Dlaczego Stany Zjednoczone tworzą tymczasowy port w pobliżu Gazy w celu dostaw pomocy? | Wojna Izraela w Gazie Wiadomości
![Dlaczego Stany Zjednoczone tworzą tymczasowy port w pobliżu Gazy w celu dostaw pomocy? | Wojna Izraela w Gazie Wiadomości](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/12088096-1710150216-770x470.jpg)
Prezydent Joe Biden powiedział, że Stany Zjednoczone utworzą tymczasowe molo w pobliżu Gazy, aby dostarczać zaopatrzenie humanitarne do oblężonej enklawy, gdy Palestyńczycy zaczną głodować podczas izraelskiej blokady pasa.
Według Centralnego Dowództwa Sił Zbrojnych USA w niedzielę do Gazy wypłynął amerykański statek wojskowy przewożący sprzęt niezbędny do wstępnych prac budowlanych.
Decyzja ta nastąpiła w czasie, gdy Stany Zjednoczone zrzucały pomoc w obliczu grożącego głodu w Strefie Gazy, zniszczonej przez ponad pięć miesięcy izraelskich bombardowań, operacji lądowych i oblężenia. Agencje pomocowe stwierdziły, że zrzuty nie są wystarczające ze względu na skalę kryzysu. W Gazie zginęło ponad 31 000 ludzi, a aż 70 procent domów zostało zniszczonych lub uszkodzonych.
Oto, co dotychczas wiemy o molo w Gazie i jego skuteczności:
Dlaczego USA budują molo w Gazie?
W czwartkowym orędziu o stanie Unii Biden powiedział, że na molo będzie można „przyjmować duże przesyłki przewożące żywność, wodę, lekarstwa i tymczasowe schronienie”. Według Bidena powodem budowy jest umożliwienie „masowego wzrostu ilości pomocy humanitarnej docierającej każdego dnia do Gazy”.
Co najmniej 25 osób zginęło z powodu głodu i odwodnienia, ponieważ Izrael utrudniał dostawy żywności, środków medycznych i innych środków pomocy przez dwa lądowe przejścia graniczne – Rafah z Egiptem i Karem Abu Salem (po hebrajsku Kerem Shalom) z Izraelem.
Ciężarówki przewożące pomoc humanitarną muszą przejechać z tych przejść, zarówno na południowym krańcu Gazy, przez strefę konfliktu, aby dostarczyć tę pomoc, w tym do w dużej mierze odciętych obszarów na północy.
Biden będzie ubiegał się o reelekcję w listopadowych wyborach prezydenckich, a jego posunięcie jest postrzegane jako próba złagodzenia gniewu w jego własnej Partii Demokratycznej w związku z jego nieubłaganym poparciem dla Izraela, który jest oskarżany o masowe zabijanie cywilów i niszczenie szpitali, budynków mieszkalnych i budynki cywilne. Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości rozpatruje sprawę o ludobójstwo wniesioną przeciwko Izraelowi.
Stany Zjednoczone zapewniły pomoc o wartości miliardów dolarów, a także broń, której Izrael używał w Gazie od 7 października. Dodatkowe 14 miliardów dolarów pomocy dla Izraela oprócz rocznej pomocy wojskowej wynoszącej 3,8 miliarda dolarów znajduje się obecnie w Kongresie USA. W zeszłym miesiącu przeszła przez Senat, ale jej los w Izbie Reprezentantów jest niepewny.
Podczas trwającego głosowania w prawyborach i klubach prezydenckich część Demokratów odmówiła oddania głosu na Bidena, budząc obawy co do tego, czy uda mu się pozyskać wyborców w listopadowym wyścigu, w którym były prezydent Donald Trump ma niewielką przewagę nad urzędującym Demokratą w wyborach prezydenckich. ankiety.
Jak będzie działać pływające molo w Gazie?
Minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii David Cameron powiedział, że jego kraj będzie uczestniczył w projekcie molo, ale dodał, że „budowa zajmie trochę czasu”.
W piątek Pentagon przedstawił harmonogram, twierdząc, że plan budowy doku może potrwać do 60 dni i obejmować ponad 1000 żołnierzy amerykańskich.
![Zdjęcie ulotki udostępnione przez Centralne Dowództwo Okrętu Armii USA (USAV), generała Franka S. Bessona (LSV-1) z 7. Brygady Transportowej (ekspedycyjnej), 3. Dowództwa Ekspedycyjnego ds. Utrzymania Ruchu, XVIII Korpusu Powietrznodesantowego, wypływającego w drodze do Morza Śródziemnego o rozpoczęciu budowy tymczasowego molo w Gazie ze wspólnej bazy Langley-Eustis w Newport News w Wirginii](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/1710219572_413_Dlaczego-Stany-Zjednoczone-tworza-tymczasowy-port-w-poblizu-Gazy-w.jpg)
Przedstawiciele amerykańskiej obrony powiedzieli, że 7. Brygada Transportu stacjonująca w Joint Base Langley-Eustis w Wirginii zaczyna gromadzić sprzęt i jednostki pływające zwane Joint Logistics Over The Shore. Porównuje się go do dużego systemu Lego — zestawu stalowych kawałków o długości 12 metrów, które można połączyć, tworząc molo i groblę.
Pentagon stwierdził, że nie ustalił jeszcze, w jaki sposób miejsce lądowania systemu pływających portów zostanie zabezpieczone przed jakimikolwiek zagrożeniami, i prowadzi rozmowy z partnerami, w tym z Izraelem.
Sekretarz prasowy Pentagonu Patrick Ryder powiedział, że istnieje ryzyko ataku Hamasu na system portowy. Dodał, że żadne wojsko amerykańskie nie wkroczy do Gazy, nawet tymczasowo, w celu dokończenia budowy portu.
