Rozrywka

Dlaczego Netflix udostępnił dane dotyczące oglądania: Zaręczyny matki Jennifer Lopez

  • 13 grudnia, 2023
  • 5 min read
Dlaczego Netflix udostępnił dane dotyczące oglądania: Zaręczyny matki Jennifer Lopez


Dlaczego Netflix właśnie upuścił ogromny zrzut statystyk oglądalności? Krótko mówiąc: bo może.

Gigant zajmujący się streamingiem opublikował w tym tygodniu swój pierwszy „Raport zaangażowania Netflixa”, obejmujący ponad 18 000 tytułów i prawie 100 miliardów godzin obejrzanych w okresie od stycznia do czerwca 2023 r., co stanowi 99% wszystkich obejrzeń w tym okresie. Warto zauważyć, że Netflix po raz pierwszy ujawnił wskaźniki wydajności strumieniowego przesyłania licencjonowanych treści.

Dlaczego współzarządca Ted Sarandos nagle stał się panem Data Transparency? Tak, Netflix znajdował się pod presją partnerów i talentów, aby zapewnić głębszy dostęp do danych: dostęp do bardziej szczegółowych numerów transmisji strumieniowej był kluczowym punktem programu negocjacji w sprawie strajku SAG-AFTRA i WGA.

Zasadniczo jednak gigantyczny arkusz kalkulacyjny Netflixa, pokazujący sześć miesięcy oglądania każdego tytułu, stanowi dla Sarandos & Co. okazję do pochwalenia się zaangażowaniem platformy i dotarcia do ponad 247 milionów (i wciąż rośnie) klientów na całym świecie. Omawiając raport z prasą, Sarandos przyznał we wtorek, że Netflix niechętnie udostępniał obszerny zestaw danych dotyczących oglądalności ze względów konkurencyjnych. Powtórzył również, że Netflix nie chciał obarczać twórców rankingami z dnia na dzień i wynikami sprzedaży biletów w weekendy, które definiowałyby ich sukces lub porażkę.

Warto przeczytać!  Zwycięzcy, stopnie, reakcje i najważniejsze wydarzenia z 21 kwietnia

Ostatecznie jednak szansa na pokazanie ogromu widzów korzystających z transmisji strumieniowych Netflix zwyciężyła.

Jeden przykład: Netflix zgłosił 249,9 miliona godzin obejrzeń „Matki”, filmu o bohaterach akcji, w którym Jennifer Lopez wciela się w zabójczynię, która wychodzi z ukrycia, aby chronić swoją córkę. Wydarzenie to trafiło do streamera 12 maja. Analitycy LightShed Partners oszacowali, że jest to około 127 milionów gospodarstw domowych ( i ponad 250 milionów widzów) obejrzało „Matkę” – zaledwie w ciągu pierwszych sześciu tygodni od premiery. Oznaczałoby to, że byłby to największy film 2023 roku pod względem gałek ocznych po „Barbie” Grety Gerwig i „The Super Mario Bros. Movie” Universal Pictures.

„W świecie streamingu zaangażowanie jest gwiazdą polarną, a filmy fabularne wyświetlane bezpośrednio na Netfliksie zapewniają absurdalny poziom zaangażowania” – napisali w poście na blogu analitycy LightShed, Rich Greenfield, Brandon Ross i Mark Kelley.

Jak zauważył zespół LightShed, nie da się dokonać porównania liczby widzów korzystających z transmisji strumieniowej z przychodami ze sprzedaży biletów generowanymi przez premiery kinowe. Oznacza to, że nie wiemy, ilu widzów teatralnych zapłaciłoby za obejrzenie „Matki” w kinie. Ale w przypadku Netflix równanie jest inne. „Dzięki dużemu zaangażowaniu w kwestię kosztu filmu, które poprawia stosunek ceny do wartości subskrypcji Netflix, łagodzi odpływ klientów i umożliwia przyszłe podwyżki cen, być może filmy kierowane bezpośrednio do konsumentów będą hitami kinowymi, po prostu innymi formami hitów kinowych” – analitycy LightShed stwierdził.

Warto przeczytać!  Austin Butler, Will Smith, Ariana DeBose – The Hollywood Reporter

Tymczasem, zgłaszając względną wydajność licencjonowanych treści w serwisie Netflix, firma może promować się jako marka, która pozwala przekształcić senne treści biblioteczne w nowe hity. Sarandos przytoczył informację, że tego lata Netflix wypuścił na rynek „Suits” – prawie cztery lata po zakończeniu emisji w USA – co sprawiło, że serial stał się nowym, modnym przedmiotem oglądanym przez miliony. „To połączenie naszej dużej bazy subskrybentów i naszego systemu rekomendacji, który wiedział, jak zaprezentować „Suits” osobom, którym najbardziej przypadł do gustu” – pochwalił się Sarandos.

Według Dana Salmona, analityka badań Internetu w USA w New Street Research, sporządzany dwa razy do roku raport powinien także pomóc Netfliksowi w sprzedaży reklam. „Podczas gdy duzi reklamodawcy będą nalegać na pomiary dokonywane przez strony trzecie, mali i średni reklamodawcy mają niższą poprzeczkę i mogą tego nie wymagać” – napisał w notatce badawczej.

Mówiąc szerzej, udostępnienie przez Netflix większej ilości danych spowoduje większy rozgłos, a to powinno skutkować „większym podziałem poglądów wśród społeczności kupujących media” – napisał Salmon. Publikując najważniejsze raporty dwa razy w roku, raport o zaangażowaniu Netflix będzie „rzadszym, ale większym wydarzeniem” – dodał.

Warto przeczytać!  U2 ogłasza serię koncertów Vegas na Super Bowl – Variety

Oczywiście są zastrzeżenia. Raport dotyczący zaangażowania serwisu Netflix publikowany dwa razy do roku to nadal tylko migawka z czasu oglądania w serwisie streamingowym, mimo że jest to znacznie powiększona wersja list 10 najlepszych filmów publikowanych przez serwis Netflix od lutego 2020 r. Ze względu na różne daty premier nadal trudno jest je porównać wykonanie tytułów. Najchętniej oglądanym tytułem Netflix w pierwszej połowie 2023 r. był serial autorski „Nocny agent”; Jednak na pierwszym miejscu wśród najczęściej oglądanych filmów anglojęzycznych wszechczasów w serwisie Netflix pozostaje „Środa”, która przypadła 23 listopada 2022 r.

Dane zawarte w „Raporcie zaangażowania Netflix” są zgłaszane samodzielnie – nie są sprawdzane ani audytowane przez stronę zewnętrzną. Odpowiedź Sarandosa? „Jestem współzarządzającym spółką publiczną, więc dzielenie się złymi informacjami ma konsekwencje” – powiedział, zapewniając, że „to są faktyczne dane, których używamy do prowadzenia działalności”. Zauważył, że Nielsen wymaga weryfikacji treści zawierających reklamy Netflix. Jednak czytając między wierszami, sugeruje on, że na przykład groźba procesów sądowych akcjonariuszy stanowi dobrą gwarancję, że Netflix nie fabrykuje tych liczb.


Źródło