Dlaczego Martin Scorsese i Apple odmówili udziału w konkursie Killers of the Flower Moon Spot z konkursu w Cannes – The Hollywood Reporter
![Dlaczego Martin Scorsese i Apple odmówili udziału w konkursie Killers of the Flower Moon Spot z konkursu w Cannes – The Hollywood Reporter](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/Dlaczego-Martin-Scorsese-i-Apple-odmowili-udzialu-w-konkursie-Killers-770x470.jpg)
![Killers of the Flower Moon Still Martin Scorsese Wstawka](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/Dlaczego-Martin-Scorsese-i-Apple-odmowili-udzialu-w-konkursie-Killers.jpg)
Na Festiwalu Filmowym w Cannes 2023, który rozpocznie się we wtorek, sześć tytułów — nie licząc pokazów o północy ani serialu telewizyjnego Idol — będzie wyświetlany „poza konkursem”, czyli z wielką premierą na czerwonym dywanie i towarzyszącym jej intensywnym relacjom w mediach, ale bez prawa do nagród festiwalowych.
Obejmują one otwieracz festiwalu Jeanne du Barryw roli głównej Johnny’ego Deppa (podążając śladami gwiezdnych pojazdów począwszy od 2011 roku Bóbr do 2018 roku Gotti); fest bliżej Pierwiastkowy, od Pixara (animowane zdjęcia prawie nigdy nie są zapraszane do konkursu); film franczyzowy Indiana Jones i tarcza przeznaczenia (rok 2008 Indiana Jones pic również wyświetlany poza konkursem, podobnie jak części Kill Bill, Matryca, Oceany, Gwiezdne Wojny I X Men); i najbardziej oczekiwany tytuł kinowy, Martin Scorsese’S Zabójcy Kwiecistego Księżyca.
Wśród nich Zabójcy to wyjątkowy przypadek u tego dyrektora festiwalu Thierry’ego Fremaux ujawnił w kwietniu, że został — i pozostaje — zaproszony do udziału w konkursie. Powiedział, że początkowo oferował film tylko poza konkursem, ponieważ jego światowy dystrybutor cyfrowy Apple, podobnie jak większość innych streamerów, zwykle nie czeka na długie okno kinowe przed ich przesyłaniem strumieniowym, zgodnie z wymogami festiwalu dla miejsce na zawody. Ale potem Apple wskazał, że to zrobiłbym zrób to z Zabójcy (który Paramount będzie dystrybuować w kinach we Francji i Stanach Zjednoczonych). „Więc” — wyjaśnił Fremaux — „powiedziałem:„ Cóż, w takim razie jesteś mile widziany w konkursie ”. A teraz zobaczymy, jaka będzie ich odpowiedź”.
Scorsese — który wcześniej wystawiał w Cannes wiele filmów zarówno w konkursie (m.in Kierowca taksówkiktóry zdobył Złotą Palmę w 1976 roku i Po godzinach, za którą otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera w 1985 roku) i poza nią (liczne filmy dokumentalne) — a Apple zdecydowało się nie skorzystać z oferty Fremaux. Nasuwa się pytanie: dlaczego legendarny filmowiec i dystrybutor, uzbrojony w to, co Fremaux określa jako „ekstremalnie mocny film”, który doprowadził go do łez, nie chciałby pokazać filmu w konkursie na najbardziej prestiżowym festiwalu filmowym na świecie?
Niektórzy filmowcy są niechętni idei konkurencji. Woody’ego Allenana przykład, przywiózł do Cannes kilkanaście filmów z lat 79 Manhattan. Trzech otworzyło festyn, ale żaden nie grał w zawodach. Allen wyjaśnił w 2016 roku: „Ocenianie innych ludzi przez jakąkolwiek grupę jest czymś, czego nigdy nie powinno się robić… Nie wierzę w to i nie chcę w tym uczestniczyć”. Inni poszli w ich ślady. Jacka Audiardaktórego Dheepan zdobył Palme w 2015 roku, powiedział w 2018 roku, że odtąd będzie odmawiał miejsc w zawodach, stwierdzając: „Nie chcę nigdzie rywalizować”. I to też było na wynos Stephena Frearsa po przewodniczeniu jury konkursu w 2007 roku; pomimo wcześniejszego wyświetlania wielu filmów konkursowych, zachował swoje następne, z 2010 roku Tamary Drewez tego.
Innym razem filmowiec i/lub dystrybutor martwi się o zarządzanie oczekiwaniami wobec filmu. The New York Times zauważył już w 1974 roku: „Coraz większa liczba uznanych filmowców… odmawia udziału w konkursie w Cannes, argumentując, że utrata głównej nagrody na rzecz nowicjusza może być bardziej szkodliwa niż wygrana może być prestiżowa”. Profesor filmowy Uniwersytetu Columbia Aneta Insdorfopowiada weteran wielu festiwali w Cannes THR, „Nie przypominam sobie, żeby to kiedykolwiek pomagało 'mistrzom’, którzy mają filmy w konkursie. Na filmowcach wywierana jest mniejsza presja, gdy ich praca jest oceniana na jej własnych warunkach”. To zostało uwzględnione w obliczeniach do utrzymania Ang Lee’S Przyczajony tygrys ukryty smok poza konkursem na festiwalu w 1999 roku, według współdyrektora Sony Classics Tomek Bernard: „O filmie po prostu pisze się inaczej, jeśli jest w konkursie. Chcieliśmy, aby ludzie odkryli to bez kontekstu rywalizacji”.
W rzadkich przypadkach doświadczony twórca filmowy po prostu czuje się wielkoduszny i chce dać mniej znanym filmowcom szansę konkurowania. Takie było wyjaśnienie Stevena Soderberghaktórego seks, kłamstwa i kasety wideo zdobył Palme w 1989 roku, dlaczego początkowo odrzucił miejsce w konkursie na rok 2013 Za świecznikiem (zanim Fremaux namówił go do ponownego rozważenia).
Roberta Altmanaktóry zdobył Złotą Palmę w 1970 r ZACIERznaleziony Wszystko tego rodzaju wyjaśnień brakuje, mówiąc Rogera Eberta w 1977 r.: „Jeśli nie chcesz konkurować, oznacza to, że jesteś albo zbyt arogancki, albo zbyt przestraszony. Więc możesz przegrać? przegrałem już wcześniej; nie ma nic złego w przegrywaniu”.
To powiedziawszy, nikt, kto wie, nie uważa Scorsese za aroganckiego lub przestraszonego – wręcz przeciwnie. Zamiast, THR słyszy, że on i jego zwolennicy oparli swoje stanowisko w sprawie Zabójcy na fakcie, że dwa amerykańskie filmy, których premiera odbyła się poza konkursem w zeszłym roku, Top Gun: Maverick I Elvisawywołał ogromne poruszenie na festiwalu, zarobił fortunę w kasie i zaszedł tak daleko w sezonie nagród, jak film zdobył Złotą Palmę, Trójkąt Smutku (wszystkie trzy otrzymały nominacje do Oscara za najlepszy film), więc nie ma powodu, by próbować naprawiać to, co nie jest zepsute.