Biznes

Dlaczego Chiny są dla Tesli ważniejsze niż Indie? | Wyjaśnione wiadomości

  • 1 maja, 2024
  • 4 min read
Dlaczego Chiny są dla Tesli ważniejsze niż Indie?  |  Wyjaśnione wiadomości


W ciągu tygodnia od przełożenia swojej długo oczekiwanej wizyty w Indiach dyrektor generalny Tesli Elon Musk wylądował w Pekinie naciskać Pełna jazda autonomiczna (FSD)podkreślając znaczenie Chin w globalnym łańcuchu dostaw dla najcenniejszego na świecie producenta pojazdów elektrycznych.

Oto dlaczego Chiny pozostają niezwykle ważne dla Tesli – bardziej niż Indie.

Dominacja Chin w produkcji akumulatorów

Na Chiny przypada ponad połowa światowej sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV), w dużej mierze wynikająca z niemal dominacji w produkcji akumulatorów – kluczowego elementu dla produkcji pojazdów elektrycznych. Jak podaje Reuters, podczas ostatniej wizyty Elona Muska w Chinach spotkał się z Robinem Zengiem, prezesem chińskiego giganta akumulatorowego China’s Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL). CATL odpowiada za dwie trzecie światowej produkcji akumulatorów i jest dostawcą Tesli, a także innych głównych producentów samochodów, takich jak Volkswagen AG i Toyota Motor Corp.

Plakat YouTube

Największa fabryka Tesli znajduje się w Szanghaju

Jeśli chodzi o produkcję pojazdów elektrycznych, Chiny pozostawiły USA i Europę daleko w tyle i są obecnie kluczowym motorem wzrostu Tesli. Firma zajmująca się pojazdami elektrycznymi otworzyła swój największy zakład produkcyjny w Szanghaju w 2018 r., po tym jak nowa chińska polityka umożliwiła zagranicznym producentom samochodów zakładanie w tym kraju spółek zależnych będących w całości jej własnością. Sama fabryka w Szanghaju produkuje rocznie ponad 1 milion egzemplarzy najbardziej udanych samochodów Tesli – Modelu 3 i Modelu Y. Gigafabryka, pierwsza poza Stanami Zjednoczonymi, ma także kluczowe znaczenie dla Tesli, która dostarcza jej samochody do Nowej Zelandii, Australii i Europy.

Warto przeczytać!  ? Turów, Konin i Bełchatów mogą skorzystać z 300 mln euro.

Rozwój pojazdów elektrycznych w Indiach wciąż znajduje się w początkowej fazie

Globalne przejście z pojazdów z silnikiem spalinowym (ICE) na pojazdy elektryczne stwarza ogromną szansę dla nowych podmiotów, takich jak Indie, rywalizujących o bycie częścią globalnego łańcucha dostaw. Jednak Indie w przeszłości opierały się na imporcie akumulatorów z innych krajów, a obecnie mają rozdrobniony łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych.

Oferta świąteczna

Według raportu Niti Ayog największe zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe (LIB) pochodzi ze sprzętu elektronicznego, takiego jak laptopy, telefony komórkowe i tablety. Rynek LIB poprzez sprzedaż pojazdów elektrycznych w Indiach wyniósł zaledwie około 1 GWh (w porównaniu do 4,5 GWh w przypadku elektroniki użytkowej). Biorąc pod uwagę rosnący popyt na baterie, Indie naciskają na produkcję baterii w ramach programu motywacyjnego powiązanego z produkcją (PLI) na rzecz przechowywania baterii w zaawansowanych ogniwach chemicznych (ACC). ACC jest kluczowym elementem akumulatorów litowo-jonowych. Niti Ayog twierdzi, że Indie są dobrze przygotowane do przejęcia dużej części rosnącego rynku światowego i do 2030 r. mogą stanowić do 13% światowego zapotrzebowania na baterie.

Regulacyjne klapki w indyjskiej polityce dotyczącej pojazdów elektrycznych

Polityka Indii dotycząca pojazdów elektrycznych została opublikowana w zeszłym miesiącu po latach niepowodzeń. W 2018 roku ówczesny dyrektor generalny Niti Aayog, Amitabh Kant, powiedział, że nie ma potrzeby prowadzenia polityki dotyczącej pojazdów elektrycznych i że technologia nie powinna być uwięziona w zasadach i przepisach. W latach 2018–2019 Centrum podwyższyło cło na import pojazdów mechanicznych, samochodów osobowych i motocykli z CKD (całkowicie zniszczonym) z 10% do 15%, ku wielkiemu gniewowi światowych producentów samochodów. W zeszłym miesiącu, kiedy Indie w końcu opublikowały swoją politykę dotyczącą pojazdów elektrycznych, złagodziły cło na samochody całkowicie zabudowane (CBU), ustalając minimalny limit inwestycji dla producentów na poziomie 4150 crore rupii.

Warto przeczytać!  Zamiast rakiet czipy. Nowy sposób na zaatakowanie Europy [ANALIZA]

Jednak Indie nadal mają szansę


Pomimo dominacji Chin w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych, ich eksport jest coraz częściej poddawany kontroli w Europie i USA, co stanowi szansę dla Indii.

Komisja Europejska w październiku ubiegłego roku wszczęła dochodzenie antysubsydyjne dotyczące importu pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) z Chin. Według KE dochodzenie najpierw ustali, czy łańcuchy wartości pojazdów elektrycznych w Chinach czerpią korzyści z nielegalnego subsydiowania oraz czy subsydiowanie to powoduje lub grozi spowodowaniem szkody ekonomicznej dla producentów pojazdów elektrycznych w UE. „Na podstawie ustaleń dochodzenia Komisja ustali, czy w interesie UE leży zaradzenie skutkom stwierdzonych nieuczciwych praktyk handlowych poprzez nałożenie ceł antysubsydyjnych na import pojazdów elektrycznych akumulatorowych z Chin” – stwierdziła KE.

Tymczasem Sekretarz Handlu Stanów Zjednoczonych Gina Raimondo również ostrzegła, że ​​chińskie pojazdy elektryczne stanowią zagrożenie dla amerykańskich producentów samochodów.

© The Indian Express Pvt Ltd

Po raz pierwszy przesłano: 01.05.2024 o 19:10 czasu wschodniego


Źródło