Zamiast tego na miejscu w Gazie będą prawdopodobnie sojusznicy, kontrahenci i agencje pomocowe.
Plan molo składa się z dwóch elementów: pierwszy to pływająca barka na morzu, która mogłaby przyjmować dostawy pomocy. Wojsko amerykańskie miało następnie przenieść stamtąd pomoc na pływającą groblę o długości 550 metrów, zakotwiczoną do brzegu.
Ryder powiedział, że gdy molo zacznie działać, będzie umożliwiać dostawy do Gazy około 2 milionów posiłków dziennie.
W ubiegłym tygodniu Stany Zjednoczone dostarczyły łącznie około 124 000 posiłków podczas czterech zrzutów. Według armii amerykańskiej podczas ostatniego zrzutu w piątek dostarczono około 11 500 posiłków.
Gaza ma już mały port w pobliżu dzielnicy Remal w mieście Gaza. Jednak port znajduje się pod izraelską blokadą morską od 2007 roku, kiedy Izrael zamknął także prawie wszystkie przejścia graniczne w Gazie. Izrael domagał się pełnej kontroli nad wybrzeżem i wodami terytorialnymi Gazy, blokując statkom docieranie do Strefy Gazy od 1967 roku.
Biden powiedział, że izraelski rząd będzie dbał o bezpieczeństwo na molo. Nie jest jasne, kto będzie rozładowywał pomoc w doku i transportował ją na brzeg. Eksperci kwestionują, w jaki sposób Izrael, który sparaliżował dostarczanie pomocy przez granice lądowe, miałby pozwolić na dostawy pomocy drogą morską.
Czy molo może pomóc w rozwiązaniu problemu pomocy dla Gazy?
Molo wydaje się być skomplikowanym obejściem problemu, który ma znacznie prostsze rozwiązanie – dla Izraela otwarcie przejść lądowych do Gazy.
„Wszelkie wysiłki mające na celu sprowadzenie większej pomocy humanitarnej do Gazy, aby pomóc zdesperowanym ludziom, są absolutnie mile widziane” – powiedziała Juliette Touma z Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy i Pracy dla Uchodźców Palestyny (UNRWA). „Istnieje jednak skuteczniejszy, tańszy i szybszy sposób dostarczenia pomocy do Gazy, a jest nim transport drogowy”.
Touma powiedział Al Jazeerze, że aby zaspokoić potrzeby palestyńskiej ludności cywilnej w Gazie, potrzeba codziennie co najmniej 500 ciężarówek z pomocą humanitarną. Taka była średnia liczba ciężarówek wjeżdżających do Gazy przed wojną.
Ale to się zmieniło po 7 października. W lutym do enklawy wjeżdżało średnio 90 ciężarówek dziennie, a w niektóre dni liczba ta sięgała zaledwie siedmiu lub dziewięciu.
Touma zwrócił również uwagę, że przez pierwsze dwa tygodnie po rozpoczęciu wojny do Gazy nie wjechały żadne ciężarówki z pomocą. Stworzyło to zaległości w wysokości 5000 ciężarówek, które nie zostały jeszcze uzupełnione, co pogłębiło deficyt pomocy w enklawie.
Po zamknięciu rynków w Gazie cała populacja enklawy jest zależna od pomocy. „Potrzebuje przyjechać znacznie więcej, a nie mniej” – stwierdziła, dodając, że Izrael musi podjąć kroki, aby większa liczba ciężarówek mogła sprawnie wjechać do enklawy.
Dodała, że to, co USA mogą zrobić, aby najskuteczniej pomóc w obliczu kryzysu pomocowego w Strefie Gazy, to wywrzeć większą presję na władze izraelskie, aby wydłużyły godziny pracy jedynego otwartego przejścia granicznego między Izraelem a Gazą – przejścia Karem Abu Salem. Ponadto należy doradzić Izraelowi, aby otworzył więcej przejść i zwiększył liczbę dozwolonych ciężarówek – dodała.
Ze względu na izraelskie ograniczenia po stronie egipskiej czekają setki ciężarówek z pomocą.
Grupa humanitarna Refugees International opublikowała w czwartek raport, w którym stwierdza, że Izrael stworzył w Strefie Gazy „warunki przypominające klęskę głodu”, „jednocześnie utrudniając i osłabiając reakcję humanitarną”. W raporcie uznano sytuację w Gazie za „apokaliptyczną”.
Działacze powiedzieli, że nie należy tracić czasu na niesienie pomocy, ponieważ Palestyńczycy borykają się z warunkami przypominającymi klęskę głodu.
„Jak długo trwa budowa portu morskiego? Ludzie teraz umierają z głodu. Kiedy ludzie osiągną ten poziom głodu, mają godziny, w których interwencja może im pomóc. Nie mają tygodni” – powiedziała Meg Sattler, dyrektor generalna międzynarodowej organizacji pozarządowej Ground Truth Solutions.
„Wydaje się, że jest to po prostu kolejna próba odwrócenia uwagi od prawdziwego problemu, a mianowicie tego, że 700 000 ludzi w północnej Strefie Gazy w dół głoduje, a Izrael nie pozwala im na niezbędną pomoc humanitarną” – powiedział w zeszłym tygodniu Al Jazeerze palestyński polityk Mustafa Barghouti.
Jakie wysiłki podejmują inne kraje, aby wysłać pomoc do Gazy?
W niedzielę zaplanowano korytarz morski dostarczający pomoc z Cypru do Gazy. Była to współpraca wielu partnerów, w tym krajów europejskich, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Pomoc nie została jednak dostarczona zgodnie z planem i utknęła na Cyprze ze względu na problemy techniczne.