Podróże

Dlaczego era tanich lotów w Europie może się skończyć | Podróż

  • 21 czerwca, 2023
  • 5 min read
Dlaczego era tanich lotów w Europie może się skończyć |  Podróż


Wydaje się, że czasy tanich biletów lotniczych w Europie dobiegły końca. W większości miejsc nie widać powrotu do cen lotów sprzed pandemii. Potwierdzają to chociażby dane niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego, który podał, że średnia cena lotu międzynarodowego w kwietniu 2023 roku była o 33,4% wyższa niż rok wcześniej.

Kwestie środowiskowe są jednym z kilku czynników powodujących wzrost cen biletów lotniczych. (Peksel)

„Podobnie jak wszyscy obecnie doświadczamy ogromnego wzrostu kosztów, spowodowanego szczególnie wysokimi cenami paliw i energii, rosną też koszty dla linii lotniczych, lotnisk, firm konserwacyjnych i usługodawców” — mówi ekspert ds. lotnictwa, Cord Schellenberg. Ponadto popyt na podróże lotnicze w Europie jest bardzo wysoki, odkąd podróże stały się bardziej przystępne cenowo. Ale przepustowość lotów nie jest tak wysoka jak w 2019 r. „Tak wysoki popyt odpowiada ograniczonej podaży”.

Według danych Niemieckiego Związku Lotniczego (BDL) ruch lotniczy w Niemczech wyniósł w ubiegłym roku 70% tego, co było w 2019 r. „Oznacza to, że ożywienie w Niemczech jest wolniejsze niż w innych krajach europejskich, gdzie w 2022 r. na poziomie 84% tego, co było w 2019 r.”, powiedział BDL w swoim najnowszym raporcie branżowym.

Drogie letnie loty

Internetowa porównywarka cen Idealo poinformowała niedawno, że letnie ceny lotów wzrosły o 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. „W tej chwili pasażerowie są skłonni płacić wyższe ceny”, mówi Schellenberg. „Okazuje się, czy jest to spowodowane efektem doganiania – że ludzie w końcu mogą ponownie podróżować po pandemii – czy też ogólną zmianą nastawienia. Podróż samolotem może po prostu kosztować więcej, ponieważ kiedyś była zbyt tania”.

Warto przeczytać!  Starożytne miasta magnesem dla współczesnych odkrywców - Travel

Jednak Christoph Brützel, profesor zarządzania ruchem lotniczym na Międzynarodowym Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bad Honnef w Niemczech, spodziewa się spadku cen, przynajmniej w krótkim okresie. „W przyszłym roku prawdopodobnie znowu spadną” – podejrzewa. Brützel mówi, że spadki cen będą wynikać z tego, że linie lotnicze zaczną zwiększać swoją przepustowość.

Koniec z super tanimi taryfami

Niemniej jednak wiele wskazuje na to, że nie będzie powrotu do czasami bardzo niskich cen biletów lotniczych z przeszłości. Na przykład dyrektor generalny Ryanair, Michael O’Leary, niedawno przyznał, że czasy okazyjnych biletów za 10 euro (10,80 USD) już minęły. Powiedział BBC, że średnie ceny biletów linii lotniczej wzrosną w ciągu najbliższych kilku lat o 40 do 50 euro (43-57 dolarów). Głównym powodem, powiedział, są wysokie ceny paliwa do silników odrzutowych. Potwierdza to Harald Zeiss, profesor z Harz University of Applied Sciences w Wernigerode w Niemczech, którego badania koncentrują się na zrównoważonym rozwoju w turystyce. „Paliwa kopalne staną się bardzo drogie” – mówi. „Jeśli polegasz na nafcie, nie będziesz miał wyboru, jak tylko przenieść rosnące koszty na klientów” – powiedział DW.

Warto przeczytać!  Zapomnij o życiu w samochodzie dostawczym, rozpocznij działalność w zakresie samochodów dostawczych – na co zwrócić uwagę w pojeździe użytkowym

Jest to szczególnie prawdziwe, ponieważ branża lotnicza znajduje się pod rosnącą presją, by odpowiadać za szkody wyrządzane środowisku naturalnemu. „Środowiskowe koszty latania powinny być znacznie silniej odzwierciedlone w biletach lotniczych” – mówi Werner Reh, rzecznik grupy roboczej ds. transportu w stowarzyszeniu ochrony środowiska BUND. „Jedna tona CO2 powoduje szkody klimatyczne w wysokości 180 euro (195 dolarów)” – mówi. Mówi, że najprostszym sposobem wyceny tego jest podatek od kerozyny. Oblicza, że ​​lot ekonomiczny z Niemiec na Dominikanę byłby droższy o około 180 euro (195 dolarów). Jednak Reh mówi, że wdrożenie takiego podatku na poziomie międzynarodowym byłoby „niezwykle trudne”.

Zrównoważone paliwa podnoszą koszty

Rosnące wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) z większym prawdopodobieństwem spowoduje wzrost kosztów dla linii lotniczych w nadchodzących latach. Na przykład unijne środki „Fit for 55”, których celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 55% do 2030 r., przewidują stosowanie bardziej zrównoważonych paliw lotniczych, w tym paliw mieszanych. Według niedawno przedstawionego badania przeprowadzonego przez firmę audytorską Pricewaterhouse Coopers Niemcy, dla linii lotniczych oznacza to wzrost kosztów paliwa nawet o 16% na tonę w porównaniu z czystą naftą kopalną. „Ci, którzy w przyszłości będą chcieli latać w bardziej zrównoważony sposób, będą musieli za to zapłacić więcej” – mówi Jan Wille, współautor badania.

Warto przeczytać!  Bliźniacze miasta Cheshire na całym świecie

Tymczasem instytut badań ekonomicznych SEO Amsterdam Economics wyliczył, że pakiet „Fit for 55” podniesie cenę lotu powrotnego w Europie na dystansie 3000 kilometrów o 45 euro (49 dolarów) do 2030 r. i o 65 euro (71 dolarów). do 2035 r. Tymczasem w innym badaniu naukowcy odkryli, że wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych z europejskiego lotnictwa do 2050 r., zgodnie z założeniami, będzie kosztować łącznie 820 miliardów euro (897 miliardów dolarów). Naukowcy twierdzą, że jedną z konsekwencji tego będą wyższe ceny biletów.


Źródło