Rozrywka

Dlaczego aktorzy są źli z powodu pozostałości – różnorodność

  • 24 lipca, 2023
  • 9 min read
Dlaczego aktorzy są źli z powodu pozostałości – różnorodność


SAG-AFTRA i najwięksi pracodawcy Hollywood walczą o skomplikowane propozycje kontraktów w biznesie wywróconym do góry nogami przez przejście z telewizji liniowej na transmisję strumieniową.

Ale niektóre z tego, co jest na stole, nie są tak skomplikowane. Część niezgody między związkowcami a zarządem, która doprowadziła SAG-AFTRA do strajku 13 lipca, jest zakorzeniona w pieniądzach i twardej rzeczywistości ustalania minimalnych stawek w Hollywood.

Prezes SAG-AFTRA, Fran Drescher, publicznie przysiągł, że zapewnienie ogromnego wzrostu minimalnych stawek płac we wszystkich dziedzinach jest kwestią przełomową dla związku. Porozmawiaj z dowolnym uznanym działającym aktorem, a stanie się jasne, dlaczego. Większość z nich twierdzi, że zostali wciągnięci z powrotem do pracy na dużą skalę na rynku, który płacił rekordowe opłaty gwiazdom o dużej mocy, ale wywierał presję na wszystkich innych.

Wyczuwalny gniew na liniach pikiet jest w dużej mierze podsycany przez doświadczonych członków związku, którzy kiedyś rutynowo zapewniali sobie pensje na poziomie od 10% do 20% lub więcej powyżej minimum SAG-AFTRA, za szereg kategorii stanowisk niższego szczebla. Są to role, w których kilka tysięcy dolarów robi dużą różnicę na koncie bankowym aktora.

„Mam nadzieję, że ludzie rozumieją, że nie jesteśmy bandą bogatych, rozpieszczonych aktorów czy pisarzy. Wszyscy wiemy, że większość z nas nie zarabia dużo pieniędzy. To niewielka garstka” – powiedziała Kathy Boettcher, aktorka i modelka Różnorodność. Boettcher przeszła przez linię 21 lipca przed Fox Studios ze swoją córką Sloan Boettcher, również członkinią SAG-AFTRA. „Oni nadal obniżają płace i świadczenia zdrowotne, a potem górę [1%] bierze wszystkie pieniądze, a potem płacze. To po prostu nie w porządku” – powiedziała Kathy Boettcher.

Andrew Leeds, aktor i scenarzysta, który dołączył do Gildii Aktorów Ekranowych w 1992 roku, jest zmęczony słuchaniem „przepraszam, to najlepsze, co możemy zrobić” tak często w dzisiejszych czasach. Leeds nie ukrywał swojej irytacji, że na tym etapie kariery po tylu latach spędzonych na aktorstwie i pisaniu musiał stawić czoła trudnościom finansowym.

Dla aktorów „tak było [once] rzadko zdarza się, że dostajesz minimum, a teraz to norma” – powiedział Leeds Różnorodność 21 lipca podczas pikiety przed Fox Studios w zachodnim Los Angeles „Nieważne, jak długo to robisz, nieważne, ile masz doświadczenia, nieważne, jakakolwiek z tych rzeczy. Możesz mieć 65 lat, być weteranem aktorskim, spędzić setki godzin w telewizji, i tak zaoferowane ci zostanie minimum”.

Warto przeczytać!  Soundgarden, Chris Cornell Widow rozstrzygają procesy sądowe w sprawie ostatecznych nagrań – Rolling Stone

Dla społeczności kreatywnej ostatnia dekada była ekscytującym wirem, ponieważ Netflix, a następnie Amazon, Hulu, Disney+, Apple TV+, Max, Paramount+ i inni zwiększyli popyt na treści przesyłane strumieniowo. Budżety na programy telewizyjne stały się ogromne jak na poprzednie standardy, a treści stały się bardziej charakterystyczne i pełne przygód. Ale teraz, gdy streaming stał się nową normą, aktorzy czują, że ich rzeczywiste zarobki spadły znacznie poniżej poziomu sprzed 2017 roku.

