Dabur reinwestuje zyski z marży w reklamę. Czy to będzie napędzać wzrost?
![Dabur reinwestuje zyski z marży w reklamę. Czy to będzie napędzać wzrost?](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/2-0-1399314128-dabur1-0_1679758329063_1714716786199-770x470.jpg)
Akcje spółki Dabur India Ltd z branży dóbr konsumpcyjnych osiągnęły najwyższy poziom ₹659 we wrześniu 2021 r. po dobrych wynikach w kwartale czerwca 2021 r. (pierwszy kwartał roku obrotowego 22), w którym odnotował 34% wzrost wolumenu rok do roku.
Akcje spółki Dabur India Ltd z branży dóbr konsumpcyjnych osiągnęły najwyższy poziom ₹659 we wrześniu 2021 r. po dobrych wynikach w kwartale czerwca 2021 r. (pierwszy kwartał roku obrotowego 22), w którym odnotował 34% wzrost wolumenu rok do roku.
Ignorując fakt, że spadł on do niskiej bazy ze względu na wpływ pandemii Covid-19 w kwartale bazowym, inwestorzy ekstrapolowali, że tak silny wzrost będzie kontynuowany także w przyszłości. Optymizm ten miał swoją cenę, ponieważ nawet po prawie trzech latach cena akcji nadal pozostaje o prawie 15% niższa od wartości szczytowej.
Cześć! Czytasz artykuł premium! Zapisz się teraz, aby kontynuować czytanie.
Zapisz się teraz
Korzyści premium
35+ Premium artykuły każdego dnia
Specjalnie wyselekcjonowane Biuletyny codziennie
Dostęp do 15+ Wydanie drukowane artykuły każdego dnia
Webinarium tylko dla subskrybentów przez dziennikarzy specjalistycznych
E Papier, Archiwa, wybierz Artykuły w The Wall Street Journal i The Economist
Dostęp do ofert specjalnych tylko dla subskrybentów: Infografiki I Podcasty
Odblokuj 35+ dobrze zbadanych
artykuły premium każdego dnia
Dostęp do globalnych spostrzeżeń za pomocą
Ponad 100 ekskluzywnych artykułów z
publikacje międzynarodowe
Uzyskaj bezpłatny dostęp do
Ponad 3 aplikacje oparte na inwestycjach
TRENDYNE
Zdobądź miesięczny plan GuruQ za 1 Rs
FINOLOGIA
Bezpłatna subskrypcja finologii na 1 miesiąc.
MAŁA SPRAWA
20% rabatu na wszystkie małe torebki
Biuletyny tylko dla subskrybentów 5+
specjalnie opracowane przez ekspertów
Bezpłatny dostęp do e-papieru i
Aktualizacje WhatsAppa
Ignorując fakt, że spadł on do niskiej bazy ze względu na wpływ pandemii Covid-19 w kwartale bazowym, inwestorzy ekstrapolowali, że tak silny wzrost będzie kontynuowany także w przyszłości. Optymizm ten miał swoją cenę, ponieważ nawet po prawie trzech latach cena akcji nadal pozostaje prawie 15% poniżej wartości szczytowej.
Od pierwszego kwartału roku obrotowego 22 wzrost wolumenu sprzedaży nigdy w żadnym kwartale nie przekroczył dwucyfrowej wartości, łącznie z kwartałem marcowym (czwarty kwartał roku obrotowego 24).
Skonsolidowana sprzedaż Dabur wzrosła o 5% rok do roku w IV kwartale roku obrotowego 24. Chociaż dane dotyczące wzrostu wolumenu na arenie międzynarodowej nie są dostępne, wzrost wolumenu na rynku krajowym wyniósł 4,2%. Ponieważ Indie odpowiadały za 74% całkowitej sprzedaży, można śmiało stwierdzić, że skonsolidowany wzrost przychodów również wynikał głównie z wyższych wolumenów.
Pomimo wyższej sprzedaży koszty materiałów pozostały na niezmienionym poziomie, umożliwiając wzrost marży brutto o 280 punktów bazowych (bps) do 48,6%. Większość tej kwoty została ponownie zainwestowana w budowanie marki, ponieważ koszty reklamy wzrosły o 21,1% rok do roku, do ₹184 crore. W efekcie wzrost marży na poziomie Ebitda wyniósł 160 pb. do 16,9%. Marża Ebitda jest korygowana o koszty prawne Namaste, spółki zależnej w Ameryce.
Znakomite wyniki segmentu artykułów gospodarstwa domowego i higieny osobistej (HPC), ze wzrostem o 8,7%, pomogły przezwyciężyć słabe wyniki innych działów. Podczas gdy sprzedaż produktów zdrowotnych spadła o 1,5%, segment żywności i napojów pozostał bez zmian. Mimo to Dabur zyskał udział w rynku większości produktów w segmencie opieki zdrowotnej, co wskazuje, że branża jako całość miała słaby kwartał ze względu na opóźnione nadejście zimy.
Rozwój obszarów wiejskich w Dabur przewyższył rozwój miast w tym kwartale, co odzwierciedla skutki zwiększania się zasięgu obszarów wiejskich. W zeszłym roku zwiększył swój zasięg o prawie 20% do 122 000 wsi, co jest jednym z najwyższych w branży. Oprócz tego inne inicjatywy, takie jak wprowadzenie nowych opakowań dostosowanych do potrzeb obszarów wiejskich w różnych kategoriach, również pomogły w zwiększeniu bazy konsumentów.
Wśród międzynarodowych spółek zależnych Namaste odnotowała 11% spadek przychodów w związku z toczącymi się sprawami sądowymi. Spółka wyjaśniła, że sprawy nie mają żadnego wpływu na inne spółki należące do grupy ani na ich produkty. Negatywny wpływ ogranicza się do rynku amerykańskiego. Niezależnie od tego, w ciągu kwartału nastąpił 12% wzrost działalności międzynarodowej w stałej walucie.
Wzrost ten przypisuje się znacznemu wzrostowi w poszczególnych regionach, w tym w regionie MENA – 6,3%, Egipcie – 63%, Turcji – 39% i Afryce Subsaharyjskiej – 23,8%.
Droga naprzód
W nadchodzącej porze monsunowej oczekuje się większych opadów ze względu na efekt La Nina, który powinien jeszcze bardziej zwiększyć dochody i popyt na obszarach wiejskich. Jeśli pomoże to Daburowi osiągnąć dwucyfrowy wzrost wolumenu przy pewnej sile cenowej, istnieje możliwość, że spółka może pobić swój 17-procentowy wzrost zysku w roku finansowym 24 o co najmniej kilka punktów procentowych.
Zakładając 20-procentową stopę wzrostu w roku budżetowym 25, cena akcji spółki jest wyceniana po wielokrotności ceny do zysku wynoszącej około 40-krotność w roku budżetowym 25. Nie jest to zbyt drogie, biorąc pod uwagę wycenę innych akcji FMCG.