Dealerzy VW mają wiele do omówienia, ale czy będą?
Po najniższym roku sprzedaży w Stanach Zjednoczonych od 2010 roku i wciąż poszukujący odpowiedzi od producenta samochodów na temat niespodziewanego stworzenia kolejnej marki w 2022 roku, dealerzy Volkswagena mogą przybyć na spotkanie w sobotę rano z pełnymi garściami.
Ale to wymagałoby od dealerów rozpamiętywania przeszłości, a szczerze mówiąc, to nie leży w ich naturze.
„Myślę, że dealerzy chcą przede wszystkim usłyszeć, jakie jest nasze stanowisko w sprawie ograniczeń produkcji i dostaw”, powiedział Charlie Hall, nowy przewodniczący Krajowej Rady Doradczej Dealerów Volkswagena. „Jest odważna prognoza sprzedaży i cel, który został tam przedstawiony, a wszystko to obraca się wokół produkcji. Czy będą w stanie wyprodukować tyle pojazdów, ile im się wydaje?”
W ubiegłym roku VW sprzedał 301 069 pojazdów w Stanach Zjednoczonych, co oznacza spadek o 20 procent w stosunku do 2021 roku. Oferta crossoverów – reprezentująca 83 procent całkowitej sprzedaży marki – spadła łącznie o 9 procent, pomimo 23-procentowego wzrostu sprzedaży kompaktowego crossovera ID4 z napędem elektrycznym. Powód obu — produkcja.
Dodatkowe dostawy mikroczipów, obiecane Ameryce Północnej przez Wolfsburga po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, zagroziły dostawom innych komponentów, w tym wiązek przewodów, nigdy się nie zmaterializowały, ponieważ produkcja dostawcy na Ukrainie była kontynuowana, co pozwoliło fabrykom Grupy Volkswagena w Europie na dalsze działanie. To sprawiło, że dealerzy VW nie byli w stanie zaspokoić popytu na większość swoich produktów.
W międzyczasie lokalna produkcja ID4 w Chattanooga w stanie Tennessee rozpoczęła się latem, a dealerzy zaczęli otrzymywać pojazd elektryczny w czwartym kwartale w wystarczająco dużych ilościach, aby zwiększyć jego udział w segmencie.
„Pozostajemy na dobrej drodze do solidnych wyników biznesowych, a nasz biznes będzie silniejszy w 2023 roku” – powiedział Andrew Savvas, szef sprzedaży i marketingu VW of America Wiadomości motoryzacyjne. „Spodziewamy się wzrostu w 2023 r. wraz z poprawą sytuacji podażowej i nie możemy się doczekać całkiem dobrego pozytywnego roku wzrostu po pełnym roku ID4 wychodzącego z Chattanooga”.
Mimo to Savvas przyznał, że ograniczenia produkcyjne utrudniały VW w 2022 r., podobnie jak resztę branży, i zapewniły producentowi samochodów marzącemu o powrocie do 5-procentowego udziału w rynku w USA najgorsze roczne wyniki od 2010 r.
„Moglibyśmy sprzedać o wiele więcej samochodów”, gdyby dealerzy mieli je do sprzedania, powiedział Savvas. „Jestem optymistą, że popyt utrzyma się na wysokim poziomie; zatrudnienie w Stanach Zjednoczonych jest nadal duże, a popyt jest mocno stłumiony. Wciąż mamy kilka dużych banków zamówień, w szczególności ID4, i słyszymy od naszej sieci dealerów, że nadal istnieje popyt na nasze produkty, a gdybyśmy dali im więcej samochodów, sprzedawaliby je”.
Spotkanie to jest pierwszą wielką audiencją osobistą z dealerami nowego prezesa VW of America, Pablo Di Si, który odwiedza dealerów i uczestniczy w spotkaniach regionalnych od czasu, gdy 1 września zastąpił Scotta Keogha. „Myślę, że dealerzy będą nie mogli się doczekać. usłyszeć od samego Pabla” – powiedział Hall.
Dealerzy mają wiadomość, którą Di Si chce przekazać swoim szefom w Wolfsburgu na temat marki Scout, powiedział Hall. Niemiecki producent samochodów ożywił markę w zeszłym roku. Keogh jest teraz dyrektorem generalnym Scout.
„Chcemy, aby pojazdy Scout były w naszych salonach VW” – powiedział Hall dla Automotive News. „Dealerzy powiedzą [VW of America management] abyśmy mogli zrealizować harcerską wizję. I mamy pojęcie, co to jest, ponieważ podzielamy tę samą wizję. Długo szukaliśmy takiego produktu w naszym showroomie. Idealnie współgra z resztą naszego składu”.
Ale Savvas powiedział, że liderzy marki VW, którzy nie mogą wypowiadać się w imieniu kierownictwa Scout, mogą być zmuszeni doradzać dealerom, aby „skupili się na tym, co mogą kontrolować”, czyli na ich własnej marce.
„To, co jest pod naszą kontrolą, jest dobre”, powiedział Savvas, „i jest coraz lepiej, a to wzmocni naszą sieć dealerską”.