SAG-AFTRA zapewniła, że ​​podwyżka minimów o 5 proc. Początkowa propozycja związku przewidywała wzrost o 15% w pierwszym roku, ale został on ograniczony do 11% podczas sesji negocjacyjnych, które odbyły się w czerwcu i na początku tego miesiąca. Drescher skupiał się na 11-procentowym występowaniu w mediach od czasu zerwania rozmów i rozpoczęcia strajku. Odniosła się do tego 18 lipca w swojej wirtualnej rozmowie z senatorem Berniem Sandersem (I-Vermont).

„5% wzrost prawdziwych pieniędzy to mniej niż zarobiliśmy w 2020 roku. Nie dostajemy wzrostu kosztów utrzymania. Inflacja wpływa na nasze codzienne życie” – powiedział Drescher. „Chcą, żebyśmy zgodzili się na 5 proc. Mniej pieniędzy niż w 2020 r. aż do 2026 r. Naprawdę? nie sądzę. To szalone. Nie będziemy na to stać. Potrzebujemy co najmniej 11 proc.”.

Pieniądze z góry wypłacane pracującym aktorom są ważniejsze niż kiedykolwiek w środowisku, w którym pozostałości transmisji strumieniowej praktycznie nie istnieją. W mediach społecznościowych aż roi się od aktorów, którzy dzielą się przykładami oświadczeń pokazujących, jak zarabiają grosze za małe i średnie role w serialach streamingowych.

POWIĄZANA ZAWARTOŚĆ: Negocjacje kontraktowe SAG-AFTRA dotyczące sztucznej inteligencji, dzielenia się przychodami z transmisji strumieniowych, podwyżek płac i nie tylko

Leeds zauważył, że na początku aktorzy i inni twórcy byli skłonni podjąć pracę przy transmisji strumieniowej na mniej korzystnych warunkach niż telewizja czy film, ponieważ wydawało się to przełomowym momentem dla mediów. Ale teraz, gdy cała akcja w telewizji premium została w dużej mierze przesunięta na wysokobudżetowe transmisje strumieniowe (w żargonie kontraktowym SAG-AFTRA), aktorzy czują, że nadszedł czas, aby przywrócić równowagę. Podobnie strajkujący członkowie SAG-AFTRA z Gildii Scenarzystów Ameryki, która rozpoczęła wstrzymanie pracy 2 maja.

Warto przeczytać!  Kelly McCreary z „Grey's Anatomy” mówi o odejściu po 9 latach jako obsada, kiedy mogą odejść (wyłącznie)

Oferty „weź lub zostaw” wręczane talentom poniżej statusu regularnego serialu mogą być szczególnie irytujące, biorąc pod uwagę oszałamiające budżety niektórych seriali strumieniowych. Leeds odrzuca pomysł, że streamerów nie stać na wyższe rezydualne kwoty, ponieważ większość firm macierzystych wciąż jest w trybie inwestycyjnym i traci miliardy na tych raczkujących platformach.

„Jeśli robisz program za 7 milionów dolarów za odcinek, nie obchodzi mnie, gdzie to robisz. Jeśli nie możesz zarobić na tym programie za 7 milionów dolarów, to nie stać cię na zrobienie tego programu. To takie proste” – mówi Leeds. „Nie wychodzę i nie kupuję czegoś, na co mnie nie stać, prawda?”

To, co frustruje również aktorów, to umiejętność gry, która często wynika z działów spraw biznesowych studia. Aktorzy rutynowo opisują, że muszą walczyć z producentami liniowymi i showrunnerami, aby zapewnić sobie wynagrodzenie za minimalne odcinki lub tygodnie, zgodnie z wymaganiami ich roli w serialu. Aktorzy pikietujący twierdzą, że pracodawcy ciężko pracują, aby znaleźć kreatywne sposoby na przedefiniowanie kategorii pracy aktorskiej (gościnnie, współgwiazda, główny wykonawca, specjalna gościnna gwiazda, powtarzający się serial itp.) wyszczególnionych w umowie SAG-AFTRA, zawsze mając na celu uniknięcie wyższych opłat i dłuższych okresów gwarantowanej zapłaty.

