Biznes

Dave Calhoun: Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun ustąpi ze stanowiska w zarządzie w związku z kryzysem bezpieczeństwa

  • 25 marca, 2024
  • 4 min read
Dave Calhoun: Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun ustąpi ze stanowiska w zarządzie w związku z kryzysem bezpieczeństwa


Dyrektor generalny Boeinga, Dave Calhoun, ustąpi ze stanowiska do końca roku w wyniku szeroko zakrojonych zmian w zarządzie spowodowanych pogłębiającym się kryzysem bezpieczeństwa u producenta samolotów, zaostrzonym przez styczniową eksplozję panelu w samolocie 737 MAX.

Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes, odejdzie na emeryturę, a Stephanie Pope przejmie ten biznes, poinformowała w czwartek firma. Steve Mollenkopf, były dyrektor generalny firmy technologicznej Qualcomm, został nowym prezesem zarządu i kieruje poszukiwaniami kolejnego dyrektora generalnego.

Kierownictwo zmienia limit tygodni zamieszania w Boeingu po incydencie w powietrzu z udziałem odrzutowca MAX 9 obsługiwanego przez Alaska Airlines przewożącego 171 pasażerów, który przerodził się w poważny kryzys bezpieczeństwa i reputacji kultowego konstruktora samolotów.

Od czasu incydentu akcje Boeinga straciły mniej więcej jedną czwartą swojej wartości. Na początku poniedziałkowej sesji wzrosły one o 2,3%.

Styczniowy incydent był ostatnim z serii kryzysów bezpieczeństwa, które zachwiały zaufaniem branży do producenta samolotów i utrudniły jego zdolność do zwiększania produkcji. Sam Calhoun został powołany na stanowisko dyrektora generalnego po dwóch wypadkach w latach 2018 i 2019, w których zginęło prawie 350 osób.

Warto przeczytać!  Lekkie spadki na Wall Street. Mocna przecena akcji Tesli

Niektórzy inwestorzy wyrazili obawy, że te zmiany nie wystarczą, aby rozwiązać te problemy. „Od dawna uważaliśmy, że problemy Boeinga wynikają z wyzwań kulturowych” – powiedział Cameron Dawson, dyrektor ds. inwestycji w NewEdge Wealth. Firma podlega rygorystycznej kontroli regulacyjnej, a władze USA ograniczyły produkcję, próbując rozwiązać problemy związane z bezpieczeństwem i jakością. Firma prowadzi rozmowy w sprawie zakupu swojej byłej spółki zależnej Spirit AeroSystems, aby spróbować uzyskać większą kontrolę nad swoim łańcuchem dostaw.

„Biorąc pod uwagę szeroki zakres zmian, prawdopodobne są duże i spóźnione zmiany” – powiedział krytyk Boeinga Richard Aboulafia.

Pytania dotyczące zarządzania

W zeszłym tygodniu grupa dyrektorów generalnych amerykańskich linii lotniczych zwróciła się o spotkanie z dyrektorami Boeinga bez Calhouna, aby wyrazić zaniepokojenie wypadkiem Alaska Airlines, twierdząc, że był to niezwykły przejaw frustracji problemami producenta i Calhouna.

Analitycy i inwestorzy uznali te wstrząsy za pozytywne dla Boeinga, ale podkreślili, że wiele zależy od następcy Calhouna i od góry zmiany kultury firmy.

Niektórzy sugerowali, że dyrektor generalny Spirit AeroSystems, Patrick Shanahan, były dyrektor Boeinga i urzędnik rządu USA, któremu powierzono obecnie złożone zadanie związane z powiązaniem z amerykańskim producentem samolotów, jako potencjalnego następcę 66-letniego Calhouna.

Warto przeczytać!  Ryczałt za wczasy pod gruszą 2023: dostaniesz wyższe dofinansowanie, ale musisz wstrzymać się z wnioskiem

„Uważamy, że będzie to wymagało kogoś z doświadczeniem i cierpliwości, ponieważ naprawa Boeinga to prawdopodobnie wieloletnia, nieliniowa podróż” – powiedział Robert Stallard, analityk branży lotniczej Vertical Research Partners w notatce dla klientów.

Po tym incydencie FAA ograniczyła produkcję Boeinga do 38 odrzutowców miesięcznie, ale dyrektor finansowy Brian West powiedział w zeszłym tygodniu, że nie osiągnęła ona nawet tej liczby.

Odkąd Calhoun przejął stery, firma boryka się z ciągłymi opóźnieniami w produkcji. Mimo to w październiku Calhoun był optymistycznie nastawiony do tego, jak szybko Boeing może zwiększyć produkcję swoich odrzutowców MAX, mówiąc, że Boeing wróci do 38 odrzutowców miesięcznie i „nie zależy mu na tym, aby budować od tego wszystkiego tak szybko, jak to możliwe”.

Jednak kilka tygodni po wybuchu panelu kabiny w powietrzu w styczniu Calhoun powiedział, że nadszedł czas, aby „jechać powoli, aby jechać szybko”.

Kryzys firmy sfrustrował linie lotnicze, które już borykają się z opóźnieniami w dostawach zarówno ze strony Boeinga, jak i konkurencyjnego Airbusa, a producent samolotów wydał w tym kwartale więcej gotówki, niż oczekiwano, niż oczekiwano.

Warto przeczytać!  Takie są teraz ceny miodu prosto z pasieki. Jaka jest cena słoika miodu rzepakowego, gryczanego i akacjowego w lipcu 2023?

„Przez lata traktowaliśmy priorytetowo przemieszczanie samolotu przez fabrykę, a nie prawidłowe wykonanie, i to musi się zmienić” – powiedział West w zeszłym tygodniu.

Główny rywal firmy, Airbus, złożył niedawno zamówienia na 65 odrzutowców od dwóch kluczowych azjatyckich klientów Boeinga, co niektórzy postrzegali jako oznakę obaw kadry kierowniczej w związku z Boeingiem.


Źródło