Świat

Dezinformacja klimatyczna „dopalacze rakietowe” na Twitterze Muska

  • 19 stycznia, 2023
  • 4 min read
Dezinformacja klimatyczna „dopalacze rakietowe” na Twitterze Muska


WASHINGTON (AP) — Wyszukaj słowo „klimat” na Twitterze, a pierwszą automatyczną rekomendacją nie jest „kryzys klimatyczny”, „prace związane z klimatem”, ani nawet „zmiana klimatu”, ale „oszustwo klimatyczne”.

Kliknięcie rekomendacji powoduje wyświetlenie dziesiątek postów zaprzeczających rzeczywistości zmian klimatu i wprowadzających w błąd twierdzeń o wysiłkach na rzecz ich złagodzenia.

Taka dezinformacja rozkwitł na Twitterze odkąd został kupiony przez Elona Muska w zeszłym roku, ale witryna nie jest jedyną, która promuje treści, które według naukowców i zwolenników ochrony środowiska podcinają poparcie społeczne dla polityk mających na celu reagowanie na zmieniający się klimat.

„To, co dzieje się w ekosystemie informacyjnym, stanowi bezpośrednie zagrożenie dla działań” — powiedziała Jennie King, szefowa badań klimatycznych i reagowania w Institute for Strategic Dialogue, organizacji non-profit z siedzibą w Londynie. „Zasiewa ziarno wątpliwości i sprawia, że ​​​​ludzie myślą, że może nie ma naukowego konsensusu”.

Instytut jest częścią koalicji grup zajmujących się ochroną środowiska, które w czwartek opublikowały raport śledzący dezinformację dotyczącą zmian klimatu w miesiącach przed, w trakcie i po szczycie klimatycznym ONZ w listopadzie.

Warto przeczytać!  Przyjaciel Putina przewiduje, że atak nuklearny będzie „najprawdopodobniejszy”

W raporcie zarzucono platformom mediów społecznościowych między innymi brak egzekwowania ich własnych zasad zakazujących dezinformacji o zmianach klimatycznych. To dopiero najnowszy, który podkreśla rosnący problem dezinformacji klimatycznej na Twitterze.

Meta, która jest właścicielem Facebooka i Instagrama, zezwoliła na prawie 4000 reklam na swojej stronie – większość kupiona przez firmy zajmujące się paliwami kopalnymi — które odrzuciły naukowy konsensus dotyczący zmian klimatu i skrytykowały wysiłki mające na celu zareagowanie na nie, stwierdzili naukowcy.

W niektórych przypadkach reklamy i posty podawały inflację i obawy gospodarcze jako powody sprzeciwu wobec polityki klimatycznej, ignorując jednocześnie koszty bezczynności. Naukowcy odkryli również, że znaczna liczba kont publikujących fałszywe twierdzenia na temat zmian klimatu rozpowszechnia również dezinformacje na temat wyborów w USA, COVID-19 i szczepionek.

Twitter nie odpowiedział na pytania The Associated Press. Rzecznik Meta zacytował politykę firmy zakazującą reklam, które zostały udowodnione jako fałszywe przez jej partnerów weryfikujących fakty, grupę, w skład której wchodzi AP. Reklamy wskazane w raporcie nie zostały zweryfikowane.

Pod rządami Muska Twitter zwolnił tysiące pracowników i wprowadził zmiany do moderacji treści, która według krytyków podkopała wysiłek. W listopadzie firma ogłosiła, że ​​nie będzie już egzekwować swojej polityki przeciwko dezinformacji dotyczącej COVID-19. Musk przywrócił również wielu wcześniej zbanowanych użytkowników, w tym kilku, którzy rozpowszechniali wprowadzające w błąd twierdzenia na temat zmian klimatu. Przykłady mowy nienawiści i ataki na osoby LGBTQ szybował.

Warto przeczytać!  Netanjahu mówi, że „nie ma mowy” na wyeliminowanie Hamasu bez operacji Rafaha

Według raportu opublikowanego w zeszłym tygodniu przez organizację non-profit Advance Democracy, tweety zawierające „oszustwo klimatyczne” lub inne hasła związane z zaprzeczaniem zmianom klimatycznym wzrosły o 300% w 2022 roku. Podczas gdy Twitter oznaczył niektóre treści jako dezinformację, wiele popularnych postów nie zostało oznaczonych.

Nowy system weryfikacji Musk może być częścią problemu, zgodnie z raportem Center for Countering Digital Hate, innej organizacji, która śledzi dezinformację w Internecie. Wcześniej niebieskie znaczniki wyboru były trzymane przez osoby publiczne, takie jak dziennikarze, urzędnicy państwowi lub celebryci.

Teraz każdy, kto chce płacić 8 dolarów miesięcznie, może szukać znacznika wyboru. Posty i odpowiedzi ze zweryfikowanych kont są automatycznie promowane na platformie, dzięki czemu są bardziej widoczne niż treści od użytkowników, którzy nie płacą.

Kiedy badacze z Center for Countering Digital Hate przeanalizowali konta zweryfikowane po przejęciu władzy przez Muska, odkryli, że rozpowszechniają one czterokrotnie więcej dezinformacji o zmianie klimatu w porównaniu z użytkownikami zweryfikowanymi przed zakupem Muska.

Systemy weryfikacji są zwykle tworzone w celu zapewnienia użytkowników, że konta, które obserwują, są legalne. Według Imrana Khana, dyrektora naczelnego centrum, nowy system Twittera nie czyni rozróżnienia między autorytatywnymi źródłami na temat zmian klimatu a kimkolwiek, kto ma 8 dolarów i opinię.

Warto przeczytać!  USA przygotowują kolejny duży pakiet pomocy dla Ukrainy, ale Kijów prosi o czołgi

„Odkryliśmy” – powiedział Khan – „w rzeczywistości dopalacze rakietowe rozpowszechniają kłamstwa i dezinformację”.


Źródło