Nikiel i diming sprowadzają się do tego, ile wydatków na podróże, relokację i diety są wydawane. Leeds powiedział, że toczenie małych bitew, które są zbyt drobne dla agentów, jest wyczerpujące; często zawiera umowy i poprawki bezpośrednio z kierownikami ds. biznesowych. Leeds docenia pracowników odpowiedzialnych za egzekwowanie umów SAG-AFTRA za pomoc w dokładnym zrozumieniu swoich obowiązków.

Aby zilustrować erozję płac aktora pracującego, Leeds opisuje dwie role, które można znaleźć w typowym serialu dramatycznym — jedną wymagającą zaledwie kilku linijek i jedną centralną dla fabuły odcinka. W wielu przypadkach, z doświadczenia Leeds, te role są teraz opłacane według tej samej minimalnej stawki w transmisji strumieniowej, mimo że od aktora wymaga się znacznie więcej.

„Masz na przykład rolę kelnera, który pojawia się na scenie w restauracji i pyta: „Czy jest coś jeszcze, co mogę dla ciebie zamówić?”. i to koniec twojej pracy. A potem jest „główny wykonawca”, który byłby mordercą w procedurze. I płacą tyle samo pieniędzy za te dwie role. W streamingu to wyeliminowali [major role] poziom wykonawców. Więc wszyscy są po prostu zdegradowani do podłogi”.

Warto przeczytać!  Olivia Wilde, rozstanie Jasona Sudeikisa wywołało „niepokój” byłej niani: pozew

Aktorzy, którzy pamiętają czasy świetności telewizji sieciowej, pamiętają też wyższe opłaty i większe prowizje.

„Kiedy występowałeś w programie telewizyjnym dla CBS, NBC lub ABC, dobrze zarabiałeś na życie z resztek, a także z pensji” — wspomina Kathy Boettcher.

Jeśli chodzi o Leeds i inne, zyski z transmisji strumieniowych nie mogą być oddzielone od zarobków robotniczego Hollywood.

„Nie zajmujemy się już udzielaniem zniżek, przynajmniej naszym najniżej opłacanym członkom” — powiedział Leeds. „Musimy chronić naszych najniżej opłacanych członków, ponieważ nie mają innego wyjścia, jak tylko powiedzieć „tak”. Przede wszystkim bardzo trudno jest znaleźć pracę”.

Jedną z takich osób jest Michael Edwin. Członek SAG od 1978 roku, Edwin wyszedł 14 lipca na pikietę przed Amazon Studios w Culver City. Był szczery, spocony i zły, opisując degradację swoich zarobków w okresie 20 lat.

„To nie zaczęło się od transmisji strumieniowej. Zrobili to z płytami CD i DVD, zrobili to z kablem” – powiedział Edwin Różnorodność. „Mówią:„ Nie wiemy, jaki jest model biznesowy. I nie wiemy, co zrobimy. Ale myślę, że to, co ustrukturyzowali, ze względu na rozmiary firm, jest naprawdę destrukcyjne dla naszej siatki płac. Ponieważ prawda jest taka, że ​​większość ludzi, których tu widzisz — pracujemy cztery, pięć, sześć razy w roku, nawet gwiazdy gościnne. I nie jesteśmy stałymi bywalcami seriali. Nie jesteśmy ludźmi, którzy mają regularne dochody. Składamy to razem. Samo wykupienie ubezpieczenia zdrowotnego jest wystarczająco trudne. A więc klejem do tego wszystkiego były pozostałości.

Edwin szybko przeliczył się w głowie. Po raz kolejny liczby wyjaśniają, dlaczego uważa on strajk za jedyną opcję związku, jeśli kierownictwo nie może zrozumieć, dlaczego członkowie związku potrzebują dwucyfrowego podwyższenia minimalnych stawek.

„Na [broadcast] Network show, co zrobiłbym, powiedzmy w 2003 roku, mógłbym w ciągu życia pozostałości, czyli ponad 15-20 lat, zarobić około 15 000 $ na tych pozostałościach” – powiedział Edwin. „Teraz to więcej niż 2000 $, jeśli o to chodzi. To dlatego, że większość powtórek sieciowych zniknęła. To prawie tak, jakbyś nie mógł wykonać tej pracy, ponieważ po prostu nie możesz utrzymać się na powierzchni”.


Źródło