na wpływ zmiany klimatu.

Z raportu opublikowanego w czerwcu 2023 r. wynika, że ​​w średnim punkcie nad północnym Atlantykiem, który jest jedną z najbardziej ruchliwych tras lotów na świecie, całkowity roczny czas trwania poważnych turbulencji wzrósł w latach 1979–2020 o 55%.

W 2022 roku Williams, współautor badania, powiedział CNN, że jego zdaniem poważne turbulencje „mogą się podwoić lub potroić w nadchodzących dziesięcioleciach”.

Następnie przypisał to „turbulencjom czystego powietrza”, czyli rodzajowi turbulencji, która pojawia się nagle i jest bardzo trudna do uniknięcia.

Według danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu w latach 2009–2018 załoga lotnicza nie otrzymała żadnego ostrzeżenia w przypadku około 28% wypadków spowodowanych turbulencjami.

Analiza Williamsa przewidywała, że ​​w nadchodzących dziesięcioleciach turbulencje czystego powietrza na całym świecie znacznie wzrosną.

„Zazwyczaj podczas lotu transatlantyckiego można spodziewać się 10 minut turbulencji” – dodał.

„Myślę, że za kilka dekad ten czas może wzrosnąć do 20 minut lub pół godziny. Na nieszczęście dla pasażerów sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa będzie się włączać znacznie częściej.”

Warto przeczytać!  Katastrofa kolejowa w Indiach zabija ponad 280 osób, rani 900 w najbardziej śmiertelnym wypadku kolejowym w kraju od dziesięcioleci

Krótka odpowiedź na to pytanie brzmi „Tak”. Z raportu NTSB z 2021 r. wynika, że ​​większość pasażerów, którzy odnieśli obrażenia w wypadkach „związanych z turbulencjami”, nie miała wówczas zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Ponieważ czasami nie da się przewidzieć, kiedy samolot napotka turbulencje czystego powietrza, jedynym sposobem na zapewnienie 100% bezpieczeństwa jest trzymanie pasów przez cały lot.

Według amerykańskiej Narodowej Służby Meteorologicznej w przypadku ekstremalnych turbulencji, „gdy samolot jest gwałtownie rzucany i niemożliwy do opanowania”, może dojść do uszkodzeń konstrukcyjnych statku powietrznego.

Niedawne incydenty, w tym ten, który miał miejsce na locie Singapore Airlines, również spowodowały znaczne uszkodzenia kabiny samolotu.

Turbulencje mogą wystąpić niemal wszędzie i na dowolnej wysokości, ale niektóre obszary są bardziej podatne.

Wydaje się, że samolot Singapore Airlines z Londynu do Singapuru napotkał poważne turbulencje nad Birmą po przelocie przez Morze Andamańskie w Azji Południowo-Wschodniej.

Po analizie około 150 000 różnych tras lotów portal Turbli przewidujący turbulencje stwierdził, że najbardziej wyboista jest podróż pomiędzy Santiago w Chile a międzynarodowym lotniskiem Viru Viru w Boliwii, natomiast trasa pomiędzy Ałmaty w Kazachstanie a stolicą Kirgistanu w Biszkeku , zajęło drugie miejsce na liście opublikowanej w zeszłym roku.

Trasa z Nashville w stanie Tennessee do Raleigh/Durham w Karolinie Północnej została uznana za trasę północnoamerykańską charakteryzującą się najwyższymi średnimi turbulencjami.


Źródło