Dave Calhoun: Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun ustąpi ze stanowiska w zarządzie w związku z kryzysem bezpieczeństwa
![Dave Calhoun: Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun ustąpi ze stanowiska w zarządzie w związku z kryzysem bezpieczeństwa](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/1711465630_photo-770x470.jpg)
Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes, odejdzie na emeryturę, a Stephanie Pope przejmie ten biznes, poinformowała w czwartek firma. Steve Mollenkopf, były dyrektor generalny firmy technologicznej Qualcomm, został nowym prezesem zarządu i kieruje poszukiwaniami kolejnego dyrektora generalnego.
Kierownictwo zmienia limit tygodni zamieszania w Boeingu po incydencie w powietrzu z udziałem odrzutowca MAX 9 obsługiwanego przez Alaska Airlines przewożącego 171 pasażerów, który przerodził się w poważny kryzys bezpieczeństwa i reputacji kultowego konstruktora samolotów.
Od czasu incydentu akcje Boeinga straciły mniej więcej jedną czwartą swojej wartości. Na początku poniedziałkowej sesji wzrosły one o 2,3%.
Styczniowy incydent był ostatnim z serii kryzysów bezpieczeństwa, które zachwiały zaufaniem branży do producenta samolotów i utrudniły jego zdolność do zwiększania produkcji. Sam Calhoun został powołany na stanowisko dyrektora generalnego po dwóch wypadkach w latach 2018 i 2019, w których zginęło prawie 350 osób.
Niektórzy inwestorzy wyrazili obawy, że te zmiany nie wystarczą, aby rozwiązać te problemy. „Od dawna uważaliśmy, że problemy Boeinga wynikają z wyzwań kulturowych” – powiedział Cameron Dawson, dyrektor ds. inwestycji w NewEdge Wealth. Firma podlega rygorystycznej kontroli regulacyjnej, a władze USA ograniczyły produkcję, próbując rozwiązać problemy związane z bezpieczeństwem i jakością. Firma prowadzi rozmowy w sprawie zakupu swojej byłej spółki zależnej Spirit AeroSystems, aby spróbować uzyskać większą kontrolę nad swoim łańcuchem dostaw.
„Biorąc pod uwagę szeroki zakres zmian, prawdopodobne są duże i spóźnione zmiany” – powiedział krytyk Boeinga Richard Aboulafia.
Pytania dotyczące zarządzania
W zeszłym tygodniu grupa dyrektorów generalnych amerykańskich linii lotniczych zwróciła się o spotkanie z dyrektorami Boeinga bez Calhouna, aby wyrazić zaniepokojenie wypadkiem Alaska Airlines, twierdząc, że był to niezwykły przejaw frustracji problemami producenta i Calhouna.
Analitycy i inwestorzy uznali te wstrząsy za pozytywne dla Boeinga, ale podkreślili, że wiele zależy od następcy Calhouna i od góry zmiany kultury firmy.
Niektórzy sugerowali, że dyrektor generalny Spirit AeroSystems, Patrick Shanahan, były dyrektor Boeinga i urzędnik rządu USA, któremu powierzono obecnie złożone zadanie związane z powiązaniem z amerykańskim producentem samolotów, jako potencjalnego następcę 66-letniego Calhouna.
„Uważamy, że będzie to wymagało kogoś z doświadczeniem i cierpliwości, ponieważ naprawa Boeinga to prawdopodobnie wieloletnia, nieliniowa podróż” – powiedział Robert Stallard, analityk branży lotniczej Vertical Research Partners w notatce dla klientów.
Po tym incydencie FAA ograniczyła produkcję Boeinga do 38 odrzutowców miesięcznie, ale dyrektor finansowy Brian West powiedział w zeszłym tygodniu, że nie osiągnęła ona nawet tej liczby.
Odkąd Calhoun przejął stery, firma boryka się z ciągłymi opóźnieniami w produkcji. Mimo to w październiku Calhoun był optymistycznie nastawiony do tego, jak szybko Boeing może zwiększyć produkcję swoich odrzutowców MAX, mówiąc, że Boeing wróci do 38 odrzutowców miesięcznie i „nie zależy mu na tym, aby budować od tego wszystkiego tak szybko, jak to możliwe”.
Jednak kilka tygodni po wybuchu panelu kabiny w powietrzu w styczniu Calhoun powiedział, że nadszedł czas, aby „jechać powoli, aby jechać szybko”.
Kryzys firmy sfrustrował linie lotnicze, które już borykają się z opóźnieniami w dostawach zarówno ze strony Boeinga, jak i konkurencyjnego Airbusa, a producent samolotów wydał w tym kwartale więcej gotówki, niż oczekiwano, niż oczekiwano.
„Przez lata traktowaliśmy priorytetowo przemieszczanie samolotu przez fabrykę, a nie prawidłowe wykonanie, i to musi się zmienić” – powiedział West w zeszłym tygodniu.
Główny rywal firmy, Airbus, złożył niedawno zamówienia na 65 odrzutowców od dwóch kluczowych azjatyckich klientów Boeinga, co niektórzy postrzegali jako oznakę obaw kadry kierowniczej w związku z Boeingiem.