Świat

Dlaczego młodsze pokolenia mogą ponosić ciężar reform ubezpieczeń społecznych

  • 7 maja, 2023
  • 5 min read
Dlaczego młodsze pokolenia mogą ponosić ciężar reform ubezpieczeń społecznych


  • To, kiedy dokładnie przejść na emeryturę, jest zazwyczaj decyzją osobistą.
  • Ale reformy ubezpieczeń społecznych mogą wpłynąć na to, jak dobrze ludzie żyją w oparciu o ten czas.

Protestujący biorą udział w demonstracji pierwszomajowej w Rennes we Francji, 1 maja 2023 r.

Damien Meyer | AFP | Obrazy Getty’ego

Podniesienie wieku emerytalnego do 64 lat z 62 we Francji wywołało trwające protesty.

Stany Zjednoczone mogą być przygotowane na podobną zmianę, jeśli chodzi o wiek emerytalny w Ubezpieczeniach Społecznych.

Jest mało prawdopodobne, aby ta zmiana wywołała takie samo oburzenie, jak we Francji. Ale niektórzy eksperci twierdzą, że młodsze pokolenia powinny wyjść na ulice – lub przynajmniej wziąć aktywny udział w dyskusjach na temat tego, jak można zreformować program.

„Nikt nie mówi o zmianie [current] wiek emerytalny lub robienie czegokolwiek, co wpłynie na obecnych emerytów” lub prawie emerytów w wieku 55 lat i więcej, powiedział Howard Gleckman, starszy pracownik w Centrum Polityki Podatkowej Urban-Brookings.

„To wpłynie na młodszych ludzi, ludzi w wieku produkcyjnym” – powiedział.

Ubezpieczenia społeczne staną w obliczu krytycznego punktu zwrotnego w następnej dekadzie.

Program został skonstruowany w taki sposób, że składki pracowników w postaci podatków od wynagrodzeń w dużej mierze finansują dochód ze świadczeń dla obecnych beneficjentów. Ale przy 10 000 osób z wyżu demograficznego, które każdego dnia kończą 65 lat – co ma wzrosnąć do 12 000 dziennie w 2024 r. – program stoi w obliczu niedoboru funduszy.

Warto przeczytać!  Pomoc dla Ukrainy i potencjalny zakaz TikTok: wyjaśniono rachunek Izby Reprezentantów na 95 miliardów dolarów

Najnowsze prognozy rady powierniczej Ubezpieczeń Społecznych wskazują, że połączony fundusz programu zostanie wyczerpany w 2034 r. – rok wcześniej niż przewidywano w 2022 r. W tym momencie tylko 80% świadczeń będzie wymagalnych.

Ten kraj był tu już wcześniej. W 1983 r. wprowadzono zmiany mające na celu rozszerzenie wypłacalności programu, w tym opodatkowanie świadczeń oraz stopniowe podniesienie wieku emerytalnego z 65 do 67 lat.

Obecnie ten wyższy wiek emerytalny wciąż jest stopniowo wprowadzany. Osoby urodzone w 1960 roku i później muszą teraz czekać do 67 roku życia, aby otrzymać pełne świadczenia „w wieku emerytalnym”.

Ale ponieważ prawodawcy przysięgają na zmiany, które wpłynęłyby na bliskich i obecnych emerytów, to w dużej mierze pozostawia młodszym pokoleniom kontrolę nad wszelkimi nadchodzącymi zmianami w programie.

„Wszystkie te rzeczy wracają, by prześladować młodych ludzi” – powiedział Laurence Kotlikoff, profesor ekonomii na Uniwersytecie Bostońskim i ekspert ds. ubezpieczeń społecznych.

To jest wywłaszczenie pokoleniowe.

Laurence’a Kotlikoffa

Profesor ekonomii Uniwersytetu Bostońskiego

Obecnie osoby ubiegające się o świadczenia z Ubezpieczeń Społecznych otrzymują obniżone świadczenia emerytalne, jeśli zaczynają w wieku 62 lat lub 100% świadczeń, które zarobiły, jeśli ubiegają się o pełny wiek emerytalny, czyli przejście na 67 lat. Ale jeśli poczekają do wieku 70 lat, otrzymają 8% więcej rocznie.

Warto przeczytać!  Wybory na Litwie: W miarę jak wyborcy udają się do urn, rośnie niepokój w związku z wojną rosyjsko-ukraińską

Na przykład, jeśli kwalifikujesz się do miesięcznego świadczenia w wysokości 1000 USD w pełnym wieku emerytalnym, otrzymasz tylko 700 USD miesięcznie, jeśli zacząłeś w wieku 62 lat. Alternatywnie, jeśli poczekasz do wieku 70 lat, otrzymasz około 1240 USD miesięcznie, Jason Fichtner , były dyrektor wykonawczy Social Security Administration i główny ekonomista w Bipartisan Policy Center, zauważył podczas panelu.

Podniesienie wieku emerytalnego jeszcze bardziej obniżyłoby świadczenia w wieku 62 lat, dla tych najwcześniej ubiegających się o emeryturę, których nie stać na czekanie.

W związku z tym konieczne byłoby rozważenie, w jaki sposób taka zmiana wpłynęłaby na wnioskodawców o wysokich dochodach w porównaniu z osobami o niskich dochodach, powiedział Fichtner.

Obrazy bohaterów | Istock | Obrazy Getty’ego

Inne zmiany mogą być na stole, które zasadniczo obejmują podwyższenie podatków, cięcia świadczeń lub połączenie obu. Może to obejmować podniesienie stawki podatku od wynagrodzeń – która obecnie wynosi 12,4% po równo między pracownikami i pracodawcami – lub podniesienie maksymalnego dochodu z wynagrodzenia podlegającego tym podatkom, który wynosi 160 200 USD w 2023 r.

Fichtner zauważył, że jeśli politycy nie mogą uznać ani cięć świadczeń, ani podwyżek podatków za przyjemne, mogą zwrócić się do ogólnych transferów dochodów.

Warto przeczytać!  Wybory w Turcji: Kilicdaroglu w końcu ma plan drugiej tury, a jej głównym tematem jest strach

Powiedział, że oznaczałoby to kolejne 200 miliardów dolarów do 300 miliardów dolarów rocznie oprócz obecnego długu publicznego wynoszącego 31,4 bilionów dolarów.

„Oznacza to, że zaciągasz dług wobec następnego pokolenia” – powiedział Fichtner.

– Tu nie ma darmowych obiadów – powiedział.

Zasugerował, że można wdrożyć inne kreatywne rozwiązania, takie jak podatek od emisji dwutlenku węgla lub podatek od transakcji finansowych od sprzedaży akcji.

Ubezpieczenia społeczne prawdopodobnie nadal będą dostępne dla młodszych pokoleń. Jednak w zależności od wprowadzonych zmian młodsze kohorty mogą ponieść ciężar finansowy, zauważył Haltzel.

„Jak widzieliśmy w przeszłości, politycy lubią zadawać ból nie ludziom, którzy teraz przechodzą na emeryturę, ale tym, którzy idą w dół rurociągu, więc będziesz mocno na celowniku” – powiedział Haltzel. Widownia pokolenia Z.

„Proszę, zaangażujcie się i pozostańcie zaangażowani” – powiedziała.


Źródło