Podróże

Dlaczego Europa potrzebuje strategii rozproszenia podróży, aby poradzić sobie z nadmierną turystyką – POLITICO

  • 26 czerwca, 2023
  • 6 min read
Dlaczego Europa potrzebuje strategii rozproszenia podróży, aby poradzić sobie z nadmierną turystyką – POLITICO


Europa znajduje się na rozdrożu w swoich stosunkach z turystyką. Na horyzoncie zbliża się lato, wracają międzynarodowe podróże, a ludzie wracają do swoich ulubionych miejsc. Wraz ze wzrostem pewności podróżowania po pandemii, rosną też obawy dotyczące negatywnych skutków nadmiernej turystyki.

Nadmierna turystyka – kiedy zbyt wielu gości odwiedza zbyt mało miejsc, zazwyczaj w tym samym czasie – jest z natury europejskim wyzwaniem. Ale podczas gdy zdjęcia turystów stłoczonych na Las Ramblas i Placu Świętego Marka niestety stały się tutaj synonimem letnich podróży, nie ma zgody co do tego, co napędza zjawisko nadmiernej turystyki lub jak najlepiej temu zaradzić.

Ponieważ coraz więcej gości przygotowuje się do wyjazdu do Europy, region potrzebuje strategii turystycznej, która obejmuje rozproszenie i pomaga miastom zwalczać nadmierną intensyfikację ruchu turystycznego w historycznych punktach zapalnych, jednocześnie rozpowszechniając korzyści płynące z turystyki w miejscach i dzielnicach, które wcześniej nie korzystały.

W ostatnich tygodniach udostępniono dwa raporty, które rzucają nowe światło na wpływ wzrostu turystyki w Europie: jeden raport[1] z Booking.com podkreśla „boom” w rozwoju hoteli i erozję niezależnych nieruchomości; drugi z Airbnb podkreśla, w jaki sposób platforma pomaga rozproszyć gości i przynosi korzyści społecznościom bez hoteli.

Łącznie raporty te dają kompleksowy obraz tego, co napędza nadmierną turystykę w Europie — i potencjalne rozwiązanie.

Podczas gdy hotele są skoncentrowane w historycznych miejscach turystycznych, Airbnb przynosi dolary i turystykę do różnych miejsc, które nie są obsługiwane przez tradycyjną gościnność.

W nowym raporcie Booking.com podkreśla, że ​​Europa znajduje się na początku „łańcuchowania” branży hotelarskiej — zaczynając od Francji i Wielkiej Brytanii — podczas gdy pozycja rynkowa hoteli sieciowych „nieubłaganie pnie się w górę”, co według raportu jest kosztem niezależnych konkurentów.

Warto przeczytać!  Oto dlaczego Republika Południowej Afryki nazywana jest Tęczowym Narodem, 6 miejsc, które trzeba odwiedzić | Podróż

Podczas gdy debata na temat zarządzania nadmiernym ruchem turystycznym w Europie trwa, raport Booking.com wyjaśnia, że ​​zaledwie cztery międzynarodowe sieci hotelowe stoją za prawie połową wszystkich nowych projektów budowy hoteli w Europie. Bliższe przyjrzenie się tym liczbom pokazuje, że Europa ma obecnie w budowie ponad 1700 hoteli i 260 000 pokoi, z rekordową liczbą 524 projektów na wczesnym etapie planowania.[2] Podane 49 procent tej budowy jest napędzane przez Accor, Marriott, IHG i Hilton, przy czym sieci hotelowe generalnie stanowią 64 procent wszystkich inwestycji w projekty budowlane.

Oprócz tego raportu, nowa analiza Airbnb wykorzystująca dane Eurostatu — urzędu statystycznego Unii Europejskiej — pokazuje, że goście Airbnb nadal stanowią niewielką część ogólnej liczby odwiedzających główne miasta Europy w porównaniu z gośćmi korzystającymi z hoteli i innych obiektów noclegowych[3]. Na przykład w Wenecji goście Airbnb stanowią zaledwie 4 procent odwiedzających to miasto; w Amsterdamie tylko 5 procent gości zatrzymuje się na Airbnbs.

W skali globalnej oferty na Airbnb są bardziej rozproszone niż kiedykolwiek wcześniej, a podczas gdy hotele są skoncentrowane w historycznych atrakcyjnych miejscach turystycznych, Airbnb przynosi dolary i turystykę do różnych miejsc, które nie są obsługiwane przez tradycyjną gościnność.

