Marketing

Dlaczego dźwięk przestrzenny jest przyszłością przemysłu muzycznego, nawet jeśli go nie znosisz

  • 29 stycznia, 2023
  • 7 min read
Dlaczego dźwięk przestrzenny jest przyszłością przemysłu muzycznego, nawet jeśli go nie znosisz


Nie ma znaczenia, czy dźwięk przestrzenny z Dolby Atmos jest dobry, ponieważ to już przyszłość Apple Music i większego przemysłu muzycznego, na dobre lub na złe. Pozwól nam wyjaśnić.

Apple Music z Dolby Atmos
Apple Music z Dolby Atmos

Apple ogłosiło Spatial Audio jako część Apple Music w maju 2021 roku. W ciągu niespełna dwóch lat firma już świętuje swój sukces w ramach specjalnego komunikatu prasowego.

Eddy Cue powiedział w nim: „Od czasu premiery liczba miesięcznych słuchaczy Spatial Audio wzrosła ponad trzykrotnie, przy czym ponad 80 procent abonentów na całym świecie cieszy się z tego doświadczenia, podczas gdy miesięczne odtworzenia w Spatial Audio wzrosły o ponad 1000 procent”.

Wzrost liczby słuchaczy prawdopodobnie ma związek z tym, jak bardzo Apple włącza format audio na swoich urządzeniach.

Wbudowane głośniki w iPhonie z czasów XS automatycznie obsługują dźwięk przestrzenny z Dolby Atmos. AirPods, nowoczesne słuchawki Beats, a nawet wszystkie słuchawki Bluetooth (o których iPhone wie, że to słuchawki).

Słuchawki przewodowe również obsługują tę funkcję, jeśli dźwięk przestrzenny jest wyraźnie włączony w ustawieniach, a nie ustawiony na „automatyczny”.

Apple stawia na dźwięk przestrzenny. Do tego stopnia, że ​​​​połączył go z bezstratnym dźwiękiem i rozdawał subskrybentom bez dodatkowych kosztów – mimo że Apple płacił więcej opłat licencyjnych za te formaty audio.

Dźwięk przestrzenny w branży muzycznej

W lipcu 2021 roku, po wprowadzeniu Spatial Audio, producent Beatlesów, Giles Martin, skomentował technologię, produkcję i brzmienie albumu „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”.

w Toczący się kamień wywiadzie, Martin nazwał pierwszy miks Spatial Audio, że nie jest całkiem w porządku. „Wrócę do miksu teatralnego i zrobię to, co nazywa się Dolby Atmos bliskiego pola, w przeciwieństwie do kinowego Dolby Atmos”.

Warto przeczytać!  Akcje Accuray: pozostają na dobrej drodze, ale chińska rampa pozostaje kluczowa (ARAY)

Ogólnie rzecz biorąc, pomimo zmian, które uważał za potrzebne, Martin wydawał się optymistycznie nastawiony do nowych wrażeń słuchowych i ich przyszłości.

„Myślę, że jesteśmy na samym początku. Myślę, że to, co może zrobić, to stworzyć intymność z muzyką. Możesz usłyszeć różnicę w dźwięku przestrzennym. Może nie zawsze jest lepiej, ale jest różnica”.

Prawie dwa lata później wszystkie wydawnictwa dużych wytwórni w Apple Music mają dostępny miks dźwięku przestrzennego. Co więcej, starsze wersje są nadal wydawane co tydzień i podświetlane w aplikacji.

Miksowanie dla Dolby Atmos
Miksowanie dla Dolby Atmos

Format audio rośnie i rozwija się, ale nie rozprzestrzenił się jeszcze tak szeroko, jak bezstratny. Głównie wynika to z kosztów związanych z produkcją miksów przestrzennych.

Na przykład Dolby Atmos Production Suite kosztuje 299 USD. Pakiet Dolby Atmos Mastering Suite kosztuje około 1000 USD. W zależności od konfiguracji nagrywania mogą wystąpić inne koszty.

Ogólnie rzecz biorąc, bardziej znaczący wydatek wynika z budowy systemu monitorowania 7.1.4 zalecanego przez Dolby.

Byłoby to siedem głośników surround, jeden subwoofer i cztery głośniki górne. Zestaw produkcyjny obsłuży jednak do 22 głośników, jeśli ktoś ma na to ochotę.

Kiedy te koszty w jakiś sposób spadną, powinniśmy zobaczyć jeszcze szerszą adaptację.

Niezależna strona

Nawiasem mówiąc, Lyrah jest artystką muzyczną, która ma ponad 250 000 słuchaczy miesięcznie na Spotify i zdecydowała, że ​​nie inwestuje jeszcze w dźwięk przestrzenny.

