Motoryzacja

Dealer samochodów, napięcia producentów samochodów rosną w związku z rachunkami stanowymi

  • 2 marca, 2023
  • 4 min read
Dealer samochodów, napięcia producentów samochodów rosną w związku z rachunkami stanowymi


Dyrektor generalny grupy, John Bozzella, powiedział w oświadczeniu przesłanym do Wiadomości motoryzacyjne że „nigdy wcześniej nie widział tylu złych rachunków państwowych”. Przytoczył wysiłki przywódców stanowych i regionalnych stowarzyszeń dealerów, aby przepchnąć lawinę przepisów, które, jak twierdził, „dodałyby wiele dodatkowych kosztów do systemu, aw niektórych przypadkach zablokowałyby innowacje, które poprawiłyby zakup i doświadczenie klienta. „

„To nie jest przepis na silny system franczyzowy w dłuższej perspektywie” – powiedział Bozzella w oświadczeniu. „Producenci OEM i dealerzy polegają na sobie nawzajem, dostarczając i serwisując wspaniałe samochody i ciężarówki w całym kraju. Powinniśmy płynąć razem na tej samej łodzi, aby zaktualizować system, ale najwyraźniej nie jest to pogląd podzielany przez wszystkich”.
Napięcia związane z przyszłością systemu franczyzowego narastały od lat, częściowo z powodu rozwoju Tesli i jej modelu sprzedaży bezpośredniej do konsumenta, który był naśladowany przez innych startujących producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Rivian.

Na obawy dealerów wpłynęło przyspieszenie sprzedaży internetowej spowodowane pandemią oraz wzrost rezerwacji i zamówień pojazdów wynikający z niedoboru półprzewodników, który ograniczył produkcję nowych pojazdów. W tym samym czasie tradycyjni producenci samochodów wprowadzili na rynek więcej pojazdów elektrycznych, aw niektórych przypadkach nowe modele sprzedaży, które im towarzyszą.

Warto przeczytać!  Ceny nowych samochodów spadają, dyrektorzy OEM dzielą się swoimi perspektywami, VinFast przedstawia 2 modele

Ale korzyści, jakie franczyzowe przedstawicielstwa handlowe uzyskały podczas niedoboru dostaw, powodują, że nowi konkurenci obawiają się wysiłków legislacyjnych.

„W ostatnich latach franczyzowi dealerzy nowych samochodów odnieśli korzyści z zakłóceń w łańcuchu dostaw, które spowolniły produkcję samochodów. Dealerzy odnotowali rekordowe zyski, podczas gdy kupujący zwykle płacą powyżej cen naklejek” – powiedział Rivian w oświadczeniu. „Prawodawcy stanowi muszą być świadomi tych warunków rynkowych i opierać się naciskom, by uchwalać przepisy, które dodatkowo umacniają ochronę dealerów, która blokuje konkurencję i ostatecznie szkodzi konsumentom”.
Liderzy stowarzyszeń dealerów w kilku stanach twierdzą, że ich celem jest uniemożliwienie producentom samochodów konkurowania bezpośrednio z franczyzowymi sprzedawcami detalicznymi, a tym samym zachowanie roli dealerów w modelu sprzedaży — niezależnie od formy, jaką przybiera.

„Model zawsze się zmienia. Zmienia się od 100 lat” — powiedział Brian Maas, prezes California New Car Dealers Association i przewodniczący Automotive Trade Association Executives w 2023 r.

„Dealerzy nie sprzedają samochodów w taki sam sposób, w jaki sprzedawali je 25 lat temu przed Internetem. Nie zamierzają sprzedawać ich w ten sam sposób, w jaki sprzedają je teraz za 25 lat” – powiedział Maas. „Chcemy się upewnić, że dealerzy pozostaną centralną częścią doświadczenia detalicznego dla konsumentów, ponieważ model franczyzowy jest najlepszym modelem detalicznym”.

Warto przeczytać!  Brak części rosyjskich zatrzyma montaż Avtovaz w maju | Aktualności

Można to osiągnąć poprzez uchwalenie nowych przepisów i egzekwowanie istniejących przepisów, powiedziało kilku adwokatów dealerów.

Na przykład na Florydzie trwająca legislacja dałaby stowarzyszeniu dealerów pojazdów silnikowych prawo do zażądania, aby stanowy Departament Bezpieczeństwa Drogowego i Pojazdów Silnikowych dokonał przeglądu praktyk producenta samochodów w celu ustalenia, czy naruszają one prawo franczyzowe. Obecnie tylko indywidualni dealerzy mogą składać takie wnioski.

„Dealerzy są bardzo niechętni kwestionowaniu jakichkolwiek konkretnych praktyk OEM z oczywistych powodów — jest to ich partner biznesowy. To podmiot, który zaopatruje ich pojazdy i zajmuje się tak dużą częścią ich codziennego życia” — powiedział Ted Smith, prezes Florida Automobile Dealers Association, które opowiadało się za zmianą koordynacji z niektórymi grupami dealerów w stanie.

Mając pewne obawy z przeszłości, Smith powiedział, że nie znalazł żadnego dealera, który byłby skłonny stawić czoła wyzwaniu, nawet po zadzwonieniu do dziesiątek sprzedawców detalicznych.

„To bardzo wymowna potrzeba, aby stowarzyszenie mogło coś wnieść” – powiedział.


Źródło