Podróże

Dlaczego era tanich lotów w Europie może się skończyć – DW – 21.06.2023

  • 21 czerwca, 2023
  • 5 min read
Dlaczego era tanich lotów w Europie może się skończyć – DW – 21.06.2023


Wydaje się, że czasy tanich biletów lotniczych w Europie dobiegły końca. W większości miejsc nie widać powrotu do cen lotów sprzed pandemii. Potwierdzają to chociażby dane niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego, który podał, że średnia cena lotu międzynarodowego w kwietniu 2023 roku była o 33,4% wyższa niż rok wcześniej.

„Podobnie jak wszyscy obecnie doświadczamy ogromnego wzrostu kosztów, spowodowanego szczególnie wysokimi cenami paliw i energii, rosną też koszty dla linii lotniczych, lotnisk, firm konserwacyjnych i usługodawców” — mówi ekspert ds. lotnictwa, Cord Schellenberg. Ponadto popyt na podróże lotnicze w Europie jest bardzo wysoki, odkąd podróże stały się bardziej przystępne cenowo. Ale przepustowość lotów nie jest tak wysoka jak w 2019 r. „Tak wysoki popyt odpowiada ograniczonej podaży”.

Według danych Niemieckiego Związku Lotniczego (BDL) ruch lotniczy w Niemczech wyniósł w ubiegłym roku 70% tego, co było w 2019 r. „Oznacza to, że ożywienie w Niemczech jest wolniejsze niż w innych krajach europejskich, gdzie w 2022 r. na poziomie 84% tego, co było w 2019 r.”, powiedział BDL w swoim najnowszym raporcie branżowym.

Drogie letnie loty

Internetowa porównywarka cen Idealo poinformowała niedawno, że letnie ceny lotów wzrosły o 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. „W tej chwili pasażerowie są skłonni płacić wyższe ceny”, mówi Schellenberg. „Okazuje się, czy jest to spowodowane efektem doganiania – że ludzie w końcu mogą ponownie podróżować po pandemii – czy też ogólną zmianą nastawienia. Podróż samolotem może po prostu kosztować więcej, ponieważ kiedyś była zbyt tania”.

Warto przeczytać!  Oto 5 najpopularniejszych miejsc w Afryce według nowego raportu

Jednak Christoph Brützel, profesor zarządzania ruchem lotniczym na Międzynarodowym Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bad Honnef w Niemczech, spodziewa się spadku cen, przynajmniej w krótkim okresie. „W przyszłym roku prawdopodobnie znowu spadną” – podejrzewa. Brützel mówi, że spadki cen będą wynikać z tego, że linie lotnicze zaczną zwiększać swoją przepustowość.

Wyższe ceny nie powstrzymały ludzi od podróżowaniaZdjęcie: Micha Korb/pressefoto_korb/picture Alliance

Koniec z super tanimi taryfami

Niemniej jednak wiele wskazuje na to, że nie będzie powrotu do czasami bardzo niskich cen biletów lotniczych z przeszłości. Na przykład dyrektor generalny Ryanair, Michael O’Leary, niedawno przyznał, że czasy okazyjnych biletów za 10 euro (10,80 USD) już minęły. Powiedział BBC, że średnie ceny biletów linii lotniczej wzrosną w ciągu najbliższych kilku lat o 40 do 50 euro (43-57 dolarów). Głównym powodem, powiedział, są wysokie ceny paliwa do silników odrzutowych. Potwierdza to Harald Zeiss, profesor z Harz University of Applied Sciences w Wernigerode w Niemczech, którego badania koncentrują się na zrównoważonym rozwoju w turystyce. „Paliwa kopalne staną się bardzo drogie” – mówi. „Jeśli polegasz na nafcie, nie będziesz miał wyboru, jak tylko przenieść rosnące koszty na klientów” – powiedział DW.

Warto przeczytać!  Dokument upamiętnia 175 lat od przybycia pierwszego statku migrantów do portu Otago

Jest to szczególnie prawdziwe, ponieważ branża lotnicza znajduje się pod rosnącą presją, by odpowiadać za szkody wyrządzone środowisku naturalnemu. „Środowiskowe koszty latania powinny być znacznie silniej odzwierciedlone w biletach lotniczych” – mówi Werner Reh, rzecznik grupy roboczej ds. transportu w stowarzyszeniu ochrony środowiska BUND. „Jedna tona CO2 powoduje szkody klimatyczne w wysokości 180 euro (195 dolarów)” – mówi. Mówi, że najprostszym sposobem wyceny tego jest podatek od kerozyny. Oblicza, że ​​lot ekonomiczny z Niemiec na Dominikanę byłby droższy o około 180 euro (195 dolarów). Jednak Reh mówi, że wdrożenie takiego podatku na poziomie międzynarodowym byłoby „niezwykle trudne”.

Ceny paliw kopalnych rosną, ale to tylko jeden z powodów, dla których ceny biletów lotniczych są wyższeZdjęcie: Julian Stratenschulte/dpa/picture Alliance

Zrównoważone paliwa podnoszą koszty

Rosnące wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) z większym prawdopodobieństwem spowoduje wzrost kosztów dla linii lotniczych w nadchodzących latach. Na przykład unijne środki „Fit for 55”, których celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 55% do 2030 r., przewidują stosowanie bardziej zrównoważonych paliw lotniczych, w tym paliw mieszanych. Według niedawno przedstawionego badania przeprowadzonego przez firmę audytorską Pricewaterhouse Coopers Niemcy, dla linii lotniczych oznacza to wzrost kosztów paliwa nawet o 16% na tonę w porównaniu z czystą naftą kopalną. „Ci, którzy w przyszłości będą chcieli latać w bardziej zrównoważony sposób, będą musieli za to zapłacić więcej” – mówi Jan Wille, współautor badania.

Warto przeczytać!  Jak wycieczki i zajęcia mogą opierać się na impecie podróży
Linie lotnicze również nie przywróciły jeszcze przepustowości lotów do poziomu z 2019 rZdjęcie: Sojusz Caro/zdjęcie

Tymczasem instytut badań ekonomicznych SEO Amsterdam Economics wyliczył, że pakiet „Fit for 55” podniesie cenę lotu powrotnego w Europie na dystansie 3000 kilometrów o 45 euro (49 dolarów) do 2030 r. i o 65 euro (71 dolarów). do 2035 r. Tymczasem w innym badaniu naukowcy odkryli, że wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych z europejskiego lotnictwa do 2050 r., zgodnie z założeniami, będzie kosztować łącznie 820 miliardów euro (897 miliardów dolarów). Naukowcy twierdzą, że jedną z konsekwencji tego będą wyższe ceny biletów.

Drogi do zrównoważonego lotnictwa

Ta przeglądarka nie obsługuje elementu wideo.

Ten artykuł został przetłumaczony z języka niemieckiego.


Źródło