Rozrywka

Dlaczego Martin Scorsese i Apple odmówili udziału w konkursie Killers of the Flower Moon Spot z konkursu w Cannes – The Hollywood Reporter

  • 14 maja, 2023
  • 5 min read
Dlaczego Martin Scorsese i Apple odmówili udziału w konkursie Killers of the Flower Moon Spot z konkursu w Cannes – The Hollywood Reporter


Na Festiwalu Filmowym w Cannes 2023, który rozpocznie się we wtorek, sześć tytułów — nie licząc pokazów o północy ani serialu telewizyjnego Idol — będzie wyświetlany „poza konkursem”, czyli z wielką premierą na czerwonym dywanie i towarzyszącym jej intensywnym relacjom w mediach, ale bez prawa do nagród festiwalowych.

Obejmują one otwieracz festiwalu Jeanne du Barryw roli głównej Johnny’ego Deppa (podążając śladami gwiezdnych pojazdów począwszy od 2011 roku Bóbr do 2018 roku Gotti); fest bliżej Pierwiastkowy, od Pixara (animowane zdjęcia prawie nigdy nie są zapraszane do konkursu); film franczyzowy Indiana Jones i tarcza przeznaczenia (rok 2008 Indiana Jones pic również wyświetlany poza konkursem, podobnie jak części Kill Bill, Matryca, Oceany, Gwiezdne Wojny I X Men); i najbardziej oczekiwany tytuł kinowy, Martin Scorsese’S Zabójcy Kwiecistego Księżyca.

Wśród nich Zabójcy to wyjątkowy przypadek u tego dyrektora festiwalu Thierry’ego Fremaux ujawnił w kwietniu, że został — i pozostaje — zaproszony do udziału w konkursie. Powiedział, że początkowo oferował film tylko poza konkursem, ponieważ jego światowy dystrybutor cyfrowy Apple, podobnie jak większość innych streamerów, zwykle nie czeka na długie okno kinowe przed ich przesyłaniem strumieniowym, zgodnie z wymogami festiwalu dla miejsce na zawody. Ale potem Apple wskazał, że to zrobiłbym zrób to z Zabójcy (który Paramount będzie dystrybuować w kinach we Francji i Stanach Zjednoczonych). „Więc” — wyjaśnił Fremaux — „powiedziałem:„ Cóż, w takim razie jesteś mile widziany w konkursie ”. A teraz zobaczymy, jaka będzie ich odpowiedź”.

Warto przeczytać!  Czego spodziewać się w 2023 roku

Scorsese — który wcześniej wystawiał w Cannes wiele filmów zarówno w konkursie (m.in Kierowca taksówkiktóry zdobył Złotą Palmę w 1976 roku i Po godzinach, za którą otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera w 1985 roku) i poza nią (liczne filmy dokumentalne) — a Apple zdecydowało się nie skorzystać z oferty Fremaux. Nasuwa się pytanie: dlaczego legendarny filmowiec i dystrybutor, uzbrojony w to, co Fremaux określa jako „ekstremalnie mocny film”, który doprowadził go do łez, nie chciałby pokazać filmu w konkursie na najbardziej prestiżowym festiwalu filmowym na świecie?

Niektórzy filmowcy są niechętni idei konkurencji. Woody’ego Allenana przykład, przywiózł do Cannes kilkanaście filmów z lat 79 Manhattan. Trzech otworzyło festyn, ale żaden nie grał w zawodach. Allen wyjaśnił w 2016 roku: „Ocenianie innych ludzi przez jakąkolwiek grupę jest czymś, czego nigdy nie powinno się robić… Nie wierzę w to i nie chcę w tym uczestniczyć”. Inni poszli w ich ślady. Jacka Audiardaktórego Dheepan zdobył Palme w 2015 roku, powiedział w 2018 roku, że odtąd będzie odmawiał miejsc w zawodach, stwierdzając: „Nie chcę nigdzie rywalizować”. I to też było na wynos Stephena Frearsa po przewodniczeniu jury konkursu w 2007 roku; pomimo wcześniejszego wyświetlania wielu filmów konkursowych, zachował swoje następne, z 2010 roku Tamary Drewez tego.

Warto przeczytać!  Kontrowersje i konsekwencje Dr. Disrespecta wyjaśnione

Innym razem filmowiec i/lub dystrybutor martwi się o zarządzanie oczekiwaniami wobec filmu. The New York Times zauważył już w 1974 roku: „Coraz większa liczba uznanych filmowców… odmawia udziału w konkursie w Cannes, argumentując, że utrata głównej nagrody na rzecz nowicjusza może być bardziej szkodliwa niż wygrana może być prestiżowa”. Profesor filmowy Uniwersytetu Columbia Aneta Insdorfopowiada weteran wielu festiwali w Cannes THR, „Nie przypominam sobie, żeby to kiedykolwiek pomagało 'mistrzom’, którzy mają filmy w konkursie. Na filmowcach wywierana jest mniejsza presja, gdy ich praca jest oceniana na jej własnych warunkach”. To zostało uwzględnione w obliczeniach do utrzymania Ang Lee’S Przyczajony tygrys ukryty smok poza konkursem na festiwalu w 1999 roku, według współdyrektora Sony Classics Tomek Bernard: „O filmie po prostu pisze się inaczej, jeśli jest w konkursie. Chcieliśmy, aby ludzie odkryli to bez kontekstu rywalizacji”.

W rzadkich przypadkach doświadczony twórca filmowy po prostu czuje się wielkoduszny i chce dać mniej znanym filmowcom szansę konkurowania. Takie było wyjaśnienie Stevena Soderberghaktórego seks, kłamstwa i kasety wideo zdobył Palme w 1989 roku, dlaczego początkowo odrzucił miejsce w konkursie na rok 2013 Za świecznikiem (zanim Fremaux namówił go do ponownego rozważenia).

Warto przeczytać!  Oto zwycięzca 51. corocznej imprezy [UPDATING LIVE] – Złote Derby

Roberta Altmanaktóry zdobył Złotą Palmę w 1970 r ZACIERznaleziony Wszystko tego rodzaju wyjaśnień brakuje, mówiąc Rogera Eberta w 1977 r.: „Jeśli nie chcesz konkurować, oznacza to, że jesteś albo zbyt arogancki, albo zbyt przestraszony. Więc możesz przegrać? przegrałem już wcześniej; nie ma nic złego w przegrywaniu”.

To powiedziawszy, nikt, kto wie, nie uważa Scorsese za aroganckiego lub przestraszonego – wręcz przeciwnie. Zamiast, THR słyszy, że on i jego zwolennicy oparli swoje stanowisko w sprawie Zabójcy na fakcie, że dwa amerykańskie filmy, których premiera odbyła się poza konkursem w zeszłym roku, Top Gun: Maverick I Elvisawywołał ogromne poruszenie na festiwalu, zarobił fortunę w kasie i zaszedł tak daleko w sezonie nagród, jak film zdobył Złotą Palmę, Trójkąt Smutku (wszystkie trzy otrzymały nominacje do Oscara za najlepszy film), więc nie ma powodu, by próbować naprawiać to, co nie jest zepsute.


Źródło