Fotografia

Dlaczego warto zacząć strzelać zgodnie z zasadą Sunny 16

  • 12 września, 2024
  • 5 min read
Dlaczego warto zacząć strzelać zgodnie z zasadą Sunny 16


Dlaczego warto zacząć strzelać zgodnie z zasadą Sunny 16

Mam tendencję do myślenia, że ​​w fotografii wielu z nas zbyt mocno skupia się na tym, aby rzeczy były technicznie doskonałe, że zapominamy o najważniejszej rzeczy, która naprawdę się liczy: emocjonalnym wpływie obrazu. Jak fotografia, którą robimy, sprawia, że ​​ktoś się czuje. Czy lubi patrzeć na zdjęcie, doświadczać emocji lub związku z nim?

Kiedy biorę aparat, czuję się wyzwolony. Zapominam o wszystkim, co dzieje się w życiu. Po prostu robię zdjęcia, które później oglądam i się nimi cieszę. Jasne, z moim Leica Ms cieszę się prostą, ale dobrze wykonaną mechaniczną naturą korzystania z całkowicie manualnego aparatu i obiektywu. Ale czy tracę ujęcia, ponieważ za dużo się bawię, dokonując odczytów światła i dostosowując ustawienia?

Czy chcę strzelać automatycznie? Nie. Po prostu nie chcę. A co z zasadą Sunny 16?

Film z YouTube'aFilm z YouTube'a

Korzystając z reguły słonecznej 16-stki

Zasada Sunny F16 mówi, że w słoneczne dni, przy aperturze F16, czas otwarcia migawki jest odwrotnością wartości ISO. Oznacza to, że jeśli masz aperturę F16 i ISO 100, czas otwarcia migawki powinien wynosić 1/100 sekundy. Ok, brzmi to łatwo w jasny, słoneczny dzień w Australii. Po prostu dostosowujesz przysłonę F, gdy robi się ciemniej, od zachmurzenia do zacienienia, a następnie do wnętrza. Właściwie, możesz to mniej więcej zapamiętać w ten sposób:

  • Zasada Sunny 16: podczas fotografowania na otwartym terenie w słoneczny dzień;
  • Zasada 11: Lekkie zachmurzenie gdy niebo jest zmienne,
  • Zasada Overcast 8: pogoda pochmurna, ale nie ciemna;
  • Zasada 5.6: Silne zachmurzenie zła pogoda, może deszczowo;
  • Zasada Zachodu Słońca 4: dla typowych warunków zachodu słońca;
  • Zasada Snowy 22: Jeśli słońce świeci nad zaśnieżonym krajobrazem, sugerowana przysłona to f/22.
Dlaczego warto zacząć strzelać zgodnie z zasadą Sunny 16Dlaczego warto zacząć strzelać zgodnie z zasadą Sunny 16

Uzyskasz zrównoważoną ekspozycję stosując czas otwarcia migawki będący odwrotnością ISO.

Po pewnym czasie, zaufaj mi, będziesz instynktownie wiedział, gdzie ustawić przysłonę. Przy F16, w przypadku ogólnej fotografii ulicznej możesz również pozostawić aparat na ręcznym ustawianiu ostrości i nie martwić się o to, gdzie jest punkt ostrości, ponieważ przy F16 wszystko będzie ostre.

Światłomierz w moim aparacie przeszkadza

Chcę ustawić i zapomnieć, co jest główną zaletą fotografowania Sunny 16 Rule. Chcę po prostu pstrykać i zapomnieć o światłomierzu.

Na słońcu, przy F16, robię bardzo ostre zdjęcia z dużą głębią ostrości, co jest idealne do przypadkowej fotografii ulicznej. Po prostu nie muszę się martwić, czy coś jest ostre, czy nie, ponieważ bardzo prawdopodobne, że tak będzie!

Piękno w niedoskonałościach

Zdjęcia robione Sunny 16 Rule mają wyjątkową jakość. Nie zawsze będą idealnie naświetlone. Ale w tym świecie idealnych automatycznych telefonów z aparatem i lustrzanek cyfrowych, może to jest wyjątkowa cecha do odkrycia. Coś innego, wyjątkowy wygląd, którego nie potrzebujemy do uzyskania postprodukcji?

Myślę, że w przypadku współczesnej fotografii, za bardzo martwimy się o uzyskanie idealnie naświetlonego obrazu. Chcemy, aby wszystko było idealne. I tak korzystanie z naszych aparatów staje się grą komputerową przez wizjer lub na ekranie, aby uzyskać idealny wynik i histogram. Jesteśmy zbyt zajęci techniczną doskonałością robienia zdjęć, zamiast emocjonalnym aspektem cieszenia się końcowym rezultatem. Nie chcę, aby rozpraszały mnie ustawienia aparatu i menu, gdy wychodzę robić zdjęcia.

Jeszcze bardziej śmieszne staje się dla mnie to, że następnie edytujemy te technicznie idealnie naświetlone zdjęcia zrobione w formacie RAW i nadajemy im niedoskonały wygląd za pomocą ziarna, zgniecionych cieni, obrzydliwych filtrów o wysokim zakresie dynamiki lub dziwnych filtrów retro. To dowodzi, że lubimy piękno niedoskonałości.

Fotografując Sunny 16, nie wszystkie zdjęcia będą idealne. Niektóre będą niedoświetlone lub prześwietlone. Zazwyczaj będą miały lub o dodatkowym kontraście. Będą pewne zniekształcenia. Ale będzie to wyjątkowy wygląd. Dusza aparatu zaskoczy Cię i da Ci obraz, którego inaczej nie spodziewałeś się uzyskać. Możesz po prostu martwić się o kompozycję i po prostu uchwycić moment.

Spróbuj, spodoba ci się

Następnym razem, gdy będziesz wychodzić, aby robić zdjęcia obiektywem od 24 do 90 mm, zrób ręczną ekspozycję. Ustaw ją na 100 lub 200 ISO, a następnie dopasuj czułość ISO do czasu otwarcia migawki. Następnie ustaw przysłonę na F16. Odkryjesz nową, wyjątkową jakość, będziesz robić zdjęcia szybciej i poczujesz się bardziej wyzwolony, nie myśląc o patrzeniu na światłomierz.

Gwarantuję, że uznasz to za wyzwalające. Nie będziesz musiał martwić się ustawieniami aparatu, nie będziesz się nimi rozpraszał. A Twoje zdjęcia będą miały nowy, niepowtarzalny wygląd… czyż nie tego wszyscy chcemy w naszej fotografii?

Zdjęcia, które zrobiłem za pomocą Sunny 16 Rule




Źródło

Warto przeczytać!  3 błędy nowicjusza, których należy unikać podczas fotografowania na białym tle