Warto przeczytać!  Twoje letnie wakacje, posortowane: 10 najlepszych miejsc podróży do odwiedzenia w 2023 roku

Opublikowana dzisiaj pierwsza w historii analiza danych Airbnb i OpenStreetMap w Europie pokazuje, że w 10 popularnych europejskich destynacjach turystycznych, w tym w Amsterdamie, Barcelonie i Londynie, w zeszłym roku przybyło ponad 3 miliony gości do społeczności z Airbnb i bez hoteli, co pomogło rozproszyć gości jednocześnie generując ponad 710 milionów dolarów zarobków gospodarzy dla lokalnych rodzin.

Analiza regionu Île-de-France, najbardziej zaludnionego regionu Francji, przeprowadzona przez Deloitte wykazała również, że podaż hoteli koncentrowała się w zaledwie połowie kodów pocztowych, podczas gdy gospodarze Airbnb oferowali zakwaterowanie w 99% regionu.

Jest to trend, który rozprasza gości i przynosi korzyści, pomagając odwiedzającym odkrywać nowe miejsca, które w przeciwnym razie mogliby przegapić, oraz generując nowe dochody dla rodzin, firm i społeczności, które wcześniej nie korzystały z turystyki.

Dane są kluczem do zdiagnozowania problemu, zanim będzie można wprowadzić odpowiednie rozwiązania.

Oprócz trendów w zrównoważonym podróżowaniu obserwowanych na Airbnb, platforma inwestuje również w oparte na technologii narzędzia „elastycznego wyszukiwania”, aby pomóc rozproszyć gości z dala od najbardziej przepełnionych turystycznie miejsc w Europie. Opublikowana dziś nowa analiza pokazuje, że narzędzia te działają w głównych miastach Europy, w tym w Amsterdamie, Barcelonie, Londynie i Rzymie. Goście korzystający z naszych innowacyjnych wyszukiwarek częściej przebywają poza najbardziej ruchliwymi dzielnicami miast.

Airbnb zobowiązuje się do współpracy ze społecznościami i rządami w celu sprostania wyzwaniom związanym z nadmierną turystyką i będziemy robić więcej. Oczywiste jest również, że dane są kluczem do zdiagnozowania problemu, zanim będzie można wprowadzić odpowiednie rozwiązania.

Warto przeczytać!  Podróżujesz tego lata? Spodziewaj się wyższych międzynarodowych biletów lotniczych, ale tańszych lotów krajowych

Aby wesprzeć tę pracę, Airbnb już wspiera inicjatywy w całej UE, które pomagają lepiej zrozumieć lokalny wpływ Airbnb. Obejmują one współpracę z Eurostatem w celu udostępniania danych oraz współpracę z rządami w celu pomocy gospodarzom w udostępnianiu domów, przestrzeganiu zasad i płaceniu podatków.

Jesteśmy głęboko przekonani, że przynajmniej część rozwiązania problemu nadmiernej turystyki leży w rozproszeniu.

Co najważniejsze, Airbnb wspiera również opracowywanie nowych przepisów UE, które zapewnią krajom członkowskim lepszy dostęp do danych, pod warunkiem, że lokalne przepisy będą jasne i proste do przestrzegania dla gospodarzy na co dzień. Niniejszy wniosek ma podwójną korzyść: pomaga w kształtowaniu polityki opartej na dowodach w całej UE, a jednocześnie daje nadzieję wielu Europejczykom, którzy obecnie nie mogą dzielić swoich domów z powodu nieproporcjonalnych przepisów lokalnych, które często zostały opracowane z myślą o dużych operatorach turystycznych .

Airbnb wspiera oparte na danych podejście UE do regulacji naszej branży, po prostu dlatego, że wierzymy w historię, którą opowiedzą dane — i innowacyjne kształtowanie polityki, które, jak mamy nadzieję, będzie stanowić podstawę.

Wyzwania związane z turystyką w Europie nie zaczęły się od Airbnb — ani my sami nie możemy ich rozwiązać — ale jesteśmy zobowiązani robić więcej, aby pomóc. Jesteśmy głęboko przekonani, że przynajmniej część rozwiązania problemu nadmiernej turystyki leży w rozproszeniu i będziemy nadal umieszczać tę wartość w centrum naszej pracy w Europie, posuwając się naprzód we współpracy ze społecznościami i rządami.


[1]

[2]Zakwaterowanie dane ekonometryczne

[3] Na podstawie danych Eurostatu dotyczących liczby gości noclegów z 2021 r., ostatniego dostępnego roku


Źródło