Lyrah i Ciel Eckard-Lee
Lyrah i Ciel Eckard-Lee

Wyjaśniła: „Są dwa powody, dla których nie miksuję moich piosenek z dźwiękiem przestrzennym. Koszt i moja baza odbiorców to głównie Spotify, który nie oferuje przestrzennego odsłuchu”.

Warto przeczytać!  Umieszczanie OTA w Twoim Digital Marketing Mix

„Na dłuższą metę bardzo bym chciała, ale ponieważ staram się utrzymywać koszty produkcji na jak najniższym poziomie, nie ma to teraz sensu” – powiedziała. „Prawdopodobnie zainwestowałbym więcej w występy na żywo, niż w dźwięk przestrzenny”.

Ciel Eckard-Lee, inżynier miksowania/masteringu i współpracownik Lyrah, dodał: „Dźwięk przestrzenny może zapewnić niezwykle emocjonalne doznania we właściwym kontekście, ale większość konsumentów nie ma systemu odtwarzania, który pozwoliłby mu się naprawdę zanurzyć”.

„Podczas gdy słuchawki Apple dobrze radzą sobie z przybliżeniem przestrzenności, nie są w stanie w pełni odtworzyć obecności w zestawie głośników, a głównie wydaje się, że jest to taktyka marketingowa, aby sprzedawać więcej słuchawek i różnicować Apple Music” – powiedział.

„Myślę też, że nie wszystkie rodzaje muzyki dobrze dostosowują się do przestrzeni, ponieważ tak wiele dźwięków miksowania i produkcji, które pokochaliśmy, zostało opracowanych dla stereo” – powiedział Eckard-Lee. „Przy odpowiednim środowisku odsłuchowym i produkcji może to być niesamowite, ale to, co jest dostępne dla przeciętnego konsumenta, nie było jak dotąd tak przekonujące”.

Inne dźwięki przestrzenne

Chociaż Apple z pewnością naciska najmocniej na froncie dźwięku przestrzennego, nie jest to jedyny.

Amazon Music Unlimited oferuje katalog „tysięcy” utworów Spatial Audio zmasterowanych w Dolby Atmos i Sony 360 Reality Audio. Tidal, w ramach swojego poziomu HiFi Plus za 19,99 USD miesięcznie, oferuje dostęp do miksów przestrzennych Dolby Atmos i Sony 360 Reality Audio.

Od 19 stycznia 2023 r. Spotify nie oferuje bezstratnych ani przestrzennych utworów audio w swoich usługach przesyłania strumieniowego.

Warto przeczytać!  Ali White z Actor’s Express w Atlancie w stanie Georgia

Dolby Atmos w całej innej rozrywce

Cofając się od muzyki Spatial Audio, szerszym obrazem może być rozpowszechnienie Dolby Atmos w filmach i programach telewizyjnych. Konsumenci są szkoleni, aby kojarzyć tę markę Dolby z wciągającymi i przestrzennymi treściami audio.

Tak naprawdę nie ma znaczenia, że ​​Dolby Atmos dla muzyki to nie to samo – w tym szczegół, że wydania kinowe muszą być miksowane i masterowane w studiu Dolby Certified, podczas gdy wydania muzyczne nie.

Dolby Atmos po prostu zaczyna być kojarzony z lepszym dźwiękiem, nawet jeśli konsumenci nie potrafią dokładnie określić, co to jest.

Dźwięk przestrzenny to przyszłość muzyki

Jesteśmy na tyle daleko na tej drodze Spatial Audio, że nie wygląda na to, żeby miała zostać porzucona w najbliższym czasie.

Wirtualny dźwięk przestrzenny
Wirtualny dźwięk przestrzenny

Apple prawdopodobnie poświęcił dużo czasu i pieniędzy na zainwestowanie w to, ponieważ jest to ważne dla wirtualnej rzeczywistości, w której musisz słyszeć dźwięki w przestrzeni 360 stopni.

Ale przede wszystkim jest to wyróżnik Apple Music, którego klienci nie odrzucają.

Anegdotycznie subskrybenci Apple Music wydają się obojętni na tę funkcję, jeśli w ogóle. Jest to wliczone w ich miesięczny koszt, a Apple zjada wszelkie zwiększone opłaty związane z licencjonowaniem tych utworów.

Bezstratny dźwięk był trudny do sprzedania, ponieważ wielu słuchaczy jest w stanie odróżnić wyższą jakość powyżej pewnego progu – a wiele osób nie ma ochoty próbować.

Spatial Audio oferuje bardziej praktyczny i potencjalnie namacalny punkt widzenia marketingowego. Dlatego jest to przyszłość dla Apple, Amazon, Sony, Tidal, Dolby i mnóstwa innych firm z branży muzycznej.

Przeczytaj na AppleInsider


Źródło